Senaste nytt

Jag har blivit EuroBonus Pandion 2013-2014

mankan69

Medlem
Fick också brevet igen, så nu är det 3dje året på raken. Frugan är väl inte lika glad som jag :) Pandion-20130219-00204.jpg
 

SWEDE

Medlem
Hur många resor gör ni som får pandion kortet? Vore kul att veta om man ens är nära, gör dock de flesta inom Norge...

Det har sagts många gånger tidigare, och jag instämmer: Det vore bättre med officiella och väldefinierade kriterier för EBP. Annars lever ju alltid misstanken kvar att några av dessa kort delas ut på andra premisser än ren intjäning.

Det är ju ingen hemlighet att (en del) EBG-kort delas ut som det passar firman - något som ger begreppet 'status match' ett helt annat innehåll, så varför skulle EBP vara ett undantag? För att få EBP i ett bonusbefriat territorium som Norge, lär du säkert få vänta. Att det finns sådana i Norge bekräftar ju bara det jag påstår.

Det finns som bekant flera av dessa prestigekort inom *Alliance, men SAA's (svarta) Platinum Lifetime tillhör nog de bästa: "To earn this coveted status, you will be required to earn 100 000 Tier Miles on the services of SAA only or the required Sector criteria for Platinum Status for six consecutive years.".
 

Senator

Moderator
Det har sagts många gånger tidigare, och jag instämmer: Det vore bättre med officiella och väldefinierade kriterier för EBP. Annars lever ju alltid misstanken kvar att några av dessa kort delas ut på andra premisser än ren intjäning.

Det är ju ingen hemlighet att (en del) EBG-kort delas ut som det passar firman - något som ger begreppet 'status match' ett helt annat innehåll, så varför skulle EBP vara ett undantag? För att få EBP i ett bonusbefriat territorium som Norge, lär du säkert få vänta. Att det finns sådana i Norge bekräftar ju bara det jag påstår.

Det finns som bekant flera av dessa prestigekort inom *Alliance, men SAA's (svarta) Platinum Lifetime tillhör nog de bästa: "To earn this coveted status, you will be required to earn 100 000 Tier Miles on the services of SAA only or the required Sector criteria for Platinum Status for six consecutive years.".

Det finns en stor fördel med dagens upplägg..... Man vet hur många man har och därmed konsekvent kan upprätthålla programmet baserat på denna volym. Titta bara på Miles & More HON, och hur detta har försämrats rejält under tiden då det antagligen blev för många som hade det.

Det som borde finnas är EB Platinum på typ 150 000 poäng per år eller liknande med andra förmån.
 

agehall

Medlem
Hur många resor gör ni som får pandion kortet? Vore kul att veta om man ens är nära, gör dock de flesta inom Norge...

Jag tror man kan sammanfatta det som "Om du behöver fråga är du troligen inte nära". Jag skulle tippa på att man måste ligga upp mot 200 resor per år med SAS iaf, men det varierar givetvis.

Det har sagts många gånger tidigare, och jag instämmer: Det vore bättre med officiella och väldefinierade kriterier för EBP. Annars lever ju alltid misstanken kvar att några av dessa kort delas ut på andra premisser än ren intjäning.

Det är inte en misstanke - det är snarare ett faktum. Har inte sett något som tyder på att EBP är direkt kopplat till intjäning, snarare spend hos SAS. Högre spend ger ju oftast indirekt högre poängintjäning, men det är en bieffekt, inget annat.

Det är ju ingen hemlighet att (en del) EBG-kort delas ut som det passar firman - något som ger begreppet 'status match' ett helt annat innehåll, så varför skulle EBP vara ett undantag? För att få EBP i ett bonusbefriat territorium som Norge, lär du säkert få vänta. Att det finns sådana i Norge bekräftar ju bara det jag påstår.

Det finns ju EBP i Norge. Vi träffade på en när vi invigde BC-hörnorna. Han hade knappt några poäng men var ändå EBP. EBP-kort är SAS extremt försiktiga med att dela ut. Det är en helt annan sak än EBG - tänk mer AmEx Centurion vs AmEx Blue (som då motsvarar EBG).

Det finns som bekant flera av dessa prestigekort inom *Alliance, men SAA's (svarta) Platinum Lifetime tillhör nog de bästa: "To earn this coveted status, you will be required to earn 100 000 Tier Miles on the services of SAA only or the required Sector criteria for Platinum Status for six consecutive years.".

SAA's kort är nog rätt meningslöst om man inte bor där nere. Inom *A finns bara *G som högsta status och man kan inte förvänta sig att *A-bolag erkänner enskilda bolags statusnivåer som är högre än *G, även om det sker ibland.
 

SWEDE

Medlem
Tja du har ju egentligen bara bekräftat varenda del av mina kommentarer, om du läser det jag skrev. Jag utgår från att det flesta här vet att EBP i grunden är 'revenue' baserat, på linje med SAA's krav.

När det gäller SAA's Platinum är min (förtydligade) poäng den att om SAS hade anammat samma definition så hade vi haft ett krävande men likaväl uppnåeligt krav för den högsta nivån, en nivå som jag själv både haft stor nytta av och enkelt hade kvalificerat mig för.
 

agehall

Medlem
Tja du har ju egentligen bara bekräftat varenda del av mina kommentarer, om du läser det jag skrev. Jag utgår från att det flesta här vet att EBP i grunden är 'revenue' baserat, på linje med SAA's krav.

Läser man ditt första inlägg får iaf jag intrycket av att du tycker det är lite av en konspiration hur det fungerar. Jag ville bara förtydliga att det finns väldigt tydliga empiriska rapporter på hur det fungerar.

När det gäller SAA's Platinum är min (förtydligade) poäng den att om SAS hade anammat samma definition så hade vi haft ett krävande men likaväl uppnåeligt krav för den högsta nivån, en nivå som jag själv både haft stor nytta av och enkelt hade kvalificerat mig för.

Visst, det hade varit jättetrevligt. Skulle gärna se att *A införde en tredje officiell nivå.
 

mankan69

Medlem
Pandion har inget med antalet poäng eller antal resor att göra. SAS tittar på totala businessen under en icke specificerad tid (lång tidsperiod) och som agehall skriver det hänger det liksom ihop :) Jag har rest väldigt mycket med SAS under massor av år och varit EBG i ca 10 år innan jag blev Pandion och alltid legat långt över gränsen för EBG. Vet inte hur många resor jag gör med SAS per år, men gissar på ca 4-6 legs per vecka.
 
Last edited:
Toppen