Reser man i tjänsten så kommer nog de flesta upp i Diamond den naturliga vägen och som
Jacob säger så ligger fokuset kring nivån på "the intangible benefits". Samtidigt upplever jag att nivån inte erbjuder några ordentliga materiella förmåner (exempelvis i form av upgrades eller större poängbonusar) för att det ska vara värt att eftersträva den.
Jo visst, jag skulle också gärna se några fler officiella förmåner i Diamond, men samtidigt, vad är perspektivet? Ibland blir det lite väl snedvridet fokus i diskussionerna här, perspektivet handlar lite för mycket om "hur många mileage runs måste jag göra för att få detta kort, och är det värt det?". Det är inte så verkligheten ser ut för de flesta som reser.
Jag jobbade mig igenom 30 flygningar bara under februari och mars, det allra mesta var arbetsresor (mässor, möten, workshops, events etc). Vad var det som i slutändan blev viktigt? Att få veckorna att fungera! Att mitt i en vanlig arbetsvecka sticka iväg en dag till London för diverse åtaganden där man måste vara i god form och vara tillbaka igen dagen efter och allt fortsätter, det måste fungera.
Vad skulle vara viktigt kring extra förmåner? 4-5 uppgraderingsvouchers skulle vara nice, att nyttja när man haft en lyckosam dag eller för att lyxa till det på semestern. Extra poängbonus? Visst, men egentligen inte, jag hinner allt mer sällan göra av med mina poäng i alla fall. Förstaklasslounge? Vore så klart trevligt. Men jag är numera rätt restriktiv när det gäller alkohol i veckorna (skulle inte fungera annars) och samma sak med maten, blir så mycket oregelbundenhet kring mathållningen ändå när man är iväg. Inget brinnande behov i alla fall.
Men få till en status där allt verkligen fungerar, där man direkt så fort något går fel kollar, finns det någon Diamond vi behöver informera och där det krävs action? Det vore snyggt. Och så klart något extra ombord någon gång.
Det jag också i övrigt uppskattar är en bra fast track, så slipper jag lägga på marginal i tidsplaneringen för detta, säkerhetskontrollen är en no-issue. Likaså att tidiga mornar kunna äta frukost i loungen under den väntan och tidsmarginal jag ändå har på flygplatsen, så slipper jag göra det hemma och kan sova 10-15 minuter längre.