Senaste nytt

Jämförelse: Swiss, Singapore Airlines och Lufthansa i första klass

backflip

Medlem
Tack för gillanden och kommentarer!

En sak jag funderade på är flygvägen med Swiss. Sparar de mycket pengar på att låta bli att flyga in över Ryssland? Det känns inte som det här kanske var den närmaste vägen?

Visa bifogad bild 103219

Jämfört med vad gcmap ritar upp istället:

Visa bifogad bild 103221

Inte alla bolag som har tillstånd att flyga över Ryssland. Definitivt inte bränsleeffektivare att flyga runt.

EDIT: Verkar vara gammalt groll som ligger bakom: Swiss planes banned from Russian airspace - SWI swissinfo.ch
 

Jonas F

Medlem
Inte alla bolag som har tillstånd att flyga över Ryssland. Definitivt inte bränsleeffektivare att flyga runt.

EDIT: Verkar vara gammalt groll som ligger bakom: Swiss planes banned from Russian airspace - SWI swissinfo.ch
Jaha. Se där. Jag tänkte inte på det när jag reste till Peking i våras men då borde vi också ha tagit en omväg gissar jag. Jag trodde bara det var Norwegian som höll på att krångla så med ryssarna men andra länder kan de också tydligen!
 

backflip

Medlem
När jag kikar på flightradar24 på LX196 som ju är direktflyget från Zürich till Peking tar det dock inte omvägen via Azerbadjan. Kan man ha olika avtal för olika flygningar alltså? Swiss flight LX196 - Flightradar24
Intressant - kan det vara att Swiss har något liknande upplägg som SAS har med SAS Ireland (för kostnadsfördelar) som gör att vissa plan är reggade i annat bolag som ej har tillstånd att flyga över Ryssland? Nu spekulerar jag, för dåligt insatt.
 
Last edited:
Toppen