Senaste nytt

Jämförelse: Swiss, Singapore Airlines och Lufthansa i första klass

Jonas F

Medlem
Jag åkte över nyår med första klass till och från Singapore via Shanghai med Swiss, Singapore Airlines och Lufthansa bokat på deras kampanj med två för reducerat pris. Jag tänkte jag kunde sammanfatta lite kort hur vi upplevde förstaklassprodukterna på de olika bolagen.

Flygningarna var Arlanda-Zürich-Shanghai-Singapore och Singapore-Shanghai-Frankfurt-Arlanda

Del 1: Zürich till Shanghai med Swiss A340-300
Swiss A340 har nyligen uppdaterats med en ny förstaklassprodukt som ger en mer avskild känsla med dörrar som kan stängas och ger insynsskydd. En ny och stor skärm är det också. Synd att jag behövde sova så mycket som möjligt på den här flighten för att orka med en heldag i Shanghai senare så skärmen användes bara till att visa kartan.

Eftersom första klass inte var fullt kunde vi använda platserna bakom oss som sovplatser och personalen bäddade upp dem åt oss redan strax efter avgång. Det var skönt och någon timmes sömn hann det väl bli även om jag mest låg och vände på mig. Inget fel på sängen dock utan snarare tidpunkten på dygnet jag skulle försöka sova.

En väldigt vänlig flygvärd som tyckte vi skulle prova många olika viner till maten. Ingen kaviar den här gången. Det var någon kampanj när vi åkte sist där de hade kaviarprovning. Denna gång var kampanjen någon sorts jultema istället.

Maten i serveringsordning:
DB5C6C74-24BC-4F2A-A819-0075B75831BD.jpeg
71EB816F-94DE-4FFC-ADCE-2D643916EB24.jpeg
022EE743-1662-4F5A-88DE-5E6C5C8802FC.jpeg
9BA29123-3DB4-4B60-8887-8C893B60D93D.jpeg
Lite tråkig fisk som huvudrätt:
DADCD48C-323C-4789-BC46-FDBB34BF19D5.jpeg
7DA0AF14-2E67-4121-9A3D-9D851A89E445.jpeg
Det blev en efterrätt också men den bilden blev så suddig så den får utgå. Jag kanske hade fått i mig lite för mycket "businessclass-fika" när den kom in.

Lagom mätt efter första serveringen så det blev väldigt lätt frukost:
6CB12837-33F3-4E37-BEBB-3029AF39CEFC.jpeg

Maten smakade bra men inget som stack ut jättemycket. Lite tråkig fisk som inte smakade så mycket. Det är trevligt att förrätterna kommer på en vagn så man kan välja själv vad man vill ha och hur många laxbitar som man beräknar kan slinka ner exempelvis.

Eftersom bagaget inte kan checkas in hela vägen i Shanghai fick vi hämta upp bagaget där. Vi hade en heldag i Shanghai för lite sightseeing men eftersom inte Singapore Airlines inckeckningsdisk hade öppet när vi kom fram fick vi spendera ett par timmar med att vänta på att den skulle öppna till någon tidigare flight. Som tur var gick det bra att checka in väskan till en tidigare flight så vi blev av med den under vår sightseeing inne i Shanghai.

Jag märkte också att det går bra att surfa på facebook och google med utländsk roaming. Vad skönt. Jag ha nyligen bytt abonnemang så jag har aldrig kostat på mig roaming i Kina tidigare. Då gick det enklare att fördriva några timmar i avgångshallen.

Del 2 (och 4): Shanghai till Singapore med Singapore Airlines 777-300ER (även returen till Shanghai)
Det hade ju varit festligare att få till en tur med A380 men tyvärr hittade jag inget lämpligt under våra datum och det är ju inte som att 777 är dåligt. Alltid kul att prova något nytt dock.

Flygningen var kl 00:10 på natten vilket gjorde att det fanns amenity kit och pyjamas även på den här flygningen (åt andra hållet var det en dagsflygning och då ingick ingen pyjamas eller necessär eftersom det är en relativt kort flygning, 5 timmar).

Stolen är nästan onödigt bred och det är lite synd att man inte kan konvertera stolen till en säng själv utan att man måste välja om den ska vara i säng-läge och bäddas av personalen eller om man vi ha den i lounge-läge. Eftersom vi hade hunnit sova några timmar i Air Chinas förstaklasslounge kände vi att det var ok att njuta av lite mat och dryck innan några ytterligare timmars sömn på vägen ner till Singapore. Menyn var dock inte så spännande med lite blandad frukost och enklare måltider (eftersom det är mitt i natten för vanliga människor är det väl bra dock). På resan upp till Singapore var det dock full servering.

Ny champagne:
93D9319B-94B6-4A9F-A095-CDE01BBA4B5E.jpeg

Maten mellan Shanghai och Singapore:
6939EABD-42D4-41BD-975B-08FD57188C56.jpeg
34F03CE7-E791-4372-93CB-79512F76AFCC.jpeg

Maten mellan Singapore och Shanghai:
8EA29715-E57F-4CCD-92F4-53746B04C831.jpeg
795F888F-A5E9-4DA8-A466-109389E42647.jpeg
089B791D-2D9A-439D-B8D2-4315291556AC.jpeg
C62577E5-8A73-4138-8152-93CF41C40527.jpeg

Maten på hemresan var bra men ingen wow-upplevelse kanske. Full middagsmeny var det dock inklusive möjlighet till book the cook. Köttet var något torrt tyckte jag. Återigen märklig kaviarservering precis som vi upplevde på hemresan förra gången vi åkte med dem. Denna gång lite kaviar på en bit hummer och paté-liknande grej. Jag föredrar den traditionella modellen.

Del 3: Shanghai till Frankfurt med Lufthansa A340-600.
Den här produkten skiljer inte nämnvärt från A380 som vi testat tidigare. Toaletten är inte lika stor förstås och på rad 1 i mitten var fotutrymmet något avsmalnat för att få plats med toalett på sidan. Inget som störde dock. Skärmen är inte lika stor som på varken Swiss eller Singapore Airlines och stolen är mycket mer öppen än de båda andra. Det går att fälla upp en avskärmning vid sidan av stolen dock.

Fördelen med Lufthansa är att man inte behöver välja förrätt utan de kommer med hela paketet. Inklusive kaviarservering från vagn. Jag tyckte även här att köttet var något torrt. Jag föredrar att välja fisk ombord då det känns som det passar bättre för varmluftsugnarna ombord men man måste ju våga lite ibland också. Det kan ju löna sig! Inte riktigt den här gången dock.

3CDE0191-6045-4620-88FA-CE177CBC4439.jpeg

Maten i serveringsordning:
D968F52C-CE7B-4002-BB1F-A1A6BEE9A9DC.jpeg
6599A08F-FD69-4ED5-B4EA-54A8236FAAD5.jpeg
3ECD138C-37AB-4457-815A-3C2AF1599504.jpeg
504B7FE1-3625-4EAD-A2B4-DE82221E04E3.jpeg
87425005-68FF-46A6-AF02-28CD95C4EC22.jpeg
33398E20-52A1-4C4E-B099-A6F297447E5B.jpeg

Andra serveringen:
470BF43B-DB5B-4CA6-8BB5-B81CC1B7FBA1.jpeg
F504EB2A-EAD4-4989-9555-E623A094FB12.jpeg

Första klass var helt full så ingen möjlighet till byte av plats för att sova. Men det var ju en dagsflygning så det var inte så nödvändigt heller.

Väldigt trevlig service med och förslag på att prova många olika viner till maten. Det var kul.

Sammanfattning:

Hårdvara:

Swiss: 5 av 5
IMG_3854.jpg
swiss.gif


Singapore Airlines: 4 av 5
4DEFAC8B-FF59-4467-8E0B-065B4918A94A.jpeg

Lufthansa: 4 av 5
lh.jpg

Mat:
Swiss: 4 av 5
Singapore Airlines: 3 av 5
Lufthansa: 4 av 5

Lounge:
Swiss First Class Lounge E (satellitterminalen) : 5 av 5
Lika trevligt som sist men maten var snäppet sämre denna gång. Trevligt med transport mellan loungerna i bil.

Mat som intogs i loungen:
CEC4B93D-1908-4716-9372-1BB13939FED7.jpeg
9C87A412-26F6-493D-A1BC-B19936098072.jpeg
F45BA9A9-759B-4E7F-A382-570CEDE3C576.jpeg

No 71. Air China First Class lounge Shanghai Pudong: 2 av 5
Tråkig lounge utan utsikt och med väldigt trist buffé och a la carte-meny. Det fanns vilorum dock som vi utnyttjade för att få några timmars sömn innan resan vidare.

Del av menyn i loungen:
D997F257-4FAA-49FF-AF9B-15E27B63DAD0.jpeg
819A9A01-A633-4623-AAA1-6575369822E2.jpeg

Vilorum:
6707E5D5-9884-4FA6-B455-CB1F51E2052B.jpeg

MacGuyver was here (vad gör man inte för att kunna ladda mobilen när laddaren bara ramlar ut hela tiden):
AD73BF6F-5864-4F05-AD92-7E0F3335A412.jpeg

Buffédelen:
B0DD25A2-F35E-49E8-9095-489A6A4B9BBB.jpeg

Singapore Airlines the Private Room: 4 av 5
Tråkig buffédel men god mat från a la carte-menyn. Även maten från ordinarie förstaklasslounge gick att få serverad i restaurangen från en liten quick-snack-meny. Lite krångligt att få sig en drink utöver champagne och övrigt på menyn. Ingen bar som var öppen men de lyckades tillslut skaka fram en Singapore Sling ändå.

Lunchmenyn:
D17617BC-63D1-4CD7-9180-64C76E73F99E.jpeg

Chilean sea bass:
8FFE2AA4-38C6-4F77-82F4-2FCE9F18F4F3.jpeg

Lufthansa First Class Lounge Schengen 4 av 5
Lite tråkig meny där det mesta var i bufféform trots att man fick en meny med flera olika rätter. Varför står de med på a la carte-menyn om man ska gå och hämta det själv? Lite osäker personal som inte var så vana att blanda drinkar och hon som serverade envisades med att prata tyska med oss trots att vi uppenbarligen hela tiden svarade på engelska. Trevligt med ett litet bad och badanka. Eftersom det blev remote stand fick transport ut till planet också och fick kliva på som de allra första på resan upp till Stockholm. Mycket trevligt. Damen som hade hand om duschavdelningen var generös och letade fram tre olika sorters ankor när jag frågade om de hade några trots att jag bara var sugen på en dusch.

0F77BDEE-8484-403F-92AF-97D48F879E7D.jpeg
38FB9C41-0F5E-4A40-B0EF-F56311342B1A.jpeg

Amenity kit:

Swiss: 3 av 5
Jag gillar inte det billiga utseendet på necessären, innehållet är ok dock.
2CC83784-5F28-49F1-BA20-8991D042E0F3.jpeg

Singapore Airlines: 4 av 5
Väldigt udda innehåll med ljus och glasfisk men väldigt snyggt. Kanske något opraktisk form om man vill få ner i tandborste i framtiden?
D6BE8AB1-AB30-4C75-B9C9-E6D687A70336.jpeg

Lufthansa: 4 av 5
Snyggare än Swiss men i princip samma innehåll.
320EFD64-A04A-4449-B324-91423668DADB.jpeg

Sammanfattningsvis kan man nog säga att jag gillade Swiss mest. Alla produkter är helt klart bra och man mår inte dåligt i någon av dem. Nu var ju Singapore Airlines en lite kortare flygning så det är kanske något orättvist att jämföra den rakt av här men hårdvaran är ju densamma och jag tycker nog att flygningen påminde om när vi åkte från Köpenhamn förra året.

Jag kan absolut tänka mig att åka ett varv till Singapore eller någon annanstans igen om den här kampanjen dyker upp igen. I princip får man ju poäng för ett helt guldkort bara på den här tur och returen. 42000 Eurobonuspoäng drog vi ihop per person (första benet till Zürich var i SAS så det blev 500 extrapoäng som Guld).

Nästa gång väljer jag nog kortare tid i Shanghai dock eller kanske Peking istället, där jag förstår det som att väskan kan checkas igenom hela vägen från Arlanda så man slipper gå ut och hämta upp den med allt vad det innebär i Kina.
 
Last edited:

Jonas F

Medlem
Tack för gillanden och kommentarer!

En sak jag funderade på är flygvägen med Swiss. Sparar de mycket pengar på att låta bli att flyga in över Ryssland? Det känns inte som det här kanske var den närmaste vägen?

E0613E71-91E7-4501-AB15-B436DBD0834F.jpeg

Jämfört med vad gcmap ritar upp istället:

karta.gif
 

squeezen

Medlem
Jag åkte över nyår med första klass till och från Singapore via Shanghai med Swiss, Singapore Airlines och Lufthansa bokat på deras kampanj med två för reducerat pris. Jag tänkte jag kunde sammanfatta lite kort hur vi upplevde förstaklassprodukterna på de olika bolagen.

Flygningarna var Arlanda-Zürich-Shanghai-Singapore och Singapore-Shanghai-Frankfurt-Arlanda

Del 1: Zürich till Shanghai med Swiss A340-300
Swiss A340 har nyligen uppdaterats med en ny förstaklassprodukt som ger en mer avskild känsla med dörrar som kan stängas och ger insynsskydd. En ny och stor skärm är det också. Synd att jag behövde sova så mycket som möjligt på den här flighten för att orka med en heldag i Shanghai senare så skärmen användes bara till att visa kartan.

Eftersom första klass inte var fullt kunde vi använda platserna bakom oss som sovplatser och personalen bäddade upp dem åt oss redan strax efter avgång. Det var skönt och någon timmes sömn hann det väl bli även om jag mest låg och vände på mig. Inget fel på sängen dock utan snarare tidpunkten på dygnet jag skulle försöka sova.

En väldigt vänlig flygvärd som tyckte vi skulle prova många olika viner till maten. Ingen kaviar den här gången. Det var någon kampanj när vi åkte sist där de hade kaviarprovning. Denna gång var kampanjen någon sorts jultema istället.

Maten i serveringsordning:
Visa bifogad bild 103172
Visa bifogad bild 103173
Visa bifogad bild 103174
Visa bifogad bild 103175
Lite tråkig fisk som huvudrätt:
Visa bifogad bild 103176
Visa bifogad bild 103177
Det blev en efterrätt också men den bilden blev så suddig så den får utgå. Jag kanske hade fått i mig lite för mycket "businessclass-fika" när den kom in.

Lagom mätt efter första serveringen så det blev väldigt lätt frukost:
Visa bifogad bild 103178

Maten smakade bra men inget som stack ut jättemycket. Lite tråkig fisk som inte smakade så mycket. Det är trevligt att förrätterna kommer på en vagn så man kan välja själv vad man vill ha och hur många laxbitar som man beräknar kan slinka ner exempelvis.

Eftersom bagaget inte kan checkas in hela vägen i Shanghai fick vi hämta upp bagaget där. Vi hade en heldag i Shanghai för lite sightseeing men eftersom inte Singapore Airlines inckeckningsdisk hade öppet när vi kom fram fick vi spendera ett par timmar med att vänta på att den skulle öppna till någon tidigare flight. Som tur var gick det bra att checka in väskan till en tidigare flight så vi blev av med den under vår sightseeing inne i Shanghai.

Jag märkte också att det går bra att surfa på facebook och google med utländsk roaming. Vad skönt. Jag ha nyligen bytt abonnemang så jag har aldrig kostat på mig roaming i Kina tidigare. Då gick det enklare att fördriva några timmar i avgångshallen.

Del 2 (och 4): Shanghai till Singapore med Singapore Airlines 777-300ER (även returen till Shanghai)
Det hade ju varit festligare att få till en tur med A380 men tyvärr hittade jag inget lämpligt under våra datum och det är ju inte som att 777 är dåligt. Alltid kul att prova något nytt dock.

Flygningen var kl 00:10 på natten vilket gjorde att det fanns amenity kit och pyjamas även på den här flygningen (åt andra hållet var det en dagsflygning och då ingick ingen pyjamas eller necessär eftersom det är en relativt kort flygning, 5 timmar).

Stolen är nästan onödigt bred och det är lite synd att man inte kan konvertera stolen till en säng själv utan att man måste välja om den ska vara i säng-läge och bäddas av personalen eller om man vi ha den i lounge-läge. Eftersom vi hade hunnit sova några timmar i Air Chinas förstaklasslounge kände vi att det var ok att njuta av lite mat och dryck innan några ytterligare timmars sömn på vägen ner till Singapore. Menyn var dock inte så spännande med lite blandad frukost och enklare måltider (eftersom det är mitt i natten för vanliga människor är det väl bra dock). På resan upp till Singapore var det dock full servering.

Ny champagne:
Visa bifogad bild 103185

Maten mellan Shanghai och Singapore:
Visa bifogad bild 103187
Visa bifogad bild 103188

Maten mellan Singapore och Shanghai:
Visa bifogad bild 103191
Visa bifogad bild 103192
Visa bifogad bild 103193
Visa bifogad bild 103194

Maten på hemresan var bra men ingen wow-upplevelse kanske. Full middagsmeny var det dock inklusive möjlighet till book the cook. Köttet var något torrt tyckte jag. Återigen märklig kaviarservering precis som vi upplevde på hemresan förra gången vi åkte med dem. Denna gång lite kaviar på en bit hummer och paté-liknande grej. Jag föredrar den traditionella modellen.

Del 3: Shanghai till Frankfurt med Lufthansa A340-600.
Den här produkten skiljer inte nämnvärt från A380 som vi testat tidigare. Toaletten är inte lika stor förstås och på rad 1 i mitten var fotutrymmet något avsmalnat för att få plats med toalett på sidan. Inget som störde dock. Skärmen är inte lika stor som på varken Swiss eller Singapore Airlines och stolen är mycket mer öppen än de båda andra. Det går att fälla upp en avskärmning vid sidan av stolen dock.

Fördelen med Lufthansa är att man inte behöver välja förrätt utan de kommer med hela paketet. Inklusive kaviarservering från vagn. Jag tyckte även här att köttet var något torrt. Jag föredrar att välja fisk ombord då det känns som det passar bättre för varmluftsugnarna ombord men man måste ju våga lite ibland också. Det kan ju löna sig! Inte riktigt den här gången dock.

Visa bifogad bild 103195

Maten i serveringsordning:
Visa bifogad bild 103196
Visa bifogad bild 103197
Visa bifogad bild 103198
Visa bifogad bild 103199
Visa bifogad bild 103200
Visa bifogad bild 103201

Andra serveringen:
Visa bifogad bild 103202
Visa bifogad bild 103203

Första klass var helt full så ingen möjlighet till byte av plats för att sova. Men det var ju en dagsflygning så det var inte så nödvändigt heller.

Väldigt trevlig service med och förslag på att prova många olika viner till maten. Det var kul.

Sammanfattning:

Hårdvara:

Swiss: 5 av 5
Visa bifogad bild 103212
Visa bifogad bild 103213


Singapore Airlines: 4 av 5
Visa bifogad bild 103186

Lufthansa: 4 av 5
Visa bifogad bild 103210

Mat:
Swiss: 4 av 5
Singapore Airlines: 3 av 5
Lufthansa: 4 av 5

Lounge:
Swiss First Class Lounge E (satellitterminalen) : 5 av 5
Lika trevligt som sist men maten var snäppet sämre denna gång. Trevligt med transport mellan loungerna i bil.

Mat som intogs i loungen:
Visa bifogad bild 103169
Visa bifogad bild 103170
Visa bifogad bild 103171

No 71. Air China First Class lounge Shanghai Pudong: 2 av 5
Tråkig lounge utan utsikt och med väldigt trist buffé och a la carte-meny. Det fanns vilorum dock som vi utnyttjade för att få några timmars sömn innan resan vidare.

Del av menyn i loungen:
Visa bifogad bild 103180
Visa bifogad bild 103184

Vilorum:
Visa bifogad bild 103181

MacGuyver was here (vad gör man inte för att kunna ladda mobilen när laddaren bara ramlar ut hela tiden):
Visa bifogad bild 103182

Buffédelen:
Visa bifogad bild 103183

Singapore Airlines the Private Room: 4 av 5
Tråkig buffédel men god mat från a la carte-menyn. Även maten från ordinarie förstaklasslounge gick att få serverad i restaurangen från en liten quick-snack-meny. Lite krångligt att få sig en drink utöver champagne och övrigt på menyn. Ingen bar som var öppen men de lyckades tillslut skaka fram en Singapore Sling ändå.

Lunchmenyn:
Visa bifogad bild 103189

Chilean sea bass:
Visa bifogad bild 103190

Lufthansa First Class Lounge Schengen 4 av 5
Lite tråkig meny där det mesta var i bufféform trots att man fick en meny med flera olika rätter. Varför står de med på a la carte-menyn om man ska gå och hämta det själv? Lite osäker personal som inte var så vana att blanda drinkar och hon som serverade envisades med att prata tyska med oss trots att vi uppenbarligen hela tiden svarade på engelska. Trevligt med ett litet bad och badanka. Eftersom det blev remote stand fick transport ut till planet också och fick kliva på som de allra första på resan upp till Stockholm. Mycket trevligt. Damen som hade hand om duschavdelningen var generös och letade fram tre olika sorters ankor när jag frågade om de hade några trots att jag bara var sugen på en dusch.

Visa bifogad bild 103207
Visa bifogad bild 103208

Amenity kit:

Swiss: 3 av 5
Jag gillar inte det billiga utseendet på necessären, innehållet är ok dock.
Visa bifogad bild 103204

Singapore Airlines: 4 av 5
Väldigt udda innehåll med ljus och glasfisk men väldigt snyggt. Kanske något opraktisk form om man vill få ner i tandborste i framtiden?
Visa bifogad bild 103206

Lufthansa: 4 av 5
Snyggare än Swiss men i princip samma innehåll.
Visa bifogad bild 103205

Sammanfattningsvis kan man nog säga att jag gillade Swiss mest. Alla produkter är helt klart bra och man mår inte dåligt i någon av dem. Nu var ju Singapore Airlines en lite kortare flygning så det är kanske något orättvist att jämföra den rakt av här men hårdvaran är ju densamma och jag tycker nog att flygningen påminde om när vi åkte från Köpenhamn förra året.

Jag kan absolut tänka mig att åka ett varv till Singapore eller någon annanstans igen om den här kampanjen dyker upp igen. I princip får man ju poäng för ett helt guldkort bara på den här tur och returen. 42000 Eurobonuspoäng drog vi ihop per person (första benet till Zürich var i SAS så det blev 500 extrapoäng som Guld).

Nästa gång väljer jag nog kortare tid i Shanghai dock eller kanske Peking istället, där jag förstår det som att väskan kan checkas igenom hela vägen från Arlanda så man slipper gå ut och hämta upp den med allt vad det innebär i Kina.
Tack, har lite liknande upplägg på G i mars. Även om lite olika flygplanstyper men samma bolag så detta var bra prepp :)
 

Senator

Moderator
Som vanligt väldigt bra skrivit och bra detaljer av trådskaparen. Vi hade en snarlik rutt i oktober till Singapore med B77W mellan PEK-SIN-PEK. SWISS ner och Lufthansa upp till PEK.

Kan dock tycka det blir lite missvisande och ”orättvist” mot Singapore Airlines då två interkontinentala sträckor jämförs med två regionala sträckor. Det är inte samma att åka Singapore Airlines mellan SIN-PEK/PVG som det är att åka mellan SIN-LHR/FRA. Särskilt när det kommer till mat, samt vissa amenities. Värt att ha i åtanke för jämförelse. Det var som när vi åkte ARN-IST-HKT. Exakt samma flygplan men två helt olika produkter ombord.

Men tack som tog dig tid att skriva dina reflektioner.
 

palmen

Moderator
Tack för en bra rapport!
Alltid kul och lärorikt att läsa dessa jämförelser.

Vad det gäller bagage i Peking så var jag tvungen att hämta ut mitt i somras när jag flög HNL-PEK-BKK, kunde inte ens bli incheckad på andra flighten när jag var på Hawaii. Om det är samma från Europa låter jag vara osagt men tror man åker på att hämta bagage där också.
 

Jonas F

Medlem
Kan dock tycka det blir lite missvisande och ”orättvist” mot Singapore Airlines då två interkontinentala sträckor jämförs med två regionala sträckor. Det är inte samma att åka Singapore Airlines mellan SIN-PEK/PVG som det är att åka mellan SIN-LHR/FRA. Särskilt när det kommer till mat, samt vissa amenities. Värt att ha i åtanke för jämförelse. Det var som när vi åkte ARN-IST-HKT. Exakt samma flygplan men två helt olika produkter ombord.
Nej det är ju helt klart en poäng. Därför har jag varit lite snällare i bedömningen av Singapore Airlines. Det var dock liknande produkt och mat när vi åkte från Singapore till Köpenhamn med dem förra året (om jag jämför flygningen från Singapore då) så jag tyckte ändå de kunde få vara med i jämförelsen även om de så klart inte ”visar sig från sin bästa sida” på den relativt korta sträckan. Loungen är ju dock samma. :)

Vad det gäller bagage i Peking så var jag tvungen att hämta ut mitt i somras när jag flög HNL-PEK-BKK, kunde inte ens bli incheckad på andra flighten när jag var på Hawaii. Om det är samma från Europa låter jag vara osagt men tror man åker på att hämta bagage där också.
Det kanske är likadant där. Jag har inte provat. Jag hade bara en förhoppning om att det kanske skulle fungera. Men det kanske det inte gör då. Jag får försöka nästa gång. :)
 

Resenaren55

Medlem
Instämmer med vad andra skrivit så här lagomt sen på bollen, Riktigt bra skrivit med fina bilder alltid kul och se jämförelser med olika Star Alliance bolag!:)
 
Toppen