Senaste nytt

Jag har blivit skimmad igen!

2 av mina kort har blivit skimmade och det andra kortet hade jag gjort 4 inköp med och inga köp var på internet. Jag snackade med säkerhetsavdelningen hos den ena kortutgivaren om detta och de sa att man kan bli skimmad i princip var som helst nu för tiden. Kortet kan bli skimmat i en bankomat, på Ica, etc och det går helt inte att skydda sig till 100% längre, inte ens om man döljer fingrarna när man knappar in koden eller har tejpat över säkerhetskoden. Mitt tips är logga in och kolla sina transaktioner varje dag så man hinner anmäla eventuella bedrägerier så fort som möjligt och kanske t o m avbeställa ordrar som kan ha lagts.
 

swadabe

Medlem
Tja. Det är för mig inte uppenbart att det är bättre att skriva in numret om och om igen, och därigenom exponera det för potentiella tangentbordssniffers. Det är troligare att klienten är knäckt än att servern blir det.

Om nån fått in en tangentbordssniffer på din burk är du ägd oavsett. Då kan de lika gärna ha ändrat vad som helst (DNS, certifikat..). Angående klient/server så var det klienter jag pratade om som man inte ska lita i blindo på (e-wallets), men det är också ett misstag att tro att bara för man har sina uppgifter sparade på en "server" nånstans så skulle det vara säkrare. Det beror helt på vem eller vilka som satt upp den. Dessutom attackerar man hellre ett företag där man vet att det finns en databas med massor med kortnummer än en enskild klient.
 

lnixon

Medlem
Om nån fått in en tangentbordssniffer på din burk är du ägd oavsett. Då kan de lika gärna ha ändrat vad som helst (DNS, certifikat..).

Nu överförenklar du; det är aldrig så svartvitt. Det finns många vektorer som kan användas för att plocka ett kreditkortsnummer som jag skriver in, som jag *inte* är exponerad för om jag istället bara klickar på "Buy with one-click" på Amazon. Och risken att någon plockar Amazons kortdatabas är relativt liten.

Det finns väldigt få enkla svar när det gäller IT-säkerhet; det korrekta svaret är nästan alltid "mja, det beror på...."
 

Delayed

Medlem
Mitt tips är logga in och kolla sina transaktioner varje dag så man hinner anmäla eventuella bedrägerier så fort som möjligt och kanske t o m avbeställa ordrar som kan ha lagts.
Men vem har tid, eller ork, med det? Jag gissar att de flesta här har minst ett par, tre kort. Att kolla dessa konton varje dag blir rätt mycket tid till slut.

Att kolla fakturorna en gång i månaden räcker för mig om jag inte har någon speciell anledning att misstänka fel.
 
Jeg kigger fakturaen igennem når jeg modtager den. Spild af tid at kontrollere det hver dag - pengene bliver alligevel først trukket 7-14 dage efter, så der er rigelig tid til at gøre indsigelser.
 

Delayed

Medlem
Jag själv har 7 st och det tar ca 5 minuter/dag.
42 sekunder per kort. Inte illa att hinna med att hitta rätt site/app, fippla med koder/bankid/SMS och hinna kolla något på denna tid. Jag skulle nog inte kunna vara så snabb.

Och det klart fem minuter är inte mycket. Endast ca 100 minuter i månaden om vi antar arbetsdagar. Runt 20 timmar per år, eller runt 100 heldagar under ett 40-årigt arbetsliv.

Nej jag fortsätter nog med att nöja mig med att granska fakturorna. ;)
 

swadabe

Medlem
Om alla de konton/kort man har stöds av Tink, Bankdroid eller liknande tjänst som samlar information om dina transaktioner, och de tjänster man använder har lösenordsbaserad login (för readonly-access), så går det väldigt fort. För mig tog det nyss under 20 sekunder att kontrollera att tre kort och ett par konton inte haft några större/oväntade utgifter sen helgen.
 
Toppen