Senaste nytt

Jag är nyfiken, finns det fler än jag som känner sig lite som diamant loosers?

Flume

Medlem
Klar C, har full koll på kampanjer, får mitt silver utan problem och en extra väska mellan Sundsvall och Arlanda är allt jag vill ha ;)

Med nya silver har de väl tagit bort en extra resväska? Om jag förstått saken rätt får man numera endast ta med sig ett kostnadsfritt specialbagage som ex.Skidor och golfväska.
 

joemume

Medlem
Är jag den enda som tycker att Diamond och andra "över Guld" nivåer bara är p***sförlängare? (Ursäkta franskan). Guld duger bra till det mesta, om inte man är ute efter prestigen förståss :)

Med tanke på hur Gulddevalveringen i många av de större programmen gått kräftgång får du nog snart köpa kalsonger i storlek XS. Jag ser det som en garanti mot framtida försämringar. Ett smart försäkringsskydd helt enkelt.
 

Mr Carter

Medlem
Som Silver har du rätt till ett extra bagage, vilket kan vara yterligare en resväska eller skidor, golbag etc. med max vikt 23 kg.
 
Är jag den enda som tycker att Diamond och andra "över Guld" nivåer bara är p***sförlängare? (Ursäkta franskan). Guld duger bra till det mesta, om inte man är ute efter prestigen förståss :)

Jag förstår inte vad du är ute efter med sådana kommentarer..... Jag tog faktiskt lite illa upp. Jag reser nästan till 100 % i tjänsten och av det är typ 90 % i economy eller möjligtvis i premium economy och snittar typ 140 000 poäng inom star per år och en 50 000 poäng till med olika andra allianser...... Jag tycker Diamond är ett snyggt initiativ av SAS och hoppas naturligtvis att det skall ge lite mer i framtiden
 

joemume

Medlem
Jag förstår inte vad du är ute efter med sådana kommentarer..... Jag tog faktiskt lite illa upp. Jag reser nästan till 100 % i tjänsten och av det är typ 90 % i economy eller möjligtvis i premium economy och snittar typ 140 000 poäng inom star per år och en 50 000 poäng till med olika andra allianser...... Jag tycker Diamond är ett snyggt initiativ av SAS och hoppas naturligtvis att det skall ge lite mer i framtiden

Exakt! Det är hyfsat många av oss som gör 250K+ miles per år utan kampanjer och "Fast Track to Gold" och andra rena marknadsincitament. Vi är inte ute efter att förlänga nånting. Det är vår vardag, vårt liv. Poängen/milesen blir en följd av det.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Är jag den enda som tycker att Diamond och andra "över Guld" nivåer bara är p***sförlängare? (Ursäkta franskan). Guld duger bra till det mesta, om inte man är ute efter prestigen förståss :)
Jag förstår inte vad du är ute efter med sådana kommentarer..... Jag tog faktiskt lite illa upp. Jag reser nästan till 100 % i tjänsten och av det är typ 90 % i economy eller möjligtvis i premium economy och snittar typ 140 000 poäng inom star per år och en 50 000 poäng till med olika andra allianser...... Jag tycker Diamond är ett snyggt initiativ av SAS och hoppas naturligtvis att det skall ge lite mer i framtiden
Exakt! Det är hyfsat många av oss som gör 250K+ miles per år utan kampanjer och "Fast Track to Gold" och andra rena marknadsincitament. Vi är inte ute efter att förlänga nånting. Det är vår vardag, vårt liv. Poängen/milesen blir en följd av det.
Jag tror rent generellt/lite hårddraget att det finns två kategorier medlemmar på denna sida. Dels de som verkligen reser genuint mycket och behöver göra det, t.ex. som en del av sitt jobb, dels de som har detta lite mer som en hobby, dvs att samla poäng, nyttja kampanjer och förmåner och där en större del av resorna är privata resor.

Själv har jag växlat lite mellan dessa under åren men tillhör nu utan svårighet den första kategorin, och det är två lite olika världar. Sista två veckorna i mars var jag i SAS-loungen på Arlanda fem gånger under två veckor, och det var verkligen inget glammigt med det överhuvudtaget. Största glädjen under dessa fem resor var när min väntelista gick igenom kvällen innan för en avgång som varit fullbokad och jag kom med en avgång 45 minuter senare och min väckarklocka hemma kunde ringa 5.15 istället för 4.30. Det var den dagens lyx.

Om de ska göra något bra av Diamond hoppas jag att det är just detta de fokuserar på, att de på olika sätt anstränger sig lite extra för de som faktiskt har dessa resemönster och har det som en del av sin vardag, med lite extra flexibilitet, proaktivitet och uppskattning. Lyckas de med detta finns det absolut ett reelt behov av både Gold och Diamond och det är därför jag är spänd på att se vad som blir av Diamond utöver det som står i den officiella informationen. Som sagt, det är "vardag" som är nyckelordet.

I jobbet med BusinessClass är det för övrigt inte längre bara jag som ställer frågor utan det börjar allt mer bli så att de jag möter även ställer frågor tillbaka, "vad ska vi göra? du borde ju vara expert på detta". För bara två veckor sedan satt jag med i en paneldebatt inför ett 100-tal människor som handlade just om detta och det är mycket dessa saker jag försöker föra fram.
 

Jonas C

Medlem
Jag förstår inte vad du är ute efter med sådana kommentarer..... Jag tog faktiskt lite illa upp. Jag reser nästan till 100 % i tjänsten och av det är typ 90 % i economy eller möjligtvis i premium economy och snittar typ 140 000 poäng inom star per år och en 50 000 poäng till med olika andra allianser...... Jag tycker Diamond är ett snyggt initiativ av SAS och hoppas naturligtvis att det skall ge lite mer i framtiden

Nu var jag inte ute efter att provocera någon, utan snarare göra en skämtsam anmärkning. Reser man i tjänsten så kommer nog de flesta upp i Diamond den naturliga vägen och som Jacob säger så ligger fokuset kring nivån på "the intangible benefits". Samtidigt upplever jag att nivån inte erbjuder några ordentliga materiella förmåner (exempelvis i form av upgrades eller större poängbonusar) för att det ska vara värt att eftersträva den. Intrycket jag får är att Diamond bara tillfredställer ett auktualiseringsbehov hos kunden, snarare än att tillföra någon faktisk nytta utöver IRROPS, därav mitt val av analogi.
 

Jacob

Medlem
Reser man i tjänsten så kommer nog de flesta upp i Diamond den naturliga vägen och som Jacob säger så ligger fokuset kring nivån på "the intangible benefits". Samtidigt upplever jag att nivån inte erbjuder några ordentliga materiella förmåner (exempelvis i form av upgrades eller större poängbonusar) för att det ska vara värt att eftersträva den.
Jo visst, jag skulle också gärna se några fler officiella förmåner i Diamond, men samtidigt, vad är perspektivet? Ibland blir det lite väl snedvridet fokus i diskussionerna här, perspektivet handlar lite för mycket om "hur många mileage runs måste jag göra för att få detta kort, och är det värt det?". Det är inte så verkligheten ser ut för de flesta som reser.

Jag jobbade mig igenom 30 flygningar bara under februari och mars, det allra mesta var arbetsresor (mässor, möten, workshops, events etc). Vad var det som i slutändan blev viktigt? Att få veckorna att fungera! Att mitt i en vanlig arbetsvecka sticka iväg en dag till London för diverse åtaganden där man måste vara i god form och vara tillbaka igen dagen efter och allt fortsätter, det måste fungera.

Vad skulle vara viktigt kring extra förmåner? 4-5 uppgraderingsvouchers skulle vara nice, att nyttja när man haft en lyckosam dag eller för att lyxa till det på semestern. Extra poängbonus? Visst, men egentligen inte, jag hinner allt mer sällan göra av med mina poäng i alla fall. Förstaklasslounge? Vore så klart trevligt. Men jag är numera rätt restriktiv när det gäller alkohol i veckorna (skulle inte fungera annars) och samma sak med maten, blir så mycket oregelbundenhet kring mathållningen ändå när man är iväg. Inget brinnande behov i alla fall.

Men få till en status där allt verkligen fungerar, där man direkt så fort något går fel kollar, finns det någon Diamond vi behöver informera och där det krävs action? Det vore snyggt. Och så klart något extra ombord någon gång.

Det jag också i övrigt uppskattar är en bra fast track, så slipper jag lägga på marginal i tidsplaneringen för detta, säkerhetskontrollen är en no-issue. Likaså att tidiga mornar kunna äta frukost i loungen under den väntan och tidsmarginal jag ändå har på flygplatsen, så slipper jag göra det hemma och kan sova 10-15 minuter längre.
 

Valley

Medlem
J
Själv har jag växlat lite mellan dessa under åren men tillhör nu utan svårighet den första kategorin, och det är två lite olika världar. Sista två veckorna i mars var jag i SAS-loungen på Arlanda fem gånger under två veckor, och det var verkligen inget glammigt med det överhuvudtaget. Största glädjen under dessa fem resor var när min väntelista gick igenom kvällen innan för en avgång som varit fullbokad och jag kom med en avgång 45 minuter senare och min väckarklocka hemma kunde ringa 5.15 istället för 4.30. Det var den dagens lyx.
:)

Amen !
 
Toppen