Jämförelse Kortförsäkringar

Diskussion i 'Kreditkort' startad av RickardG, 27 Februari 2017.

1. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har tagit mig friheten att sätta upp en Wiki och knappa in några nyckelbegrepp för olika kortförsäkringar.
    Det började som en enkel sammanställning i Excel för att jag skulle få en överblick över vilket av mina egna kort som passade bäst att använda vid olika typer av inköp men jag tänkte att det kanske kan vara till nytta för fler.

Eftersom det är en Wiki kan vem som helst gå in om ändra/rätta/lägga till. Gör gärna det! T.ex. är jag själv nyfiken på Santanders kort när det gäller försäkringsskyddet.

Kortförsäkringar Wikia | Fandom powered by Wikia

Självklart finns det ingen garanti att allt är korrekt eller komplett, så längst ner för varje kort finns en länk till kompletta och aktuella villkor.

En del spännande saker har dykt upp när jag tittat på detaljer. T.ex. att Norwegians kort inte gäller för resor till Kuba, men det täcker medresenärs nära släkting. Eller att vissa kort ger ersättning vid försenad avgång andra vid försenad ankomst.
    En annan aspekt är att några kort bara ger ersättning för +20% invaliditet, medan andra ger från 1%.
    Vissa gäller vid bonusresor, andra inte. Vissa täcker inte in hela resor utan bokad returbiljett, andra gör det... Det finns en hel del skillnader som kan spela roll!

Har någon ett förslag på lämpligare plats för denna Wiki så är det helt fritt fram att flytta allt till annan plats!

kilu00, Berglund, henrik l och 29 andra gillar detta.
  2. blobloblo

blobloblo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    RickardG gillar detta.
  3. Gus

Gus Medlem

Bra sammanställning! Vilket kort gäller inte vid bonusresor? Så jag vet vilket kort jag ska undvika!

Ingen bonusresa är ju gratis eftersom man betalar skatter och avgifter och så länge dessa betalas med kortet så trodde jag att alla kort var okej? Eller finns det klausuler hos vissa kort där det står att om det är bonuspoäng inblandade så gäller inte försäkringen?

4. Johan67

Johan67 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min erfarenhet är att det finns inget av de vanliga korten som exkluderar bonusresor, men däremot kan det vara begränsningar.

Använder man de "vanliga" korten så gäller försäkringen och det mesta pekar mot att Amex har bäst villkor även för bonusresa.

5. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har inte hittat något explicit som säger varken ja eller nej för en del kort (som t.ex. Norwegians kort). Som du säger är frågan rätt öppen när man bokar en bonusresa och betalar 100% av skatterna med kortet. Hur många procent at själva "resan" är det då man betalat med kortet?

Jag har för övrigt noterat att någon annan än jag lagt till ett kort, Amex Platinum i jämförelsen. Tack för det! Det är precis det som är tanken med att jag lagt ut det som en wiki, så vi kan vara flera som bidrar till en användbar helhet.

Jakob Österberg gillar detta.
  6. Johan67

Johan67 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske är jag lite partisk, men SAS-Amex-korten anger i villkoren "minst 75% eller med Eurobonus-poäng".

De BC-medlemmar som funderar på den här frågan har nog inte läst allt som finns om Amex på BC - testa korten gratis ett år och se helheten!

7. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu har någon lagt till Handelsbanken Platinum till jämförelsen.

Jakob Österberg gillar detta.
  8. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En okänd välgörare? Bra i alla händelser!

RickardG gillar detta.
  9. StreetPhoto

StreetPhoto Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vore bra att få in Eurocards olika kort. De är ju hyfsat vanliga.

10. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du är välkommen att bidra ;)

Tonton gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!