Senaste nytt

Jag blir tokig på numreringen av Stockholms tunnelbanelinjer

Juraj

Medlem
Dessutom testades Skip-Stop-tåg på gröna linjen på 80-talet. Det var på västra delen där några stationer hoppades över mellan Vällingby och Alvik. Kommer inte riktigt ihåg när men har för mig att försöket inte varade så länge.

Det låter intressant, skulle gärna vilja att de testar det igen, jag skulle kunna spara mycket tid på det. Eller att man bygger en parallel linje från Vällingby till Alvik via Bromma flygplats med färre stationer (läst något om detta i samband med Sverigeförhandlingen, men det blir inte av inom en snar framtid).
 

NotRyan

Medlem
Det låter intressant, skulle gärna vilja att de testar det igen, jag skulle kunna spara mycket tid på det. Eller att man bygger en parallel linje från Vällingby till Alvik via Bromma flygplats med färre stationer (läst något om detta i samband med Sverigeförhandlingen, men det blir inte av inom en snar framtid).
Bromma flygplats kommer att bli försörjd av den nya grenen av Tvärbanan som kommer att gå till Kista-Helenelund.
 

Juraj

Medlem
Japp, men jag siktade inte på att ta mig enklare till Bromma utan på att spara tid när jag ska ta mig till jobbet. Skulle en gång, bara för skojs skull, vilja sätta mig ner på ett tunnelbanetåg som inte stannade på någon av stationerna, för att se hur lång tid det skulle ta mellan Vällingby och Hötorget :).
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns ingenstans där tågen kan köra om (utom möjligtvis vid Åkeshov). Så i realiteten var det helt enkelt ett långt uppehåll mellan skip-stop-tåget och det föregående tåget i västra änden. Vid Alvik var således tåget "i kapp" tåget före och fick rätta in sig i ledet.

Borde vara betydligt bättre att ha regelbunden och tät trafik som avgår varannan minut.
 

Nemo

Medlem
Det låter intressant, skulle gärna vilja att de testar det igen, jag skulle kunna spara mycket tid på det. Eller att man bygger en parallel linje från Vällingby till Alvik via Bromma flygplats med färre stationer (läst något om detta i samband med Sverigeförhandlingen, men det blir inte av inom en snar framtid).
Du sparade 2 minuter men det kändes som mycket mer eftersom tåget inte stannade hela tiden. Skulle gissa att det var 1988-1989, kanske även något år innan och efter.
 
Som inflyttad så funderar lite på hur man inte kan lägga märke till linjenumrena. Inte nog med att det står "14 Fruängen 3 min" på skyltarna, det ropas ju även ut "Linje 14 mot Fruängen ankommer om 3 minuter"...
Det jag inte förstår är varför de envisas med tre färger på linjerna, det rör sig ju om sju olika linjer med delvis delad linjesträckning.
 

Holloman

Medlem
Som inflyttad så funderar lite på hur man inte kan lägga märke till linjenumrena. Inte nog med att det står "14 Fruängen 3 min" på skyltarna, det ropas ju även ut "Linje 14 mot Fruängen ankommer om 3 minuter"...
Det jag inte förstår är varför de envisas med tre färger på linjerna, det rör sig ju om sju olika linjer med delvis delad linjesträckning.

Visst lägger man märke till numrens såtillvida att jag vet att de har nummer. Att 13 och 14 är Röda linjen mellan Fruängen/Norsborg och Mörby C/Ropsten sitter i ryggmärgen sen jag var liten. Att de har linjenummer är dock inget man som infödd eller inflyttad sen länge bryr sig om. Jag går alltid på färg och slutstation för att avgöra vilket tåg jag ska ta, eller rättare sagt det sitter i ryggmärgen vilket tåg (färg) som går från vilken perrong så det är snarare bara ändstationen jag tittar på för att avgöra om det är rätt tåg.
 

Holloman

Medlem
Dessutom testades Skip-Stop-tåg på gröna linjen på 80-talet. Det var på västra delen där några stationer hoppades över mellan Vällingby och Alvik. Kommer inte riktigt ihåg när men har för mig att försöket inte varade så länge.

Låter lite som Roslagsbanans snabbtåg. Bor man vid en station där alla snabbtågen stannar så älskar man konceptet!
 

AABack2ARN

Medlem
Åter till ursprungsfrågan. SL satsar stort på att förvirra ;)

På de tre (3) olika plattformstidtabellerna på T-Centralen står det

Linje 17 mot Hässelby Strand
Linje 18 mot Hässelby Strand
Linje 19 mot Hässelby Strand

Och så en himla massa bokstäver som indikerar var just ett visst tåg slutar.
 

Fredrik

Medlem
Precis. Om de absolut måste ha nummer så skulle det inte skada om de hade ett nummer som tydligt motsvarade en ändhållplats. Tex att linje 19 västerut alltid går till Hässelby strand. Om tåget slutar i Åkeshov så är det alltid linje 18 osv.

Det är tydligen för enkelt så det duger inte...
 
Toppen