Senaste nytt

Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners

Homer

Medlem
(Jag har ingen erfarenhet av BA Visa, men det kanske kombinerar god poängintjäning med god användbarhet?)

.

2-4-1 vouchern är trots bränsletilläg värd mycket mer än SAS motsvarighet, eftersom den går att att använda för 1:a klass.
Dessutom finns fler destinationer att välja mellan.
Vidare kan man om man har hushållskonto och gott om poäng ta ut flera vouchers.
SAS MC och DC använder jag fö bara när det är dubbel/trippelpoäng.
 

Mikael

Medlem
Det är bokföringsdatumet som växelkursen är baserad på anta jag (och inte transaktionsdatumet)?
Gjorde två köp i USD på samma ställe med några minuters mellanrum med BA Visa och EB DC. Diners dröjde fyra dagar med att bokföra medan BA visa bokförde efter två dagar.
 

Lallarn

Medlem
Sedan borde man ju också tänka på bankomatavgifterna som varierar mycket mellan olika länder.
Extra illa är det i Thailand där varje uttag kostar 300 THB om jag inte minns fel.
I Malaysia sist kostade det 1 MYR.
USA har väl blivit väldigt dyrt på sistone.

Det hade varit bra tycker jag om våra läsare delar med sig om sina erfarenheter med bankomatavgifter.

Ofta numera måste man ju välja om uttaget ska vara i lokal valuta eller SEK.
Då ska man välja lokal valuta särskilt om man har ett prisvärt kort som ICA eller GE moneybank.

När jag bodde i USA använde jag alltid mitt ICA MC, och när jag ibland behövde ta ut pengar i en automat var det oftast en avgift som den banken tog ut på $2, utan att ICA tog något av det. Dock fanns det några få mindre bankomater som inte tog en avgift, men efter att jag kollat de uttagen i efterhand upptäckte jag att växlingskursen var mycket sämre och att jag oftast tjänade på att ta ut i de bankomater som tog en avgift. Visserligen skall det tilläggas att jag tog ut rätt stora belopp vid varje tillfälle, så det ändrar ju även om lite. Men tar man ut småbelopp flera gånger i en automat som kostar per gång får man väl skylla sig själv.
 

NotRyan

Medlem
Hej!

Jag vet inte om detta har nämnts här, men en riktigt DÅLIG sak med SAS EB Mastercard är om man köper något med kortet låt säga för 30.000 och betalar hela summan samma månad då behöver man inte betala ränta, men om man delbetalar 28.000 och har kvar en skuld på 2.000 kr till nästa månad, då räknar dom och man får betala ränta på 30.000 kr...

Samma sak är om man köper ytterligare en sak för 28.000 kr månaden därpå och betalar 28.000 kr i slutet av månaden, och därmed har en rest på 2.000 kr. Då blir man debiterad ytterligare ränta baserad på 30.000 kr...

Mvh
/NotRyan
 

Unicornone

Medlem
Hej!

Jag vet inte om detta har nämnts här, men en riktigt DÅLIG sak med SAS EB Mastercard är om man köper något med kortet låt säga för 30.000 och betalar hela summan samma månad då behöver man inte betala ränta, men om man delbetalar 28.000 och har kvar en skuld på 2.000 kr till nästa månad, då räknar dom och man får betala ränta på 30.000 kr...

Samma sak är om man köper ytterligare en sak för 28.000 kr månaden därpå och betalar 28.000 kr i slutet av månaden, och därmed har en rest på 2.000 kr. Då blir man debiterad ytterligare ränta baserad på 30.000 kr...

Mvh
/NotRyan

Det känns ju inte helt seriöst.....
 

Dr. Miles

Expert
Ett par bankomater i Prag visade två alternativ när jag tog ut kontanter i lokal valuta(CZK).

Alternativ ett:
Debitera ditt kort i CZK.

Alternativ två:
Debitera ditt kort i SEK(med jättedålig kurs!).
 
Ett par bankomater i Prag visade två alternativ när jag tog ut kontanter i lokal valuta(CZK).

Alternativ ett:
Debitera ditt kort i CZK.

Alternativ två:
Debitera ditt kort i SEK(med jättedålig kurs!).

Du ska alltid välja lokal valuta annars blir det SEK till CZY till SEK totaltoch dålig kurs. Den frågan får man ganska ofta i Tyska taxfree butiker.
 

Ubbe

Medlem
Hej!

Jag vet inte om detta har nämnts här, men en riktigt DÅLIG sak med SAS EB Mastercard är om man köper något med kortet låt säga för 30.000 och betalar hela summan samma månad då behöver man inte betala ränta, men om man delbetalar 28.000 och har kvar en skuld på 2.000 kr till nästa månad, då räknar dom och man får betala ränta på 30.000 kr...

Samma sak är om man köper ytterligare en sak för 28.000 kr månaden därpå och betalar 28.000 kr i slutet av månaden, och därmed har en rest på 2.000 kr. Då blir man debiterad ytterligare ränta baserad på 30.000 kr...

Mvh
/NotRyan

Det är väl så att allt SE-banken är inkopplad på ska man hålla sig långt borta ifrån. Jag sa upp mitt EB-MC för ca 1,5 år sedan eftersom de höll på och jobbade med någon faktureringsavgift. Man fick ju kortet gratis om man hade Diners. Nu mer använder jag endast Diners som reserv eller om de har en trippel bonus eller liknande. Sägs upp innan nästa årsavgift kommer. Hellre åka någon bit längre till en affär som tar Amex och då tjäna ihop till en voucher. Nu ska vi skaffa dotterkort till min frus kort för att bägge ska kunna tjäna ihop till en voucher och när den är klar eller nära så kör vi på dotterkort till mitt kort för voucher 2. Lättare att då styra när vouchern faller ut..
 

Dr. Miles

Expert
Tjäna lite extra poäng under helgen på Experts konkursboets slutrea...

di.se - Expert sänker priserna ännu mer när rean slutspurtar

Från länken som Tommy postade:
Dagens Industri skrev:
En dryg vecka har gått sedan det stod klart att Expert ansöker om konkurs. Efter det följde utförsäljningar i kedjans butiker, och det har rapporterats om både timlånga köer och slagsmål när kunderna ville lägga vantarna på rabatterade produkter.

Jag trodde att sådant händer i Kina men inte i Sverige. :eek:
 
Toppen