Senaste nytt

Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners

Glenn E

Medlem
Sedan borde man ju också tänka på bankomatavgifterna som varierar mycket mellan olika länder.
Extra illa är det i Thailand där varje uttag kostar 300 THB om jag inte minns fel.
I Malaysia sist kostade det 1 MYR.
USA har väl blivit väldigt dyrt på sistone.

Det hade varit bra tycker jag om våra läsare delar med sig om sina erfarenheter med bankomatavgifter.

Ofta numera måste man ju välja om uttaget ska vara i lokal valuta eller SEK.
Då ska man välja lokal valuta särskilt om man har ett prisvärt kort som ICA eller GE moneybank.
 

Ozz

Medlem
Ett tips till flitiga Thailandsresenärer är att skaffa ett lokalt VISA-kort.
Jag har ett hos Bangkok Bank som jag även har kopplat till deras internetbank.

Jag för över pengar från min svenska internetbank till thaikontot och det brukar ta 3 dagar innan jag ser dem på thaikontot. Kursen är bättre än uttagsautomat då jag jämfört mitt svenska VISA mot thai-visat med uttag samma dag som överföringen. Dessutom slipper man helt uttagsavgiften.
 

Glenn E

Medlem
Ett tips till flitiga Thailandsresenärer är att skaffa ett lokalt VISA-kort.
Jag har ett hos Bangkok Bank som jag även har kopplat till deras internetbank.

Jag för över pengar från min svenska internetbank till thaikontot och det brukar ta 3 dagar innan jag ser dem på thaikontot. Kursen är bättre än uttagsautomat då jag jämfört mitt svenska VISA mot thai-visat med uttag samma dag som överföringen. Dessutom slipper man helt uttagsavgiften.

Så man kan bara gå till Bangkok Bank med sitt svenska pass och öppna upp konto där?
 

miles

Medlem
Nej, det kan man inte längre hos Bangkok Bank. Förr gick det lätt även som turist. Men nu behöver man (formellt, finns som vanligt i Thailand alltid utrymme för att bryta mot regler) referenser om man inte är fastboende i Thailand (uppehållstillstånd), antingen från din bank hemma i Sverige som kan visa vilken bra kund du är, eller om du har en vän som redan är kund i banken som kan ställa upp som referens. Däremot Kasikorn är väl kända för att godkänna vem som helst :rolleyes:
 

Ozz

Medlem
Nej, det kan man inte längre hos Bangkok Bank. Förr gick det lätt även som turist. Men nu behöver man (formellt, finns som vanligt i Thailand alltid utrymme för att bryta mot regler) referenser om man inte är fastboende i Thailand (uppehållstillstånd), antingen från din bank hemma i Sverige som kan visa vilken bra kund du är, eller om du har en vän som redan är kund i banken som kan ställa upp som referens. Däremot Kasikorn är väl kända för att godkänna vem som helst :rolleyes:
Det beror nog också på "dagsformen" hos resp. bank. Jag var inne på Kasikorn för nåt år sedan och det var kalla handen direkt då jag inte hade fast adress i Thailand. Bangkok Bank löste jag genom att en av mina bästa vänner i Phuket driver en restaurang och hotell och har en mycket bra bankkontakt på Bangkok Bank. Med honom i släptåg var det inga problem. :)
 

miles

Medlem
Det beror nog också på "dagsformen" hos resp. bank. Jag var inne på Kasikorn för nåt år sedan och det var kalla handen direkt då jag inte hade fast adress i Thailand. Bangkok Bank löste jag genom att en av mina bästa vänner i Phuket driver en restaurang och hotell och har en mycket bra bankkontakt på Bangkok Bank. Med honom i släptåg var det inga problem. :)
Ja, så är det ofta i Thailand, dagsformen avgör :)
 
Beroende hur du ligger med spenderandet på Amex kan ju dessa 100.000 kr också hjälpa dig att nå 2-4-1, förutom 20.000 poäng...

Jag skulle lätt välja 20.000 poäng för 2000 kr mer med Amex.

Mvh
/NotRyan

Det blir mer än 2000 kr. Du får ju poäng även på ICA. I somras körde de 1% bonus på alla köp. Så skillnaden i det aktuella fallet blir 3000 kr. Det betalar inte jag för 20000 EB-poäng.
 

ACervin

Medlem
Jag citerar mig själv
Ja vilket kort skall man använda? Jag hade en diskussion i en annan tråd som jag inte hittar just nu där vi var oense om man exempelvis skall använda exempelvis GE Money bank Mastercard utan valutapåslag eller exempelvis American Express Eurobonus med 2% valutapåslag. Säg att du spenderar 100 000 kr på ditt kort utomlands. Med AmEx Eurobonus får du då 20 000 poäng till ditt konto. Med GE Moneybank MC (eller ICA MC) sparar du 2000 kronor. Jag föredrar 2000 kronor mer i plånboken, andra tycker nog att 20 000 poäng är ett bättre deal.

Det är ju i idealfallet om du kan använda Diners eller AmEx till alla dina utgifter. Vilket kanske skulle fungera i USA. Reser du i Europa är det nog så att det blir betydligt mer SAS Mastercard vilket och i sämsta fall hamnar du ner mot 10 000 poäng mot att spara 2000 kronor. 2-4-1 voucher försöker jag skrapa ihop på Svenska inköp.
 
Toppen