Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Insomnia

Medlem
Får man obegränsat med kredit när man har ett AMEX kort? Känns lite farligt? Nybörjarfråga... har ett mastercard från swedbank med en kreditgräns på 10k men vill uppgradera mig nu.
 

Insomnia

Medlem
American Express | Sverige | Bjud in en vän och bli belönad

Dåså, nån som vill bjuda in mig så att ni kan tjäna lite poäng? Vilket kort rekommenderar ni? Jag flyger 4-5 gånger per år till någon destination i europa och 1 gång per år till USA / Asien i ekonomiclass vilket blir ca 15-20000 poäng per år. Jag är så himla sugen på att åka business nån gång, aldrig gjort det... SAS eurobonus elite card vore ju grymt, når silver direkt och sedan bara flyga in 25k varje år för att nå guld. Samtidigt är jag inte sugen på att betala 4000 kr i avgift per år.

Då återstår premium eller classic card, där skillnaden är minimal egentligen, lite mer poäng, mindre årsavgift, mer poäng / köp osv. Vad tycker ni? Svårt att bestämma mig.
 

kaktusen

Medlem
AMEX har en "formel" med en mängd faktorer. Måndadsinkomsten är en del av denna men spelar mindre roll. Viktiga faktorer är hur länge du haft kortet, spend per månad, kreditrisk via UC samt att räkningarna förstås betalas. Jag har alltid räkningar högre än 20% av årsinkomst per månad. En del gångar 50% av årsinkomsten. Det har aldrig varit ett problem.

Har man precis fått sitt AMEX är förstås beloppen betydligt lägre. Inget konstigt, AMEX vill ju bara att du ska kunna betala din räkning. Har man stora räkningar att betala när man precis fått kortet går det utmärkt att betala in pengar i förväg på kontot får att få poäng. PReos som med Coop och Betalo. De har jag gjort vid flytt till andra länder då det är lite snåla med krediten första månaderna.
 

jumbooze

Medlem
Insomnia,
Jag skulle ta en kombo av Premium och Coop medmera Mer och då betala alla räkningar via Betalo så börjar det röra på sig mycket mera.
 

olo

Medlem
4000kr för Elite-kortet är ett mycket effektivt sätt att nå EBG. Betydligt enklare/billigare än att flyga in poängen. Framförallt märker man av dessa direkt.
AmEx har fördelen med en 2-for-1-voucher vilket indirekt gör att poängen räcker längre. Om man sedan hoppar på en massa andra kampanjer som ger poäng är det än mer värt med 2-4-1.
 

agehall

Medlem
Tror att de håller koll och har spärrar. Brukar ligga på 20% av årsinkomsten.

De börjar nog med något sådant. Men allt eftersom man sköter sin kredit så "försvinner" begränsningen. Jag har haft betydligt mer än 20% av min årsinkomst på en och samma AmEx-räkning. (Det är då det är lite obehagligt att ligga efter med reseräkningar...)
 
Toppen