Senaste nytt

Januari down under - en familjeresa dit och tillbaka

JochenS

Medlem
Diskret lyxkänsla på Shangri-La Far Eastern Plaza Hotel Taipei
Här kommer som tidigare utlovat en recension av Shangri-La Far Eastern i Taipei. Vi hade egentligen bokat in oss på Gran Hyatt, men när Shangri-La släppte 4-4-3 priser så blev det en svit där istället för ungefär samma pris. Och så har jag varit sugen på att prova Shangri-La länge.

Ankomst
Vi hade bokat transport från och till TPE med hotellet. Vi brukar använda Blacklane när vi vill vara säkra på att få bil med barnstol och inte känner till något lokalt företag. Här slog dock Shangri-La priset rejält, och det var avsevärt billigare att boka en MPV från hotellet. Direkt efter att vi fått bagaget hittade vi mannen i röda kavajen efter att vi gått igenom tullfiltret. Två minuter senare satt vi i bilen och bagaget lastades in. Resan till hotellet gick enkelt på kvällen och tog cirka 45 minuter. Bilen hade Wifi vilket jag alltid gillar när man inte har hunnit ordna ett lokalt simkort. Före ankomst varskor föraren hotellet och vi möts upp direkt vid bilen och förda till vårt rum där incheckningen sker. Här är det enda riktigt negativa på hela vistelsen. Damen som följer oss upp till rummet och sköter incheckningen ger överlag ett trött intryck och meddelar att vi inte kommer ha tillgång till loungen eftersom vi blivit uppgraderade till en svit. Jag påpekar att detta inte stämmer och ber henne notera att priset är normalpris fast med en natt fri enligt kampanjen, helt enligt hennes papper också. Men hon framhärdar att vi blivit uppgraderade. Jag tar upp bokningen i appen och får ett avmätt svar tillbaka att jag kanske har rätt och att vi nog visst har tillgång. Därmed släpper vi den saken och inga problem fanns senare när vi ville använda loungen. Jag kan bara inte förstå vad hon fick idén om uppgradering från, och lite tråkig attityd kan jag tycka.

Rummet hade vid ankomst preparerats med de tre välkomstgåvorna som jag som Jade medlem i Golden Cicle programmet (genom Amex platinum) önskat, vilka var fruktfat, kakor och mjöl samt öl (2 st Heineken). Dessutom fanns en burk med julkakor och en stor chokladkaka, och på sängen låg en julstrumpa med en påse choklad. Vilket var en trevlig överraskning på självaste julaftons kväll.

20191226_102912.jpg

Juldekoration i lobbyn

IMG_20191224_150114218.jpg

Välkomstgåvor

IMG_20191224_145829371.jpg

Julkakor och choklad

Plaza svit
Renoverat 2015, och inred i klassiskt Shangri-La tema, kändes sviten fortfarande fräsch. Trots att vara inred i det så mörkt färger kändes rummet just och trevligt, tack vare de stora fönstren. Två stora tavlor med kinesiska motiv klädde väggarna. Sovrummet var stort nog att få plats med en spjälsäng i utan att det kändes trångt. Badrummet hade både dusch och toalett och var bra utrustat med vad man kan behöva när man är på resa. Toaletten var högteknologisk med knappar för öppning och stängning av lock, spolning, uppvärmd sists, och en massa annat som vi aldrig använde. Värt att notera var att spolknappen slutade fungera efter några dagar, men istället för att felanmälda körde vi på med den manuella diton på sidan av toalettstolen. Rummet hade en sittgrupp samt ett kombinerat matbord/skrivbord i glas, och vi hade fått in en barnstol också. En liten toalett fanns i anslutning till rummet, men här fick man själv lyfta på locket. På rummet fanns också en Nespressomaskin, vattenkokare, tekanna och några uppsättningar tallrikar och bestick. Poddar till kaffemaskinen fylldes på både vid städning och kvällsservice. Flera gånger per dag fylldes det också på med generöst med gratis vattenflaskor vilket uppskattades. Det vi kanske saknade var garderober. Endast en garderob fanns att tillgå och den hade relativt dåligt ytor att lägga in kläder på. En större garderob med flera hyllor hade jag förväntat mig. Nu fick vi leva lite i väskorna istället.

Jag hade hoppats på utsikt mot Taipei 101, men även om så inte var fallet var det häftig utsikt från 23 våningen med både stad och berg.

20191225_085745.jpg

Utsikt från rummet

26122019-IMG_3217.jpg

Blommor på rummet

27122019-IMG_3280.jpg

Kombinerat mat- och skrivbord

27122019-IMG_3281.jpg

Sovrum

27122019-IMG_3282.jpg

Badrum med dusch och badkar (som ej syns här)

27122019-IMG_3284.jpg

Laddsladdar återfanns alltid prydligt ihoprullade

Hotellet
Shangri-La Far Eastern Hotel ligger i Daan distriktet i Taipei och ska inte förväxlas med sitt systerhotell men samma namn i Tainan. Hotellet har gångavstånd till både röd och brun spårbunden kollektivtrafik. Nattmarknaden Linjiang är cirka 10 minuters promenad bort och vill man promenera till Taipei 101 tar det ungefär 30 minuter.

Hotellet har fem restauranger samt ”the Cake room” som serverar bakverk. Vi provade bara ”Café at Far Eastern” som är bufférestaurangen. Här serveras frukost, vilket vi inte provade eftersom det var alldeles för smidigt att äta den i Horizon loungen samt lunch- och kvällsbuffé. På Juldagen passade vi på att äta buffén som skulle ha lite jultemaå. Maten var som på en typisk asiatisk hotell buffé varken bättre eller sämre. Mycket jultema på dessertbordet och även på köttsektionen som hade kalkon och rödkål. En kvartett gick runt bland borden och sjöng julsånger. Vi försökte inte att beställa någon annan dryck än den läsk man själv kunde gå och hämta och vatten som serverades till bordet, men vi hittade heller ingen information om att något annat skulle finnas, vilket var lite tråkigt. Ankomstdagen behövde vi också lite mat sent på natten när Mini somnat och vi själva var alldeles för pigga. Beställde Hainankyckling från nattmenyn som var relativt omfattande. Den kom på 10 minuter med en svag knackning på dörren eftersom vi bett dem vara tysta med tanke på att Mini precis somnat. Kycklingen var helt ok, men inget utöver det vanliga. I övrigt åt vi våra måltider i Horizon loungen eller på byn.

Om man tar hissen upp till våning 39 kommer man till receptionen för poolen samt Qi Shiseido Salon and Spa. Spaet som ligger på våning 40 provade vi inte, men däremot tog jag med Mini på ett dopp i takpoolen på våning 41 medan Frun som var förkyld fotade utsikten. Poolen är uppvärmd men med ca 20 grader i luften och moln var vi näst intill ensamma där uppe. Det finns både en del att simma i samt ett bubbelbad. Det är snyggt gjort med fönster runt om så man verkligen kan njuta av utsikten. Hotellet har även ett gym på våning 6 som aldrig provades, förutom att vi duschade där sista dagen för transport till flygplatsen.

En lite rolig detalj är den stora mängd konst som finns runt om på hotellet och som man kan läsa om på sitt rum i en stor coffeetablebok.

IMG_20191225_093827595_HDR.jpg

Shangri-La Far Eastern Plaza Hotel Taipei

26122019-IMG_3222.jpg

Mini tittar ut över Taipei från omklädningsrummet inför poolbad

Horizon club
Horizon club rum och sviter samt Golden Circle Diamond medlemskap ger tillträde till Horizin club lounge på 36e våningen, med utsikt mot Taipei 101. Här serveras frukost och kvällsmat (cocktail hours), samt småtilltugg under resten av dagen. Det är ju inte alltid som barn är välkomna i lounger men här var Mini välkommen. Det finns i andra forum (kanske även här) diskussioner om huruvida barn ska vara välkomna eller inte. Jag tycker att man som förälder har ett stort ansvar när man tar med sig barn att se till att man har förberett så det blir en lugn vistelse för alla. Vi körde med pixiböcker som vi läste i väntan på kvällsmaten, och en platta mot slutet av frukosten så det fanns något för Mini att göra. Sedan så känner man ju sitt barn och vi vet själva att Mini är enkel att ha med i sådana här sammanhang. Däremot blir diskussionen ofta lite skev om barn i lounger tycker jag. Det var oftast minst tre barnfamiljer i loungen denna vistelse, och inte en gång var det ett barn som störde. Däremot var det vid två tillfällen vuxna amerikaner (och här hänger riskerar jag naturligtvis att generalisera kring just amerikaner) som inte kunde bete sig. Jag är medveten om att bevisningen här blir minst sagt anekdotisk. Likväl finner jag det intressant hur vuxna män kan bete sig otrevligt mot personalen för att man får vänta på sitt bord som precis alla andra. Eller mannen som bröt mot den enda regel som stod skriven på varje bord och tittade på Youtube med fullt ljud och gjorde sura miner när personalen sa till honom. Det var störande, inte barnen!

Vi åt frukost här alla mornar. Även om hotellet i princip var fullt och det var viss kö för att få plats så var loungemiljön lugn (vilket jag gissade att frukost på Café at Far Eastern kanske inte skulle vara). Personalen var väldigt smidiga med att ordna bord, och erbjöd de tillfällen det kunde ta längre tid att ringa till rummet när bord blev ledigt. Frukosten bestod av en mindre buffé samt en à la carte man fick välja valfri rätt från. À la carten bestod av ett antal olika äggrätter samt wontonsoppa. Och på vardagar kompletterades dessa med en dagens special. Vi hann prova oss igenom ägg Benedict med lax, äggröra, äggröra med hummer, omelett och ”rib eye beef” med både stekt ägg och pocherat ägg. På dessa rätter stod man sig en bra bit in på dagen. Överlag saknade jag lite salt och stuns i maten. Hollandaisen var blek och hade behövt lite mer syra, däremot var köttbiten mycket bra när den fick sällskap av lite salt. Laxen till ägg Benedict varierade också från kallrökt lax (god) till någon annan variant på marinerad lax med en kraftigt röd färg (smakade inte så mycket alls). Mini var dock mycket nöjd med äggröran som hon slevade i sig en hel portion av flera morgnar. Latten jag beställde var på gränsen till drickbar men helt i linje med vad som brukar serveras på dylika hotell i Asien. Men sammanfattningsvis var frukostarna en trevlig upplevelse för hela familjen.

Kvällsmaten som serverades mellan 17:30-19:30 var väl tilltagen och räckte gott och väl att bli mätt på. De varma rätterna varierade från dag till dag och vi fick aldrig samma. En soppa som oftast var väldigt bra, och sedan någon form, av fisk och/eller kött. Bland annat fick vi lammkotletter, friterad fisk, kycklingspett och dim sum. Allt måste betraktas som bra för att komma från en sådan här buffé. Frukt, ost, kex, och en uppsättning mindre efterrätter, bland annat pannacotta och tiramisu, som varierades från dag till dag, serverades också. Vi lyckades aldrig få bord med utsikt mot Taipei 101. Dessa blev upptagna tidigt, däremot fick vi alltid bord när vi kom cirka 20 minuter före maten serverades, vis av erfarenhet från liknande arrangemang på andra hotell. Efter 20 minuters pixiboksläsande var maten redo och då var det också en rätt lång kö till loungen. Ur detta perspektiv var loungen väl liten kan man tycka. Men så var antagligen beläggningen extremt hög dessa dagar. Och även Golden Circle Diamond medlemmar har ju tillträde hit oberoende av bokat rum. Dryckesmässigt gick det att få till en helt ok fika. Tre sorters vitt vin och två sorters rött varav ingen stack ut och inte heller något jag lade på minnet. Men en rätt bra prosecco. Av det starkare drack jag bara ett glas Johnnie Walker Black Label, men det fanns gin, vodka m.m.

20191226_101819.jpg

Utsikt från Horizon Club Lounge

IMG_20191227_171616203.jpg
Loungen

IMG_20191227_093042244.jpg
Frukost

Avfärd
Redan vid incheckning fick vi reda på att sen utcheckning inte skulle vara möjligt på grund av fullt hotell. Tyvärr sammanföll detta med den enda dagen med regn på hela vistelsen. Framåt 12 var vi färdigpackade och skickade ner bagaget, och satte sedan på Mini full regnklädsel och gav oss ut på byn för shopping. Något blöta var vi tillbaka till hotellet en timma före bokad transport till TPE, och fick direkt frågan om vi ville ta en dusch vid gymmet, vilket uppskattades. Här fick vi lite te och frukt också och jag och Frun turades om och duscha, medan Mini läste böcker och åt banan. Nere lagom till klockan 19 satte vi oss i bilen medan bagaget lastades för en händelselös transport till TPE.

Sammanfattningsvis
Vi gillade hotellet, och särskilt att vi kände oss så välkomna med barn. Men det jag kanske uppskattade mest hos Shangri-La Far Eastern var den alltid lika närvarande diskreta service som man knappt märkte att man fick. Det kändes hela tiden naturligt att någon ur personalen bara råkade vara där för att hålla upp en dörr eller hiss precis när man behövde.
 
En router en uppesittarkväll
Dags att sammanfatta dagen, och det sammanfattande betyget är att en kväll på Lufthansa C klår både SVTs och 4ans uppesittarkväll.

Men vi börjar från början. LH803 landade på utsatt tid efter 1:49h i luften. En helt ok flygning. Mini sov en halvtimma, åt någon sötsak som verkade bestå av grädde i petit chou deg, och lyssnade sedan på Alfons. Gardin fördragen fram till personalen gick bak med vagnen till ekonomi. Sedan stod den öppen, men utan större spring. Gardinen fram noga fördragen och därifrån absolut inget onödigt spring från personalen ut i kabinen. Landade på utsatt tid men eftersom vi taxade en mindre evighet på FRA till bussgaten så var vi framme vid terminalen en halvtimma senare.

FRA passerades händelselöst. 45 minuter sena kom vi iväg. Mini fortfarande på topphumör och utan minsta gnäll på hela dagen.
Visa bifogad bild 102117
Nu har jag ju högst begränsat med flygningar i C, men hade ändå en rätt god bild av vad som väntades. Men vad roligt det är att se någon göra sin första. LH slog Fruns förväntningar rejält. Hon såg så nöjd ut med sitt glas champagne. Om någon vecka är vi dock åter tillbaka i verkligheten i Ekonomi. Men det här ger mersmak.
Visa bifogad bild 102116
Efter att läst en del på BC blev jag högst överraskad av mjukvaran. Mycket trevligt välkomnande och service i vår sektion. Inga anmärkningar där. Maten var helt ok, det blev kalv, gås med väl stabbig rödkål och en osttallrik. Någonstans dök även en väl anonym sallad upp. Gott om påfyllningar med dryck under tiden. Det som havererade lite var Lufthansas barnmatskoncept, som de slår sig lite för bröstet för. Både förrätt och huvudrätt var en mängd ihoprörda saker. Typiskt inget som fungerar bra med barn (eller kanske det gör för tyska barn). Tvärr inga bilder här eftersom jag hade fullt upp med försöka få Mini att intressera sig för sin ost-skinka-gurk sallad och inte efterrätten (samma som på LH803) som levererades på samma bricka. Inte bättre blev det när varmrätten kom in. Tre Nürnbergbratwurstar på en bädd av surkål och täckta med potatismos. Gott tyckte jag. Rörigt tyckte Mini som vill ha var sak på sin plats på tallriken. Lite mos och några korvbitar fick Mini ner. Tur då att man kan äta upp pappas osttallrik istället. Så här i efterhand så hade vuxenmaten passat Mini utmärkt. När maten väl var klar var klockan långt över läggdags och nattningen gick enkelt. Så nu sover Frun och Mini och endast pappa är vaken.

God Jul från LH712, och tack @samet för surfpassen!

Tack för en bra rese rapport,lite nyfiken på vilka flygplans modeller du flyger med
 

JochenS

Medlem
Dags för en uppdatering från resan där vi nu varit i Brisbane snart en vecka.

Våra dagar i Caloundra blev mycket trevliga. Barnpoolsbad på förmiddagarna och strandliv på eftermiddagarna. Till middag gjorde vi som australiensarna och körde picknick med hämtmat. Lätt att hitta bra friterad fisk och skaldjur var det också. Vi hade en bit från hotellet att gå till Kings Beach men det var det värt. Trevlig strand med grymma vågor för pappa att leka i och bra grävsand för Mini.

01012020-IMG_3332.jpg
IMG_20191231_180456122_HDR.jpg

Kings Beach Caloundra

Det som är slående med Australien (och detta är mitt första besök) är hur gångovänligt det är. Precis allt är byggt för bilen. Nästan mer extremt än USA. Ingen nyhet i sig, Australiens utbredda, bilberoende städer är världskända, men som stadsbo i Sverige där man är van att åka kollektivt och gå, för att det är smidigare än bilen, så blir det lite ovant. Vi ändrade resplanerna rätt sent inpå resan och därmed var det omöjligt att få tag på större hyrbil över nyåret. Det har därför blivit lite krånglande med transporter till och från Caloundra, men nu är vi på plats i norra utkanten av Brisbane, och på fredag hämtar jag ut en bil istället vilket ska bli skönt.

Vi var mer sugna på ett hus en bit från centrum än lägenhet i city och därför föll valet på ett Airbnb hus i Hendra. Vi är nöjda med det valet. Huset är rymligt och har välutrustat kök och lekrum fullt med bra leksaker för Mini. Lugnt och trevligt område också. Gångavstånd till Toombul med stort köpcentrum och tågstation. Ännu närmare till Clayfield med Clayfield Market (riktigt bra slaktare och grönsaksbutik, och helt ok fiskhandlare och bageri) och tågstation. En av tjusningarna med att hyra boende utomlands är för mig alltid att handla i roliga matbutiker och fixa sig sin mat själv ibland med lite andra råvaror än man har hemma till vardags. Här tycker jag utbudet av riktigt bra korv står ut, och naturligtvis fisk och skaldjur.

20200103_145208.jpg

Lekrum på vårt Airbnb boende

Förutom att ta det lugnt i huset har vi hunnit uppleva en del av Brisbane, som har varit mycket trevligt hittills. Vi har både tagit tåget och båten in till city. Tåget tar från oss lite kortare tid, men båten som tar något längre tid visade sig vara ett väldigt trevlig sätt att se Brisbane.

05012020-IMG_3361.jpg

Brisbane CityCat, en del av kollektivtrafiken

05012020-IMG_3367.jpg

Brisbane CBD

Tre eftermiddagar har tillbringats vid vattenlandet i Parklands på South banks där ett antal olika former av bad avlöser varandra. Mini har varit väldigt nöjd med faciliteterna, och att spana på de närgångna Ibis fåglarna och ödlorna. Efter att ha tragglat med simskola i två terminer utan särskilt stora framsteg är det kul att se hur mycket vattenvana Mini fått på denna resa och hur hon litar på sina egna förmågor i vattnet nu.

05012020-IMG_3374.jpg

En av poolerna vid Parklands/South Banks

Museum of Modern art var trevligt. Särskilt att få se ursprungsbefolkningens konst, som sällan når Europa. Caféet levererade också en lunch en bit över medel och Mini såg ut sig en Snögubbe till efterrätt med kokos och vitchoklad som huvudingredienser, och som till och med jag som inte är någon fantast av kokos gillade.

20200107_121105.jpg
20200107_122432.jpg

Snögubben

Lördag eftermiddag/kväll tog vi oss ner till Eat Street Northshore som ligger i ett gammalt hamnområde utanför centrum om man följer floden ut mot havet. Här har man byggt upp ett område för mat och nöje i containrar. Enligt deras egen webbsida finns det 70
olika stånd med mat. Vi var rejält hungriga och provade fyra olika ställen. Jag tänkte naturligtvis fel med Mini. En omgång nachos som serverades omgående trodde jag skulle vara en hit. Men vi tyckte alla tre att detta var det tristaste av det vi åt. Mini högg istället in på vietnamesiska vårrullar, japansk pizza och en traditionell Hawaii. Behöver jag säga att vi blev väldigt mätta. Själv var jag mest nöjd med japanska pizzan. På utvägen fick jag dock den briljanta idéen att köpa churros. Tänkte att en skål med "baby churros" till efterrätt att dela på låter lagom om man tänker svensk festivalstorlek. Istället kom ett helt gäng med enorma churrosar som vi hade ända till frukost dagen därpå. Eat street var kul. Lite rörigt, lite galet och en del bra mat. Prisläget var ungefär 100 SEK för varje sak som beställdes, långtifrån allt vi åt kändes prisvärt. Men jag tänker mig att skulle man gå tillbaka några gånger så går det att hitta riktiga guldkorn också.

20200104_174340.jpg

Bild från Eat street

20200104_174615.jpg

Japansk pizza, lite osäker på innehåll, men både nudlar och någon form av kål tror jag låg mellan bröden. Gott var det!

Lite botaniserande bland de lokala brygderna har det också hunnit bli. Det ska bli en bryggerirundtur till helgen, men hittills har det provats öl från Green beacon, Newstead och Aether. Jag blev positivt överraskad av alla tre. Varma dagar gillar jag en bra session ale, som det går att sitta i värmen och dricka några stycken av utan att berusningen blir alltför kraftig. Newstead hade med sin Session ale ”3 Quarter time” på 3.4% fått till en riktigt trevlig humlefräschör med fina toner utan alltför mycket beska, som jag annars tycker att det lätt kan bli när alkoholstyrkan går ner. Green Beacons India session "Half mast" var också bra, men lite vekare i smakerna. Från Aether hittade jag ingen session i butiken jag var, så det fick bli det omvända, en New England IPA "Twisted Vine" på över 8.5% som var väl grumlig och på gränsen till det sura hållet, och med väldigt kraftig fruktig ton. Funkade bra till matlagningen efter en varm dag, men långt ifrån bland de bättre NEIPA öl jag provat. I kylen ligger även en Brett sour ale från Holgate och väntar (dock inte lokal från Brisbaneområdet). Är det något annat bryggeri här omkring man absolut inte bör missa tar jag gärna emot tips!

20200109_110912.jpg

Något särskilt som bör provas av lokala brygder?

Nu väntar några lugna dagar utan alltför mycket aktiviteter förutom lekplatser och hemmahäng. Sedan ska vi ut några dagar till Moreton Island och bo på Tangalooma Island resort. Där väntar delfinmatning och snorkling och även en hel del dåligt väder med regn och åska ser det ut som.
 

JochenS

Medlem
Tangalooma Island Resort
Så blev det tillslut dags att bryta upp vardagslunken i Brisbane för en utflykt några dagar till Moreton Island och Tangalooma Island Resort. Lite dålig tajming med kraftiga vindar på färden ut (som tar 75 minuter) med en av resortens katamaraner, minst sagt omtumlande. Tror kaptenen varnade fyra gånger med "this will get rough" före vi lämnade Brisbanes hamnområde bakom oss. Jag skakas hellre om i en ATR72a alla dagar i veckan. Hemfärden gick dock lugnare till.

Tangalooma har en intressant historia som valfångsstation mellan 1951 och 1962, men med kraftigt vikande fångster stängdes stationen och konverterades till resort och öppnade för gäster 1962. Då hade man slaktat 6277 knölvalar, men det kraftigt minskade beståndet av valar gjorde verksamheten olönsam. Lite roligt är då att valskådarturismen idag är en hörnpelare i verksamheten och man bedriver sedan 1992 valsafari under den säsong som knölvalarna simmar förbi ön. En andra hörnpelare är matning av vilda delfiner, som man gärna marknadsför sig med. Det är väl lite omtvistat hur bra detta egentligen är, men man gör det ändå under kontrollerade former och med tillstånd.

Trots allt så var vi väldigt nöjda med våra tre dagar på ön. Vi hade nära till stranden, och kom nära djurlivet både under och över vattenytan. Som grädde på moset fick vi träffa en delfin. Jag blev till och med nafsad i ena tummen. Inte illa alls.

Så vad är då Tangalooma Island Resort? I reklamen saluför man sig gärna som en sluten resort med anläggning och stränder som bara betalande gäster har tillgång till. Och betalande gäst är man om man antingen bor på resorten eller har tagit en av företagets dagsturer ut till ön. Nu stämmer inte detta riktigt. Ett domstolsutslag från 2018 hindrar resorten att förbjuda andra personer på stranden, men detta är inte något man talar om. Man har en bit över 300 anställda, och bedriver allsköns verksamhet för att säkert aktivera alla som kommer ut till ön, och skaka av dem lite pengar till. Och jag är helt ok med det. Men det blir alltid lite tråkigt när man känner sig som ett vandrande dollartecken i en turistindustri. Och det gör man här. Känslan blir inte mindre av att man siktat in sig särskilt på kinesiska turister, med stora grupper som vallas mellan aktiviteterna av guider. Bäst är kanske också att nämna att det är förbjudet med medhavd alkohol. Här har man ett tillstånd som täcker hela anläggningen, och vill man ha sig något att dricka hänvisas man till resortens bar eller butik. I butiken finns allt man behöver, ett vitt, ett rött och ett mouserande, alla med en tjusig etikett, till ett pris av ca 130kr flaskan. Smakmässigt var åtminstone det mouserande i 80kr klassen på systembolaget vilket var över vår förväntan. Många hotell börjar ju köra med erbjudanden för att man ska avsäga sig städningen, här fick man hämta valfri flaska om man skippade städning, vilket faktiskt var en helt ok deal när vi bara var här två nätter.

12012020-IMG_3401.jpg
12012020-IMG_3402.jpg
20200114_134242.jpg


Rummen
Det finns flera olika typer av boende att välja på. Dels kan man bo på hotellet, i vanligt rum, "resort unit" (större hotellrum med kitchenette) eller familjesvit med ett sovrum, alternativt kan man boka en strandvilla. Dock är det bara i hotelldelen som delfinmatningen ingår. Vi bokade en "unit" eftersom familjesviterna var slut och fick ett hyffsat rent rum med spartansk inredning och utsikt mot stranden. Lite besviken över kitchenetten som saknade kokplattor och istället hade mikro och fritös. För mig betyder kitchenette även kokplatta. Detta gjorde att den mesta medhavda maten blev olagad, och vi förpassades till hotellets restauranger för lunch och middag. Lite krångligt just nu var att vattnet var utdömt för allt utom att duscha i, och flaskvatten distribuerades istället gratis över hela anläggningen. Det fick vi dock bra information om i förväg.

Maten
Tre "restauranger" stoltserar man med, men av dessa är det bara den asiatiska som har bordsservering. Den provade vi dock aldrig eftersom det inte fanns något riktigt barnvänligt alternativ. Inte heller "grillen" provades, då öppetiderna inte passade med Minis mattider. Vi åt två luncher och två middagar på Tursiops, där man beställer sin mat vid en kassa, plockar med sig bestick, ketchup och salt (make till osaltad mat har jag nog inte varit med om), och sedan slår sig ner i en plaststol vid ett i bästa fall avtorkat plastbord. När apparaten man får vid beställning brummar knallar man iväg och hämtar sin pizza, pasta, hamburgare eller friterade mat i en papplåda. För detta betalar man inte jättemycket, men inte heller jätte lite. Någonstans kring 120-200 kr beroende på vad man väljer. Ungefär samma koncept men lite högre priser i "grillen". Detta upplägg ger lite turistindustrikänsla. Vi blev dock överraskade av att maten ändå smakade relativt bra.

Aktiviteter
Det finns en uppsjö aktiviteter. Här behöver man inte gå sysslolös. Vi ägnade oss dock mest åt bad och sandgrävning, och var med på några matningar av fåglar och fick lära oss lite mer om pelikaner och kokaburror. En snorkeltur kring de gamla skeppsvraken som bildar en artificiell naturhamn hann jag också med, dock siktades ingen av de tre sorternas sköldpaddor som har sin hemvist här. Men här kan man gå loss fullständigt på aktiviteter om man vill; helikoptertur, fyrhjuling, strandsegway, ökenbussutflykt, dykning, bananaboat, båtturer, kajak i olika former, är bara en bråkdel av allt man kan ägna sig åt. Och så när det är säsong valsafari, med i princip garanterad val.

Sammanfattningsvis
Vi hade våra aningar och förväntningarna var satta på en realistisk nivå. Men vi hade några riktigt fina dagar här tillsammans, med bad och delfiner. Då ska man vara nöjd. Skulle vi åka hit igen? Kanske inte. Nu har vi gjort det här, och bättre stränder, med både bättre boende, bättre mat och bättre service, är inte svåra att hitta antingen norr eller söder om Brisbane.

20200113_164828.jpg

Kokaburror på rad

20200114_100617.jpg

Delfiner på besök
 

JochenS

Medlem
Snart tre veckor efter att vi landade i Brisbane är det på söndag dags att i maklig takt påbörja hemresan via Sydney, Kuala Lumpur, Singapore och Istanbul. BNE-SYD blir ben nummer 5 av 9 på resan. Man kan ju undra hur man övertygar sin respektive att boka familjesemester med 9 flygningar. Nu har jag en fru som gillar att resa, och som börjat se fördelarna av min lite udda poängjaktshobby (hon påminde till och med om att kolla SAS onlineshop för att dubbeldippa vid senaste SAS MC kampanjen, det sånt som håller kärleken vid liv), men jag får också förhållningsregler inför resebokningar. För den här resan gällde max 2 ben till Asien, ett ben vidare till Australien, ett ben från Australien till Asien och 2 ben hem från Asien. Helt rimligt, och bra tänkt när man flyger med ett litet barn, tänkte hon. Jag vet inte hur ni andra gör som har en respektive som kanske inte tycker att en extra flygning för mer poäng/bättre fika/ny flygplats/nytt bolag/ ny maskin/etc är en fantastisk idé alltid, men jag ser en viss tendens att jag använder mig av konceptet att det är bättre att be om ursäkt än om lov när jag bokar våra resor. Och jag är väldigt bra på att rationalisera bokade flygningar i efterhand. Jag ser väl tre tydliga grupper av motiveringar jag gör:

1. Det är ändå ombokningsbart, vi kan ju alltid ändra oss senare (här kan jag möjligen ibland vara mer eller mindre sanningsenlig om avbokningsavgift).

2. Det finns ett obskyrt sätt att räkna som gör att detta alternativ faktiskt blir billigare.

3. (Kanske den svagaste) Det fanns inga andra alternativ/flyg/destinationer med bonusbiljetter.

Den här gången hade jag verkligen tänkt (vilket jag alltid gör) att bara boka som vi kommit överens. Men med stigande oro i Hongkong var inte detta längre ett attraktivt stopp, och eftersom det började bli sent inpå resan hittade jag bara biljetter med Lufthansa i affärsklass och Thai, via FRA och ICN till Taipei (ursäkt nr 3 således). Från Taipei skötte jag mig och bokade EVA till Brisbane (fast egentligen hade vi kanske kommit överens om Sydney men en enkel kalkyl gjorde gällande att ursäkt nr 2 var applicerbar och därmed hamnade vi i Brisbane istället). Här kom dock bränderna i NSW emellan, och med ett längre stopp i Brisbane än jag tänkt blev envägshyrbil som vi kommit överens om plötsligt mycket dyrare och jag bokade Jetstar vidare till Sydney (dvs. ursäkt nr 2, men med rätt öppna kort). Så här i efterhand med värmebölja i Sydney och fantastiskt fina dagar i Brisbane är vi dock alla väldigt nöjda med denna bokning. Vidare från Sydney kom vi överens om att ta oss till Singapore, vilket jag bokar till Kuala Lumpur istället och en dag senare vidare till Singapore. Detta är möjligtvis bokningen jag har lite dåligt samvete över. Ankommer KUL 04:00 och flyger vidare dagen därpå kl 14. Det blir mycket roddande med bagage (som för ett mindre cirkussällskap) och transfer för en dag i Kuala Lumpur. Men räknar man på det så blir den extra transporten, svit på Shangri-La (strax över 2000 SEK per natt inkl. ankomstnatten, vilket ju är ett fantastiskt bra pris) och Jetstar vidare till SIN billigare än två extra nätter på hotellet i Singapore (alltså ursäkt nr 2). Från Singapore skötte jag mig och bokade hemresan via Istanbul.

Jag har en fantastisk fru som står ut med mina bokningar och alltid följer med på nya äventyr. Ett bättre resesällskap kan jag inte drömma om. Och om lite mer än en vecka firar vi hennes 40 årsdag i Singapore.

Jag har även fått användning för ursäkt nr 1 på denna resa när jag för några dagar sedan bokade en tur till St Petersburg för oss i sommar.
 
Det kallas även för kärlek. :) Vi är väl medvetna om vad ni män håller på med, men låter er hållas till en viss grad. Det är samma sak som när ni köper på er allehanda vuxna män leksaker. Vi vet att i slutändan så kan vi ha med det i någon annan förhandling. :p:D

Låter som att ni har en fantastisk resa.
Min dotter bodde i Brisbane och Perth i nästan 7 år, så det vart några underbara resor ner dit. :cool:
 

JochenS

Medlem
Från Brisbane till Sydney
Sista dagarna i Brisbane var vädret kraftigt växlande med en hel del regn, så det blev främst utflykter till områden runt om kring med bil. Lonle Pine Koala Sanctuary hann vi också med inne i stan, där hela familjen uppskattade att klappa både Koalor och Kängurur. Överlag var det en lagom stor djurpark som det räckte med en halv dag för att hinna göra ordentligt. Roligt att man fick komma nära många av djuren.
17012020-IMG_3489.jpg

Lone Pine Koala Sanctuary

Vidare transport till Brisbane skedde med Jetstar som levererade precis vad man kan förvänta sig av en LCC, när det fungerar som bäst. Dvs. en händelselös flygning utan större bekvämligheter som landade ungefär i tid. Värt att notera är att när restaurangerna nu är borttagna från Priorty Passet som följer med Amex Platinumkort finns i princip inget att erbjuda på australiensiska flygplatser. Däremot finns Amexlounger på några men inte i Brisbane.

20200119_110143.jpg

Med Jetstar till SYD

Efter hyfsat lång promenad fram till bagagebandet på inrikesterminalen i Sydney var bagaget redan på bandet, och den bokade transfern genom hotellet var på plats. Även denna gång blev det Shangri-La, och en svit på 13e våning med riktigt fin utsikt över både Harbour Bridge och Operahuset. Det fanns rätt många alternativ till hotell, med ungefär samma pris. Att det blev just Shangri-La berodde främst på att vi redan bokat upp nätter där i Taipei, Kuala Lumpur och Singapore (Hotel Jen). Utan större utsikter att dra in några vidare poäng i andra program det kommande året utöver Radisson, så tänkte jag att det var lika bra att samla poängen från resan i Golden Circle programmet. Vi var väldigt nöjda med hotellet. Bra rum, fantastisk utsikt, trevlig och rymlig lounge som aldrig blev full under de dagar vi var där, väl tilltagen kvällsbuffé i loungen med bra och varierande mat som var fullt tillräcklig som middag och rakt igenom väldigt bra service. Till kvällsbuffén var det också trevlig bordsservering och påfyllning av dryck, och så fanns en hylla med leksaker för barn. Vi blev flera av kvällarna sittande ett par timmar och med lite fika på maten medan Mini pysslade med leksakerna.

20200120_081246.jpg

Mini uppskattade utsikten, och var särskilt imponerad över kryssningsfartyget med vattenrutschkana på övre däck.

Hotellet låg också bra till för kvällspromenader ner till Operahuset med Mini sovandes i vagnen, och vi kunde till och med sätta oss en kväll på Operabaren och ta en öl i lugn och ro. Mycket trevligt. Vi körde överlag så sena kvällar vi kunde för att förbereda för det stundande bytet av tidszon när vi påbörjar resan hemåt, och istället blev det ordentliga sovmorgnar. Uppskattat då att frukosten serverades fram till 10.30.
19012020-IMG_3503.jpg

Operahuset i skymningsljus

I övrigt hann vi med aktiviteter av varierande natur. Ett återbesök för Frun på sitt gamla Campus i Kingswood (Sydney Western University) blev det bland annat och så en förmiddag på Sea Life Sydney Aqurium. Hade vi vetat hur mycket folk det var på akvariet en förmiddag hade vi hoppat det eller tagit det vid annat tillfälle. Det var utmattande att ta sig igenom skriket av alla ungar, duckandes vilt svingande selfie-sticks och detta samtidigt som musiken pumpade i bakgrunden på hög volym. Men visst var det häftigt att se hajar och sköldpaddor på nära håll. Mini somnade relativt snabbt efteråt och vi fick lugna nerverna hos Bucket Boys på Darling Square med några bra öl, mycket trevligt utbud. Måste säga att det är fantastiskt enkelt att åka kollektivtrafik när man kan betala samma pris som med kollektivtrafikkort med sitt MC/Amex/Visa genom att bara blippa kortet vid på- och avstigning. Jag vet att något liknande finns i Kiev (men det kanske finns på fler platser också??). Otroligt smidigt som turist. Sista dagen blev det åter att packa väskorna (vilket vi fått bra rutin på vid det här laget) och på eftermiddagen fick vi till en BC playdate på vattenlandet vid Darling Harbour med familjen @Gus . Tack för trevligt sällskap!

Nu har vi förflyttat oss till Kuala Lumpur där vi i morgon åter packar ihop väskorna för nästa hopp till Singapore.

21012020-IMG_3529.jpg
21012020-IMG_3558.jpg

Bilder från Sea Life
 
Toppen