Senaste nytt

Jämförelse av Eurbonuspoäng och en fårhage

Man kan se det som att du bara får 1 000 000 baspoäng för dina 800 resor mellan Bergen och Stavanger i SAS Plus.
Efter att du har spenderat lite tid med badankor i Frankfurt och druckit smoothies med knattelag i SAS Go så har du kvar 1 000 poäng, som fortfarande är baspoäng. Eftersom "Points earned for the period" ligger kvar på 1 000 000 baspoäng riskerar man inte att förlora sitt EBD!

(jag tror faktiskt det var på det här viset SAS förklarade det i de där videoklippen man fick ett par extrapoäng för att genomlida)
 

RobeAnJa

Medlem
Oj, detta var något nytt. Du menar alltså att en flygning som genererar 3000 poäng enligt SAS, de facto genererar 6000 poäng?

Precis. Det är samma poäng. Det är 3000 baspoäng intjänade. Sen om jag blåser dem på något och har kvar noll så har jag i alla fall gjort själva intjäningen vilket är det som räknas mot status.
 

palmen

Moderator
Oj, detta var något nytt. Du menar alltså att en flygning som genererar 3000 poäng enligt SAS, de facto genererar 6000 poäng?
Nej, de genererar 3000 baspoäng och 3000 tillgängliga poäng. Vill man summera äpplen och päron här blir det såklart 6000 (vilket jag gjorde ovan).
 

NotRyan

Medlem
Alltså, det finns 2 egentliga typer av poäng, Baspoäng och Extrapoäng samt en avart av Baspoäng som dök upp första gången när svenska staten förbjöd intjäning av poäng på svenska inrikeslinjer, dom är endast statusgrundande men används till att ge årspoäng för Amex Elite idag...

Baspoäng får man på Star Alliancebolag när man flyger
Avarten ges idag endast av Amex när man betalar årsavgiften på sitt Elite
Extrapoäng fås på lite av varje övrigt, spend på kreditkort, hotell, o.s.v

Status räknas på summan av de två första kategorierna intjänade under ditt kvalificeringsår, i övrigt så är alla poäng lika när dom finns på kontot, förutom avarten som bara är statusgrundande och inte tillgängliga.

Därav finns kolumnen tillgängliga poäng som är det som kan användas, samt att systemet räknar statusnivån på kolumnen baspoäng. Det nuvarande systemet kan inte summera på en variabel period som varierar mellan olika medlemmar, därför nollas dom när kvalificeringsåret går ut.

Vad man tjänar, på flighter respektive annat. Baspoäng eller Extrapoäng finns bra beskrivet på sas.se

Läs gärna min förklaring och det är hur det fungerar.

Man bokar flighter för poäng, oavsett om dom är baspoäng eller extrapoäng, det spelar liksom ingen roll, baspoäng eller extrapoäng är bara huruvida dom är statusgrundande eller ej, så JA man bokar resor för baspoäng likväl som extrapoäng, det enda man inte kan boka för är särfallet... Det som minskar när du bokar med poäng är ditt poängsaldo, inte intjäningen av bas eller extrapoäng. Jämför med din lön. Din månadslön blir ju inte lägre för att du köper en biljett i F, men däremot minskar antalet penningar på kontot. "Tillgängliga poäng" är inget begrepp annat än en summering!
 
Last edited:

ekf

Medlem
Då frågan om olika typer av poäng uppkommer lite titt som tätt, så tänkte jag att jag dels väcker liv i denna gamla tråd och dels delar en liten skiss som jag hoppas kan visualisera det hela lite tydligare... (intjäningssätten till höger är bara exempel, det finns fler...)

118AC0E6-5B5D-480F-9F6A-45559E3E3B1F.jpeg
 
Toppen