Senaste nytt

Jämförelse SAS Eurobonus och British Airways Executive Club

Homer

Medlem
BA Business Class är bra skraltig den också...så den är säkert jämförbar med SAS Business Class (bortsett från loungerna)........

Om du pratar om shorthaul håller jag med, om du pratar om longhaul säger jag trams.
SAS ligger minst en generation tillbaka och har tydligen inte en tanka på att genomföra förbättringar
inom rimlig tid http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/3772-instaelld-renovering-sas-business-class.html

Sen har vi ju det här med priserna...
Vad kostar SAS longhaul och hur oftar rear de....

Det är lite dumt att BA valt att kalla sitt Sapphire kort för Silver när de flesta andra One World flygbolag kallar det för Gold (medan Emerald statusen kallas för Platinum eller Diamond).
Hade man valt BA Silver, Gold och Platinum som nivåer hade korten varit enklare att jämföra både med andra One World flygbolag och andra allianser. .

"Lite dumt" var vänligt sagt :)
Eftersom AA kallar Ruby för Gold så hade det blivit förvirrat i alla fall.
OW bolagen skulle använt de namn som är officiella inom alliansen inget annat,
Ruby - Sapphire - Emerald
 
Last edited:

Homer

Medlem
poängintjäningen är mer generös när man flyger med SAS än med BA (och poängintjäningen är ju precis lika viktigt som poängpriset om man ska bedöma hur snabbt man kommer upp i belöningsnivåer när man jämför olika program).

Marginell skillnad som varierar beroende på sträcka.

CPH-NRT Ekonomi SAS EBG 11.250
LHR-NRT Ekonomi BA Silver 12.444


ARN-ORD Ekonomi SAS EBG 9250
LHR-ORD Ekonomi BA Silver 7900

ARN-LHR SAS EBG 2000
ARN-LHR BA Silver 1790


(ARN/CPH/OSL-LHR kostar fö 2500 i business med BA året om m. 1 mån förköp, så varför åka ekonomi?)

Dessutom så gäller 100% i ekonomi + 100% elite bonus även med IB och AA
 

Homer

Medlem
. F ö BAEC tar 165 000 miles för FIrst class award mellan Stockholm och Chicago.

Nä mindre, och det går att blanda klasser så 150.000 om man åker business ARN-LHR,
135.000 om man åker ekonomi
(129.000 respektive 138.000 från GBG/CPH)

Här är poängkostnads tabellen
Executive Club - Reward Flight Saver - British Airways

BAEC Visa kort kräver dock 200.000 SEK istället av 150.000 SEK hos SAS EB Amex.

Ger också lägre poäng/krona, utom när man köper från BA...
Fast VISA går överallt, och trots avgifter är 2-4-1 i First värt mer än i business
Tack vare hushållskonto och extrakort i olika namn kan ju dessutom poäng- och penningstinna
personer trigga flera vouchers per år.

Som du brukar märka ord när andra skriver. Det heter "Bonus Accelerator" hos BAEC och "Point Booster" hos SAS EB
.
Tagen på bar gärning.
Don't mention the war, I mentioned it once, but I think I got away with it all right
(John Cleese Fawlty Towers)


Om Flying Blue höjde intjäningen till 100% i ekonomi och sänkte avgifterna på shortaul bonusbiljetter
kunde de bli ungefär lika bra som BAEC, förutsatt att de behöll Promo Awards*
lätt att få status bara 30 segment för guld, Platinum for life efter 10 år oavsett ålder.

*som på sätt och vis motsvarar 2-4-1, och jag betalar gärna 400 Euro i avgifter för att hela tiden ha
god platstillgång och ett bra urval av destinationer i business longhaul.
 
Last edited:
Just precis vad jag påpekade, SAS Pandion är jämförbart med BA Guld.

BA Brons ger för övrigt samma elite bonus som SAS Guld, 25%.

Detta motsätter jag mig mot. BA Guld är inte att likställa med Pandion! Jag har båda & det är skillnad på bemötande & service nivå! För att förtydliga detta, så visar SAS på en högre & bredare service. Dock är inte BA dåliga & som sagts tidigare, så är BA Silver att likställa med SAS Guld, men BA Gold är inte att likställa med Pandion!!!!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Nä mindre, och det går att blanda klasser så 150.000 om man åker business ARN-LHR,
135.000 om man åker ekonomi
(129.000 respektive 138.000 från GBG/CPH)

Här är poängkostnads tabellen
Executive Club - Reward Flight Saver - British Airways

Enligt BAECs denna sida, kostar Stockholm-Chicago t/r i First class 165.000 avios.
British Airways - Executive Club - Avios Price Options
Screenshot20120327_1.jpg
 

cmj

Medlem
Om du pratar om shorthaul håller jag med, om du pratar om longhaul säger jag trams.
SAS ligger minst en generation tillbaka och har tydligen inte en tanka på att genomföra förbättringar
inom rimlig tid http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/3772-instaelld-renovering-sas-business-class.html

Sen har vi ju det här med priserna...
Vad kostar SAS longhaul och hur oftar rear de....

Flög BA Business longhaul ganska nyligen och visserligen är det "full flat", men varje liten rörelse som min granne gjorde så rörde hela modulen sig och mitt glas vältes omkull två gånger. Maten var även den under all kritik. Dock var kabinpersonalen väldigt hjälpsam.
Énligt min mening alltså inte mycket bättre än SAS,men smaken är som baken....

Prismässigt antar jag att det beror på vart man startar sin resa. Hade nyligen kollegor som flög från München via Köpenhamn till Bangkok i Business just för att det var det billigaste alternativet.
 

Homer

Medlem
Detta motsätter jag mig mot. BA Guld är inte att likställa med Pandion! Jag har båda & det är skillnad på bemötande & service nivå! För att förtydliga detta, så visar SAS på en högre & bredare service. Dock är inte BA dåliga & som sagts tidigare, så är BA Silver att likställa med SAS Guld, men BA Gold är inte att likställa med Pandion!!!!

Det är möjligt att service&bemötande är bättre från SAS, men på andra *A betyder ju Pandion ingenting
man kommer ju inte ens in i andra bolags 1:a klass lounger.
Om du spenderar lika mycket med BA som tydligen krävs för Pandion har du ju flera uppgraderingsvouchers och Concorde room kort,
och tillgång till 1:a klass lounger med andra OW bolag.
 

Homer

Medlem
Enligt BAECs denna sida, kostar Stockholm-Chicago t/r i First class 165.000 avios.

Det är fel, den sidan visar väl gamla kostnaden, de har ju sänkt en massa sträckor.
Det är tabellen jag länkade till som gäller.
Det flashiga verktyget som ska visa platstillgång är också åt skogen.(förslag till ny tråd, vilket flygbolag
har sämst IT)

Om du istället gör en "dummy" bokning får du rätt pris.

BA Boking.jpg
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om Flying Blue höjde intjäningen till 100% i ekonomi och sänkte avgifterna på shortaul bonusbiljetter
kunde de bli ungefär lika bra som BAEC, förutsatt att de behöll Promo Awards*
lätt att få status bara 30 segment för guld, Platinum for life efter 10 år oavsett ålder.

*som på sätt och vis motsvarar 2-4-1, och jag betalar gärna 400 Euro i avgifter för att hela tiden ha
god platstillgång och ett bra urval av destinationer i business longhaul.

Delta SkyMiles(DL SM) Medallion Gold ger 100% bonus miles på alla Skyteam flygbolag flygningar.
Med 50 000 status miles kan man bli Delta SkyMiles Medallion Gold

Även de billigaste Air France och KLM ekonomiklass biljetterna (R klass) ger 100% DL SM miles.

Sedan kan man diskutera om Delta SkyMiles är ett pålitligt bonusprogram eller inte...
 

Homer

Medlem
Sedan kan man diskutera om Delta SkyMiles är ett pålitligt bonusprogram eller inte...

Vilket anser du då vara bästa SkyTeam programmet?
Man vet ju aldrig, det är väl den allians som växer snabbast?
Nummer 1 i Kina som är den snabbast växande flygmarknaden

Å andra sidan är Emirates, Norwegian osv. inte alls med i någon allians.
 
Toppen