Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

Hej, det verkar återigen som något brutits, något basvärde #REF! som saknas.

Rad 11 i jämförelse tab är:
=SUM(((#REF!-B3)*DATA!C3))+(B3*DATA!C4)

borde vara (om jag inte är helt ute och cyklar):

=SUM(((B3-B4)*DATA!C3))+(B4*DATA!C4)

EDIT:
Rad 23 ser också udda ut, bör vara B4?
Amex MR konvertering till EB verkar också fallit bort.

Jag gjorde en egen uträkning för poäng/per avgiftskrona (B18/B24), som tips på tillägg.

Ja det är märkligt att filen "förstörs" med jämna mellanrum. Jag trodde jag hade skyddad filen men tydligen misslyckas jag med det.

Edit: Nu finns en ny länk som är helt låst. Man behöver alltså ladda ner en lokalkopia för att använda den.

Länk: Beräkna intjäning av Eurobonus - uppdaterad 2020-07-14 - Google Sheets
 
Last edited:

NiTu

Medlem
Suttit och pulat med spreadsheeten och kikat hur mycket jag använt mitt MC från Handelsbanken. 144k under 2020 (sambons kortköp ingår inte här), då har jag även betalat en del fakturor utöver detta. Bor uppe i norr och här ser man på en del ställen att Amex inte godtas som betalmedel. Sneglat på MasterCard Premium också, ger ju liknande poäng som Amex vad jag förstår. Vad är de för andra fördelar med Amex mot MC Premium som jag missat? De flesta jag ser här kör ju med Amex.. Vi är 2 i hushållet plus två kids12 och 3 år. Ena åker till Gotland 4ggr per år så det kan bli lite poäng in där alternativt användas lite poäng. Målet är ju dock att kunna ta familjen på resa när restriktionerna börjar släppa och då vill man ju ha så billig som möjlig
Just nu står valet mellan Amex Premium och MasterCard Premium.
 

ekf

Medlem
Suttit och pulat med spreadsheeten och kikat hur mycket jag använt mitt MC från Handelsbanken. 144k under 2020 (sambons kortköp ingår inte här), då har jag även betalat en del fakturor utöver detta. Bor uppe i norr och här ser man på en del ställen att Amex inte godtas som betalmedel. Sneglat på MasterCard Premium också, ger ju liknande poäng som Amex vad jag förstår. Vad är de för andra fördelar med Amex mot MC Premium som jag missat? De flesta jag ser här kör ju med Amex.. Vi är 2 i hushållet plus två kids12 och 3 år. Ena åker till Gotland 4ggr per år så det kan bli lite poäng in där alternativt användas lite poäng. Målet är ju dock att kunna ta familjen på resa när restriktionerna börjar släppa och då vill man ju ha så billig som möjlig
Just nu står valet mellan Amex Premium och MasterCard Premium.
Den stora skillnaden mellan MC Premium och Amex Premium är att med Amex får du en 2-4-1 voucher för bonusresor efter en spend på 150kkr/år, denna gäller på hela *A-nätverket. Med MC så får du istället möjlighet att boka obegränsat med bonusresor med SAS-flyg i Business/Plus men bara betala Go-priset efter att du samlat ihop tillräckligt många poäng på rullande 12-månadersperiod.
Båda förmånerna är bra, men de passar olika bra för olika personer.

Sedan skiljer försäkringarna också som jag kommer på på rak arm.
 

NiTu

Medlem
Så om man kan hålla sig till Sas så är MC väldigt bra men om man vill åka andra också så är Amex mycket trevligare? Tåls att fundera på helt klart!
 

NiTu

Medlem
Så kanske ett Amex Premium och ett vanligt MC för att aldrig tappa poäng? Självklart är ju båda Premiumkorten bäst att ha men då blir de ju en del i årsavgift också.
 

ekf

Medlem
Så kanske ett Amex Premium och ett vanligt MC för att aldrig tappa poäng? Självklart är ju båda Premiumkorten bäst att ha men då blir de ju en del i årsavgift också.
Beroende på vad du är ute efter så kan det vara en bra kombo förstås. Ett annat alternativ om du inte tror att du kommer att kunna betala med Amex på jättemånga ställen i din vardag är annars ett Amex Classic (gratis) och ett MC Premium. Med Classic så får du en voucher redan efter 100kkr, men den gäller bara på SAS-flyg och endast inom Europa...
Bara du kan svara på vad som är bäst för dig.

ps, om du väljer ett Amex, glöm inte att bli värvad.
 

NiTu

Medlem
Blir värvad så får 12k poäng. Amex går inte att ha som enda kort här men MC kan man ju ta allt annat på ofc :) Ska fundera på att köra dubbelt, kan ju vara värt helt klart!
 

Linmet

Medlem
Blev Amex Premium + Extrakort. Ska fundera på ett MC ikv också. Skulle egentligen haft ett Premium då det drar mer.
Nu verkar du valt. Men en relevant fråga. Är det med SAS eller star alliance du avser boka resor?

Ska du utanför europa och vill åka 4 personer och vill ha samma flighter är det "Nära på kört". Med Sas. Möjligen Peking eller Chicago... D.v.s. de ställena du kan få rabatt med Mastercardet. Har själv en liknande familjekonstilation som du och kör med båda korten av just den anledningen då vi vill komma iväg till varmare länder.
 
Toppen