Senaste nytt

Jag har blivit skimmad igen!

Jag har tejpat för säkerhetskoderna på mina kort och har aldrig blivit nekad att använda mitt kort någonstans. Jag kan därför rekommendera andra att göra likadant, fast det är så klart inget hundraprocentigt skydd mot att bli skimmad.
 

AndersSt

Medlem
Det som imponerar mig är hur problemfritt det var att få tillbaka pengarna i båda fallen.

Hur fungerar det egentligen? Som sagt, det här är första gången.
Jag kan se att beloppet fortfarande finns med när jag loggar in på mitt kort.
Betalar jag först och blir kompenserad senare eller kommer de att ta bort beloppet inom kort?

Ja, jag vet att jag borde ställa den frågan till Mastercard men tänkte bara om någon här vet?
 

d99mlu

Medlem
Hur fungerar det egentligen? Som sagt, det här är första gången.
I mitt fall har det båda gångerna handlat om bankkort kopplade till vanliga konton.

Jag har helt enkelt märkt att kontot varit tomt när det inte borde ha varit det, ringt banken och spärrat kortet, ringt polisen och gjort en anmälan när jag kommit hem från resan, kontaktat banken igen med ärendenumret, angett vilka uttag jag bestrider och sedan haft tillbaka pengarna inom några dagar.
 

Bibinski

Medlem
En kollega till mig berättade om att han först köpte en skinnjacka till sig själv och direkt efter betalade en likadan jacka åt sin mor. Banken kontaktade honom direkt pga samma belopp två gånger efter varandra i samma butik. Ganska vaket kan man tycka.

Det tråkiga är ju att man aldrig kan veta när eller hur kortuppgifterna kommit på avvägar, känns lite olustigt.
I Sverige är det inte ovanligt att det säger stopp redan i terminalen. Dvs kortterminalen kommer neka ett köp på samma belopp gjort med samma kort inom ett visst tidsintervall.
 

RickardG

Medlem
Ett säkert sätt att få sitt kort spärrat är att köpa något litet, 10-50kr, för att sedan inom kort tidsintervall tanka drivmedel. Då spärras kortet automatiskt. Förfarandet är att man köper något litet för att kolla om kortet fungerar, sedan tankar man för att drivmedel är efterfrågat, behövs och är lätt att kränga vidare.
Ledsen, men det där stämmer inte.
 

RickardG

Medlem
I Sverige är det inte ovanligt att det säger stopp redan i terminalen. Dvs kortterminalen kommer neka ett köp på samma belopp gjort med samma kort inom ett visst tidsintervall.
Stämmer, många av kortterminalerna från Ingenico har en lokal dublettkontroll och de går att konfigurera att antingen neka direkt innan köp, eller genomföra båda köpen men flagga köp nummer två för manuell kontroll hos den PSP som terminalen är kopplad till.
 

AndersSt

Medlem
Då var det dags igen...
Andra gången på ett halvår. Får SMS kl 4 på morgonen, två st engångskoder från Mastercard SecureCode.

Spärrar kortet direkt, enligt kundtjänst är det en hel massa inköp gjorda i USA, bl a tågbiljetter och hämtmat i New York. Sammanlagt ca 25 000:-

Jag har varit extremt försiktig med kortet sedan förra gången, bl a skrapat bort CVC-koden på baksidan.
Aldrig lämnat ifrån mig kortet och inte använt det på några obskyra webshopar.

Hur går det här till egentligen, hackar man webshoppar eller är det någon annan som "läcker" kortinformationen?
Och en annan fråga, polisanmäler ni? Kundtjänst verkar inte bry sig men det står något om det i mailet man får. Sist polisanmälde jag inte men blev ändå ersatt.
 

mha321

Medlem
De senaste vägarna in är ju saker som när de hackade target eller Hilton. Inte direkt obskyra ställen, de kommer över galet många kortnummer på en gång. Har säkert hänt på långa mellanstora ställen också, som inte resulterar i tidningsartiklar.
 

swadabe

Medlem
@AndersSt oavsett om kundtjänst bryr sig så bör du anmäla. Dels för din skull om det skulle bli tvist mellan dig och kortbolaget, och dels för att polisens och BRÅ:s statistik ska stämma (lägre mörkertal). Om polisen tror att kortbedrägerierna är färre än de verkligen är kommer de inte lägga de resurser som egentligen behövs på det. Alla misstänkta brott ska anmälas.
 
Toppen