Senaste nytt

Januari down under - en familjeresa dit och tillbaka

Jag är inte så orolig men vi få väl se. Långflygningarna är alla nattflygningar, två i business och två i ekonomi. Fem timmar dagflygning har vi klarat ut några gånger med Mini tidigare dock över ett år sedan nu så då sov hon mer dagtid. I närtid har vi dock vana av långa bilresor. Men det ska bli intressant att se hur det går...

Fantastiskt barn! Mina klarar ingenting. Kört ARN-EWR två gånger och det var precis fullt ös från start till landning båda gångerna...
 

JochenS

Medlem
Hög tid för en uppdatering nu när vi varit på plats i Taipei några dagar. Jag gjorde ett seriöst försök igår som resulterade i att jag somnade mitt i skrivandet. Jag har aldrig varit bra på att hantera jetlag, men Mini har tagit det fantastiskt bra och är nästan synkroniserad med lokaltiden nu när jag för en stund sedan nattade henne för tredje kvällen i Taipei. Men vi börjar där vi slutade.

Sista etappen till Taipei
Det här blir relativt summariskt för efter ankomst ICN hade vi den tråkigaste delen av resan kvar med 5h väntetid till TG635 i ekonomi (businessplater fanns det gått om både 23e och 25e men naturligtvis inte 24e, trots bevakning). Mini fick resans första sammanbrott på ICN, vilket är fullt förståeligt under omständigheterna, och sedan något ytterligare på sista flygningen. Dock var detta bara miniutbrott och inte i närheten av trotsutbrotten vi annars kan ha hemma. Så sammantaget var känslan när vi kom fram att resan totalt sett gick väldigt bra och mycket enklare än vi vågat hoppas

Några intressanta saker fanns dock att notera på denna sista etapp.

1. Vi kunde från början inte bli incheckade på TG635 och gick därför direkt till transferdisken på ICN, för att där få reda på att det först var möjligt att bli incheckade på detta flyg 3h före avgång. Utan boardingkort såg jag framför mig att det kulle bli svårare att komma in hos Asiana. Med två Priority Pass och ett boardingkort med Star Alliance bolag skulle vi enligt Priority Pass websida kunna ta oss in i Asiana loungen. Vi knallade bort och jag förklarade läget för personen bakom disken i Asiana loungen. Priority Pass var de helt ointresserade av utan boardingkort, men när jag också nämnde Star Alliance Gold så gick det plötsligt att lösa med hjälp av bokningsbekräftelse och undantag för Mini som en gäst utöver gällande regler (loungen var näst intill tom). Det var tur. ICN var en rätt trist tillställning, och nu kunde vi åtminstone få oss en dusch och sitta ner i lite lugn och ro.

2. Vid pre-boarding kontroll av boardingkorten i ekonomikön gjorde guldkortet sig åter nyttig, då vi flyttades fram till prioboardingen med detta som motivering (ingen prio för barnfamiljer i övrigt vilket ju inte är helt ovanligt annars). Detta är ju en förmån som enligt reglerna ej sträcker sig till resesällskapet.

3. Första (och kanske sista) gången TG i ekonomi. Denna flygning med en 777-300ER var ingen höjdare, även om den bara varade 2.5h. Maten på brickorna som formligen kastades ut av en stressad besättning var bland det värre jag fått på en flygning. Det är då man börjar drömma om polarrullar.

4. På grund av mycket trafik på TPE drog man ner farten. När vi dessutom taxade in mot terminalen som fjärde maskin i kö, med tre ytterligare wide body maskiner framför så anade jag att passkontrollen inte skulle gå helt smärtfritt. Tyvärr fick jag rätt. Det tog cirka en timme att ta sig fram, och när vi är nästan framme ser jag att bakom en pelare, borta bland "citizen" båsen, så finns ett bås med obefintlig kö som alternerar skyltningen mellan en mängd udda resenärsgrupper, bland annat familjer med småbarn. På andra flygplatser med sådan kö har jag sett personalen varit schyssta och uppmärksammat barnfamiljer på detta. Så inte här, och nästan inga familjer med småbarn hade upptäckt denna. Att man dessutom måste följa skyltningen för "citizen" gjorde det väldigt svårt att upptäcka.

Sammanfattningsvis från alla tre leggen kan jag konstatera att jag aldrig mer ska beställa barnmat till Mini. Den har varit komplett ogenomtänkt. Och utan att ha någon extrem inställning till barn och socker blir man ju fundersam över vad barn äter i andra länder. Lufthansa serverade chokladmuffins och kakor på frukostbrickan. Problemet är inte sötsakerna i sig, men att de serveras samtidigt som maten, Minis intresse för den vanliga maten blir därmed rätt så liten om man inte hinner gömma undan go’sakerna snabbt. Ett annat exempel är Lufthansas servering av huvudmålet, där efterrätt och förrätt var på samma bricka. Helt genialt! Den ihoprörda tomat, gurk och skinksalladen blev omöjligt än mer ointressant att äta på detta sätt. Och huvudmålet bestående av surkål och korv täckt av potatismos har jag ju redan skrivit om i tidigare inlägg. Samtidigt så hade jag på Lufthansa lätt kunnat hitta passande mat från den vanliga menyn i business som hade passat henne utmärkt.

Ankomst Shangri-La Far Eastern Plaza
Taipei förtjänar ett eget inlägg och det kommer när vi är klara med staden hoppas jag. Från flygplatsen hade vi bokat transfer med hotellet, och när vi snabbt hittat Shangri-La mannen i sin röda uniform så dröjde det bara några minuter tills vi satt i bilen och var på väg. Jag hade bokat en Plaza Suite för 4-4-3 pris på Shangri-La Far Eastern, och när vi anlände fördes vi snabbt upp till rummet på 23e våningen för incheckning, dock av en trött och relativt oengagerad dam.

Hotellet förtjänar också sin egen recension så småningom, men överlag är vi väldigt nöjda. Förutom välkomstgåvor i form fruktfat, öl, samt mjölk och kakor (helt enligt mina önskemål), fanns vid ankomst en skål med choklad och olika juliga kakor, samt en julstrumpa på sängen med en dekorerad pepparkaka och en påse choklad och godis. Trevligt med lite extra välkomnande i juletid. Det gav ändå någon form av julaftonskänsla, och vi hann också med att ha lite egen paketutdelning på kvällen.

IMG_20191225_093827595_HDR.jpg

Shangri-La Far Eastern Plaza Hotel

IMG_20191224_145829371.jpg

Skål med juliga go'saker

IMG_20191224_150114218.jpg

Ordinarie välkomstgåvor enligt önskemål
 

JochenS

Medlem
Fem dagar i Taipei med tvååring
För ett tag sedan när Taipei kom upp som potentiellt resmål hittade jag en blogg som ratade Taiwan som resmål med mindre barn. Nu hittar jag inte tillbaka till bloggen och vi har ju också bara varit i Taipei. Kanske resten av Taiwan inte alls lika fantastiskt smidigt med barn.

Jämfört med Europeiska storstäder (vi har provat München, London, Stockholm och Bryssel) så är den spårbundna kollektivtrafiken väldigt lättillgänglig. Hissarna är lätta att hitta, fungerar alltid, har priokö (som funkar bättre än hos SAS) för bland annat barnvagnar, och luktar inte kiss. Relativt billigt är det också att ta sig runt. Jag har bott i Hongkong och rest runt en del i Kina, vilket antagligen färgat mina förväntningar på Taipei. Jag trodde kanske att Taipei skulle kännas lite som Hongkong, men så var det inte alls. Skulle efter denna korta tid säga att Taipei är mer likt en stad i Kina. Men renare och trevligare.

Ingen särskild planering hade vi egentligen gjort för våra dagar i Taipei. Vi tog det rätt lugnt, det här är ju ändå början på en rätt lång semester och första lediga dagarna efter en arbetsam höst. Varje dag innehöll lite lugn tid på hotellrummet, med leksaker, böcker, och TV, bokläsning i loungen i väntan på kvällsmaten (som på Shangri-La Far Eastern var bra tilltagen). I övrigt såg tiden i Taipei grovt ut enligt följande:

Dag 1: Taipei 101
Taipei 101 var kul att ha gjort, men vi missuppfattade slottiden på biljetten vi köpt och såg inte alls den långa kön som ringlade sig fram till hissen. Biljetten hade en ungefärlig tidsangivelse på en halvtimma och under denna tid listas olika nummerserier som får tillträde till att ansluta sig till kön. Därefter tog det säkert 40 minuter innan vi var framme vid hissen. Som tur var sov sig Mini igenom detta. Som alternativ finns priopass att köpa till dubbla priset (ordinarie pris ca 200 SEK). Vi hade inget fantastiskt väder men rätt bra sikt ändå.
25122019-IMG_3197.jpg
20191225_150540.jpg
20191225_150623.jpg

Bilder på/från Taipei101. En aktivitet var att fota sig med frukt.


Dag 2: Stora lekplatsen i Daan Forest Park och bad i takpoolen
Vi tog en rätt lugn dag med promenad i Daan och hamnade då i Daan Forest Park. Här finns en stor lekplats med sandlåda, gungor, rutschkanor och en del annat. Dessutom bra möjlighet att tvätta av sig efteråt. Lagom med folk en vardag. Vi var senare tillbaka en lördag med finns väder och då var det galet mycket folk och Mini tyckte inte alls det var lika kul. Var också tillbaka en regnig söndag (i galonställ) och då var vi istället helt ensamma. Bad i poolen på hotellets tak var också populärt och med bra utsikt.
26122019-IMG_3227.jpg

Lekpkatsen i Daan Forest Park


20191228_153223.jpg

Ungdomskonsert Daan Park station


IMG_20191226_133509403.jpg

Utsikt från takpoolen, Shangri-La Far Eastern


Dag 3: Taipei Zoo och mat på nattmarknad
Taipeis Zoo var en trevlig överraskning. Det lär vara Asiens största zoo och ett av de största stadszoo i världen. Och det var verkligen stort. Nu har vi årskort på Kolmården, och vi valde därmed de delar som har djur vi inte brukar se så ofta. Pandorna är en klar höjdpunkt, men även regnskogen var bra gjord och delen med fåglar var riktigt bra. Det som skilde detta zoo från många andra var att man ofta kom väldigt nära djuren, dock med en känsla av att detta var på djurens bekostnad då det ibland verkade vilka komma bort från folket. Med ett pris på ca 20 SEK per vuxen rekommenderas detta starkt, och går med fördel att kombinera med linbanan till Maokong. Taipei zoo ligger dessutom smidigt till vid slutstationen på brun linje. På kvällen tog vi oss till en av nattmarknaderna (Linjiang) i närheten av hotellet. Myllrande folkliv och inte helt lätt att ta sig fram med barnvagn. Vi var väl inte jättevågade i valen av mat, men grillspett och fyra sorters friterad sötpotatis blev det.
27122019-IMG_3257.jpg
27122019-IMG_3248.jpg
27122019-IMG_3272.jpg
IMG_20191227_124748334.jpg

Bilder från Taipei Zoo


20191227_191002.jpg

Linjiang nattmarknad


Dag 4: Chiang Kai-Sheks Memorial Hall och (super barnvänlig) lunch på Farmers table
Vi fick en dag med finns rätt bra väder (växlande moln och uppehåll) och tog tunnelbanan till Ciang Kai-Sheks Memorial Hall. Taiwan har ju en rätt spännande historia som man kunde få lite mer inblick i här och det fanns även några konstutställningar som var sevärda. Härifrån gick vi sedan för att äta lunch på Farmers table i Zongzheng (verkar även finnas ett i Daan). Det här var inte bara en restaurang utan även butik, leksaksaffär och lekland. Leklandet såg fint ut, men när man bara tittade in utifrån och kan säkert vara något en regnig dag. Allt ligger i en våning ner från markplan och verkar vara lite av ett paradis för barnfamiljer. Vi parkerade vagnen i raden av barnvagnar och fick ett könummer för bord. Det vanligaste verkade vara att man hade bokat bord längre i förväg och vi fick vänta en stund för att få vårt bord. Till Mini beställde vi någon form av ångad äggrätt som såg ut som en figur (missade tyvärr ta bild) och pasta bolognese med bokstavsmakaroner. Frun åt risotto och jag någon form av quesadillas. Minis mat kom efter några minuter och hon slevade i sig nästan hela portionen ångat ägg och lite av pastan, vilket är ett gott betyg. Själv tyckte jag väl det var sådär i smaken, och förväntningarna på den egna maten som skulle komma sjönk något. Det roliga med detta ställe var dock att de kombinerat ”kul” mat för barnen med god mat till föräldrarna. Både min och Fruns europeiska mat smakade bra, över förväntan. Allt är dessutom ekologiskt. Prismässigt hamnade vi på ca 500 SEK för mat och dryck (te) vilket väl är bland det dyrare vi betalade för mat i denna klass.
20191228_125201.jpg

Chiang Kai-Shek Memorial Hall


Dag 5: Shopping, lunch på Mumin Café och vidare resa mot Brisbane
Sista dagen var en riktigt regnig dag och vi kvar på hotellrummet till utcheckningstid vid 12. Med mini i gummistövlar och regnställ gav vi oss sedan ut på byn för att se vad för shopping som fanns till buds. Utan att ha några mer specifika krav än att inte behöva gå så mycket utomhus tog vi tog oss till SOGO som var helt ok. Lunch blev det på Mumin café i närheten. Där man inte bara fick äta mat som såg ut som muminfigurer utan också äta tillsammans med stora mjukismuminfigurer. En riktig höjdare tyckte Mini. Maten var någon form av crossover kinesiskt/finskt, och utan att lämna några bestående intryck helt ok. Jag var sugen på potatis och tog in en panna med korv och potatis (och en finskflagga) som salufördes under den finska delen av menyn. Allt var stekt i ett överflöd av vitlök tillsammans med hackade oliver. Här landade vi på 300 SEK inkl. dryck och soppa. Bordsbokning sker i en automat vid ingången och det var rätt lång väntetid på bord (vi väntade nog närmre 45 minuter). Automaten hade bristfällig engelska men om jag förstod det rätt kunde man även boka bord fram i tiden.
20191229_143831.jpg

Mumin café


Överlag är vi mycket nöjda med stoppet i Taiwan. Den här gången blev det bara Taipei, men nästa gång skulle det vara roligt att se mer av landet som verkar ha fantastiskt natur.
 
Last edited:

Taggen

Medlem
Taipei 101 var kul att ha gjort, men vi missuppfattade slottiden på biljetten vi köpt och såg inte alls den långa kön som ringlade sig fram till hissen. Biljetten hade en ungefärlig tidsangivelse på en halvtimma och under denna tid listas olika nummerserier som får tillträde till att ansluta sig till kön. Därefter tog det säkert 40 minuter innan vi var framme vid hissen.
Ooopppss... var det när man fick ansluta sig till kön biljettintervallerna visade? Jag ställde mig i kön direkt då jag trodde displayen visade vilka biljettintervall de släppte in. Jaja... de sa inget när de kollade iaf.
 

JochenS

Medlem
Ooopppss... var det när man fick ansluta sig till kön biljettintervallerna visade? Jag ställde mig i kön direkt då jag trodde displayen visade vilka biljettintervall de släppte in. Jaja... de sa inget när de kollade iaf.
Det var väldigt mycket folk där nu, så det var hård kontroll vid insläppet. Lokalbefolkningen gick in till ett kraftigt rabatterat pris året ut.
 

JochenS

Medlem
Vidare till Australien
Resan Taipei till Brisbane var relativt händelselös. Incheckningen i Taipei gick smidigt. Star alliance gold incheckning är en förmån jag uppskattar mest när jag reser med familjen och har med bagage för ett mindre cirkussälkskap. EVA star lounge var dock bland den tristaste Star Alliance lounge jag besökt.

Boarding till BR315 gjordes 20 minuter efter utsatt tid pga sen maskin in. Utrymmet ombord på denna nya 787-10 var helt ok för mig som har långa ben. Ekonomistolen såg mer obekväm ut än den var. Maten var bland det bättre jag fått i Ekonomi på länge. Inga bilder då jag hade fullt upp med att hålla Mini sovande och till frukost hällde jag ut en halv yoghurtförpackning när jag skulle manövrera både mat till mig och Mini. Landade 25 minuter före utsatt tid.

Till nattflygningarna i ekonomi hade vi skaffat en fly-tot (Fly Tot - The Original inflatable airplane cushion for kids/). Vilket är en uppblåsbar kudde som fyller utrymmet fram till stolen framför och bildar en större sovyta. Godkänd på de flesta flygbolag att användas på fönsterplats. Denna flygning var premiär med blandade omdömen. Övre ventilen var svår att få tät och därför sjönk halva kudden ihop flera gånger och Mini ramlade ner på golvet. I tumultet att pumpa upp den igen sprack slangen till pumpen också, men det gick ändå. När den till slut var på plats så visade det sig att efter några timmar var Mini trött på att sova med benen vikta och ville bara sova hos pappa. Så så fick det bli. Och därmed sov pappa inget alls. Men de timmar dem fungerade bra och Mini sov själv uppskattades. Vi ska göra nytt försök på nästa nattflygning, och då ska jag försöka få med några bilder.

Väl i Brisbane hade vi bokat in oss på Oaks Oasis Resort i Caloundra, ca 9mil norrut. Vi var sent ute och det mesta var fullbokat vid kusten över nyår både kring Gold och Sunshine coast. Nu gick vi helt och hållet på att det skulle finnas någon form av vattenlekland för Mini, och då hamnade vi här. Anläggning är sliten men Mini kan inte få nog av vattenleklandet, och februari ska det bli nytt. Övriga gäster verkar främst vara inhemska turister. Standarden i detta land verkar överlag vara lite brittisk men det funkar bra att komma tillbaka till verkligheten efter Shangri-La Far Eastern. Och vi har ett pentry och kan ordna lite egen mat vilket är skönt. En trevlig sak är att valfri rätt från barnmenyn ingår när en vuxen beställer mat i restaurangen eller vid barnpoolen, och maten vi provat (pizza och fish and chips) är klart över medel. Barnrätterna är så väl tilltagna att det är lagom med en vuxenportion och en barnportion för oss tre till lunch. Frukostserveringen är rätt vild med alla barnfamiljer och till innehållet australiensisk med mycket fokus på vitt bröd, sylt, pannkakor och bacon.
20200101_103703.jpg

Vattenlekland Oaks Oasis

Caloundra i övrigt är trevligt. Fint nyårsfirande med fyrverkeri på Kings beach i går. Flera lättillgängliga stränder med lite restauranger och caféer runtomkring. Närmsta stranden ligger lite skyddad och funkar bra att bada vid med småbarn.
20200101_143750.jpg
20200101_143020.jpg

Bilder från Caloundra

På fredag fortsätter vi till Airbnb boende i Hendra/Brisbane där vi stannar två och en halv vecka. Sporadiska uppdateringar kan komma under tiden, och en recension av Shangri-La Far Eastern Taipei ligger i pipen.
 
Toppen