Senaste nytt

Jag har blivit EuroBonus Pandion 2013-2014

SWEDE

Medlem
Pandion har inget med antalet poäng eller antal resor att göra. SAS tittar på totala businessen under en icke specificerad tid (lång tidsperiod) och som agehall skriver det hänger det liksom ihop :) Jag har rest väldigt mycket med SAS under massor av år och varit EBG i ca 10 år innan jag blev Pandion och alltid legat långt över gränsen för EBG. Vet inte hur många resor jag gör med SAS per år, men gissar på ca 4-6 legs per vecka. Har en Norsk fd kollega med ungefär samma resemönster som jag och han är och har varit Pandion i 4 år, han har få poäng på sitt konto, men har blivit Pandion i alla fall... och fick faktiskt behålla det, trots att han hade en period med lite resande i 7-8 månaders tid i samband med ett jobbyte.

Då har vi samma status. Jag har 14 år som EBG och känner gott till kriterierna i firman. Som kan utläsas av det jag skrivit vet jag att det är så, men att just din kollega i Norge har ett EBP 'utan poäng' är väl inte något jag skulle sprida kring mig, för dennes och andra norska medlemmars egen skull, eftersom det så tydligt är i strid med intentionerna i det regelverk som förbjuder detta bonussystem i Norge. Kan tabloiderna i Norge önska sig något bättre när nyhetstorkan slår till, om inte så länge?
 
Då har vi samma status. Jag har 14 år som EBG och känner gott till kriterierna i firman. Som kan utläsas av det jag skrivit vet jag att det är så, men att just din kollega i Norge har ett EBP 'utan poäng' är väl inte något jag skulle sprida kring mig, för dennes och andra norska medlemmars egen skull, eftersom det så tydligt är i strid med intentionerna i det regelverk som förbjuder detta bonussystem i Norge. Kan tabloiderna i Norge önska sig något bättre när nyhetstorkan slår till, om inte så länge?


Kan ju vara så att kollegan klarar dem 35 utlands flygningar som krävs för EBG och sedan har väldigt många inrikes?
 

Cornelius

Medlem
...men att just din kollega i Norge har ett EBP 'utan poäng' är väl inte något jag skulle sprida kring mig, för dennes och andra norska medlemmars egen skull, eftersom det så tydligt är i strid med intentionerna i det regelverk som förbjuder detta bonussystem i Norge. Kan tabloiderna i Norge önska sig något bättre när nyhetstorkan slår till, om inte så länge?

Konkurransetilsynets tolkning av det s. k. 'bonusprogramsforbudet' är ganska begränsad,

Konkurransetilsynet skrev:
Dagens forskrift forbyr alle flyselskaper å tilby opptjening av bonuspoeng på innenriksruter.

Det har diskuterats MYCKET om var begränsningarna ska gå, och Konkuransetilsynet känner väl till hur bonusprogrammen i praktiken fungerar på inrikesresor. De har även godkänt företagsprogrammen som både SAS och Norwegian har för norska inrikesresor.

Man behöver inte vara EBP för att få förmåner på norska inrikesresor; EBS* och EBG får saker som business*-/*A Gold-incheckning och sätesreservation > T-22 redan idag, fast-track + inrikeslounge på OSL är på väg.

När det gäller tabloiderna, har de redan sin vinkling när det gäller EBP, och den handlar om annat än väldigt begränsade förmåner på norska inrikesresor. Men det har redan diskuterats mycket här på sidan...
 
Toppen