Senaste nytt

Januari - Connection i Chicago på separat biljett

Tonton

Medlem
Hej!

Efter att ha säkrat plåtar till Rangers vs Wild 28 januari så har mina planer ändrats lite.

Skulle behöva lite BC-expertis här för att få det att fungera så smidigt som möjligt/räkna ut hur våghalsig man vågar vara. Speciellt eftersom det är första gången på US Domestic också.

Status:
* Eurobonus Diamond
* Finnair Platinum (OneWorld Emerald) förhoppningsvis.

Situation:
Landar med SAS på Chicago (ORD) 27 Januari 12:35.
Vill ta mig till New York samma dag genom att boka en separat biljett mellan Chicago och New York.

Reser själv, och utan incheckat bagage. Är således ganska flexibel, och ifall allting går åt helvete så är det inte hela världen. Dock så vill jag inte behöva betala 10k för en enkelresa ifall det behövs bokas en ny flight.

Det viktiga är att att jag är inne på manhattan senast eftermiddagen 28 januari, så marginal finns.

Frågor:
1. Hur kort connection skulle ni våga er på?
2. Finns det något bolag att föredra i detta fallet? Tänker främst på snabbhet/smidighet mellan flighterna samt även ifall det finns några fördelar ifall man potentiellt missar flighten.
3. Vilken flygplats är att föredra att flyga in till (Vill smidigt kunna ta mig till Manhattan - och helst med någon sorts kollektivtrafik)?

ORD-EWR trafikeras av United och American Airlines.
ORD-LGA trafikeras av United och American Airlines och Delta
ORD-JFK trafikeras av American Airlines och Delta och JetBlue

Obs - poänginsamling osv är ej att betrakta som viktigt i detta fallet. Nämner enbart status, då jag tänker att det kanske har någon fördel ifall saker går åt pipan.

Tack på förhand!
 
Med United kan du byta avgång till en inom 24h från din ordinarie avgång , med reservation för prisskillnad om din bokningsklass inte skulle finnas tillgänglig.
Jag har bara provat detta 1-2 gånger och då funkade det bra, jag hoppas kunna utnyttja det för en resa i november då jag är i typ samma situation som dig förutom att jag inte ska på hockey tyvärr :p
https://www.united.com/ual/en/us/fly/reservations/flight-changes.html
 

Canadien

Medlem
Det är ju notoriskt svårt att veta vädret på Ohare i Januari, det kan vara strålande klart, 5 plus eller blizzard 30-.
Normalt går det bra med ett par timmar, men mycket kan ju gå fel... 4h så är du relativt safe mot köer i immigrationen och lite vanliga förseningar. Men blir det snöoväder så ställs ju allt in och du får kanske turen att övernatta på det härliga Hilton i terminalen.
 

taxvalp

Medlem
Med United kan du byta avgång till en inom 24h från din ordinarie avgång , med reservation för prisskillnad om din bokningsklass inte skulle finnas tillgänglig.
Jag har bara provat detta 1-2 gånger och då funkade det bra, jag hoppas kunna utnyttja det för en resa i november då jag är i typ samma situation som dig förutom att jag inte ska på hockey tyvärr :p
https://www.united.com/ual/en/us/fly/reservations/flight-changes.html

+1 på det. Boka en avgång med United inom rimlig tid (2h+) och om du blir försenad kan du boka om från luften om SAS wifi funkar.
 

MLG55

Medlem
Kollade snabbt på flygresor.se
Finns med United för 500 spänn...två timmar i ekonomi :D
Men det borde det vara värt för att se Henkes tröja hissas (Inte alls avundsjuk) ;)
 

bvs

Medlem
Connection på ORD är spännande. Tåget körs fortfarande inte så du måste åka buss mellan Terminal 5 (international) och 1,2,3 (domestic). I princip beror allt på hur smidigt immigration, buss och security till domestic går.

Jag skulle inte vilja ha mindre än tre timmar på mig för att känna mig hyfsat safe. Det är också väldigt väderkänsligt på ORD i Januari och kan snabbt leda till flaskhalsar. Jag köade till bussarna i 30min sist jag var där tex.
 

palmen

Moderator
Välj JFK eller EWR som flygplats i New York för bäst kollektivtrafik in till Manhattan. Från EWR så kommer du ju in precis vid MSG dessutom, om det har betydelse.

Jag skulle nog boka med 4h byte för att känna mig någorlunda säker. Blir du klar med alla formaliteter i god tid innan finns det ibland möjlighet att komma med tidigare flighter, antingen om det inte är fullt eller som standby.

Finns ju risk att ni får gå ner i typ Indianapolis eller liknande if shit hit the fan. Du får kolla upp alla tänkbara alternativ på att ta sig till NYC från flygplatser i en radie på typ 50 mil :cool:
 

Senator

Moderator
Alla har rabblat upp alla faror så jag lämnar det där. Jag minns inte hur "Same Day Change" funkar på American, men jag hade valt United och LGA och UA5369 som avgår 16:00. Två anledningar:
1. Jag minns inte om du kan byta mellan EWR och LGA i United appen.
2. 17:00 och 18:00 är nästa till LGA, och 17:58 till EWR.

Alternativt bokar du UA1935 kl. 17:00 som kostar facila 592kr och det är inte ens HBO-fare.

Du satsar på UA1970 kl. 14:00.

United lite mer flexibla:
https://www.united.com/ual/en/ca/fly/reservations/same-day-change.html
Jag upplever att Star Gold funkar som Premier Gold

American bara stand-by:
Same-day travel – Plan travel – American Airlines

Jag har alltid fått till det på båda när det är deras ticket number, men kanske American har det varit på flygplatsen och stand-by.

American 642 ORD-EWR för $209 i First är väl också ett bra val. Några timmar i Flagshipen innan. Alltså American är bättre ur det avseende men flexibilitet är bättre på United.
 
Toppen