Senaste nytt

Jämförelse av Eurbonuspoäng och en fårhage

palmen

Moderator
Andemeningen i detta är för mig uppenbar. Flyg ger baspoäng, extrapoäng kan man få via exempelvis kreditkort. Återigen kan någon hänvisa till någonstans SAS skulle påstå att man får extrapoäng för en flight.
Extrapoängen du får från kreditkort, de kan du ju boka resor för och det är inte baspoäng. Det stöder tänket att du tjänar extrapoäng på en flygning utöver baspoäng som bara räknas mot status.
 

RobeAnJa

Medlem
Extrapoängen du får från kreditkort, de kan du ju boka resor för och det är inte baspoäng. Det stöder tänket att du tjänar extrapoäng på en flygning utöver baspoäng som bara räknas mot status.

Flyg ger bara baspoäng. Du kan använda baspoäng för köp också. Det är bara AmEx Elite-baspoängen som inte kan användas för köp utan bara räknas mot status. Det står till vänster i tabellen under respektive post vad det är för typ av poäng, extra eller basic. Även basic poängen är "tillgängliga poäng", med undantag för AmEx Elite.
 

hg1980

Medlem
Sen finns de där 20.000 fåren som har rymt från grannens hägn (herr AMEX) och de springer förbi din grind och du hinner räkna alla 20.000. Tyvärr har de mul- och klövsjukan och måste direkt avlivas, därför kan du inte slakta just de 20.000 fåren och på så sätt få en resa. Däremot orkar du inte räkna 20.000 baklänges så de får räknas i antal får som gått in i hagen just det året.
haha haha!!! Det där är min typ av humor :D
 

agehall

Medlem
Dock, förklaringen att flygningen ger extrapoäng och baspoäng står inte beskrivit någonstans på SAS. Jag ser inte ordet extrapoäng någonstans faktiskt.
Ja, SAS har i vanlig ordning gjort det så otydligt som möjligt och använder tre termer: baspoäng, extrapoäng och tillgängliga poäng. Det gör det hela onödigt komplicerat om du frågar mig.

Flyg ger bara baspoäng.
Nej. Baspoäng används enbart för status och nollställs en gång per år. Flyg ger baspoäng, men de ger även sådana poäng som man kan boka resor för, oavsett om vi kallar dessa för extrapoäng eller tillgängliga poäng.
 

Delayed

Medlem
Extrapoängen du får från kreditkort, de kan du ju boka resor för och det är inte baspoäng. Det stöder tänket att du tjänar extrapoäng på en flygning utöver baspoäng som bara räknas mot status.
Ja visst får man tänka så men jag hittar inget hos SAS som stödjer detta och de må ändå vara SAS och inte BC som definierar terminologin.

Så här ser jag på det:

Det finns tre typer av eurobonuspoäng:

  • Baspoäng. Dessa får man endast från flygningar, "ass in seat". De bygger på ditt eurobonussaldo, alltså den mängd poäng du har till förfogande för exempelvis resor, uppgraderingar och muffins. De påverkar din möjlighet till status.
  • Extrapoäng. Från partners, exempelvis kreditkort. Kan också fås som kompensation i olika sammanhang. De bygger på ditt eurobonussaldo. De påverkar ej din möjlighet till status.
  • Statusgrundande poäng. En "avart" som enbart påverkar din möjlighet till status men ej bygger på ditt eurobonussaldo. Kan fås via AmeEx Elite.
De Baspoäng och Statusgrundande poäng som fås under en intjäningsperiod avgör status.
De Baspoäng och Extrapoäng som fås bygger på poängsaldot som kan användas för exempelvis resor.
 

agehall

Medlem
Och då måste jag bara fråga, källa på det?
Titta på ditt kontoutdrag från SAS...

Baspoäng nollas varje år. För varje flight du tar, får du baspoäng samt motsvarande summa under "tillgängliga poäng". AmEx 20k dyker enbart upp som baspoäng men som 0 under tillgängliga poäng. Dvs den här hypotesen matchar väldigt bra det vi kan observera i verkligheten.
 

Delayed

Medlem
Titta på ditt kontoutdrag från SAS...

Baspoäng nollas varje år. För varje flight du tar, får du baspoäng samt motsvarande summa under "tillgängliga poäng". AmEx 20k dyker enbart upp som baspoäng men som 0 under tillgängliga poäng. Dvs den här hypotesen matchar väldigt bra det vi kan observera i verkligheten.
Jag antar att du menar webben/appen, för det var många år sedan jag fick något på papper.

Tittar jag på webben används ordet baspoäng på exakt två ställen. Dels vid "termometern" där det står "Baspoäng intjänade denna period". Dels som en kolumnrubrik där transaktioner på kontot redovisas. Ingenstans finns det någon antydan om någon nollställning.

SAS talar om "Baspoäng intjänade denna period", det är inte samma sak som att de nollas.
 

agehall

Medlem
Jag antar att du menar webben/appen, för det var många år sedan jag fick något på papper.

Tittar jag på webben används ordet baspoäng på exakt två ställen. Dels vid "termometern" där det står "Baspoäng intjänade denna period". Dels som en kolumnrubrik där transaktioner på kontot redovisas. Ingenstans finns det någon antydan om någon nollställning.

SAS talar om "Baspoäng intjänade denna period", det är inte samma sak som att de nollas.
Du har ett enkelt val här: Antingen lyssnar du på vad "kundtjänst" (SAS) säger eller så går du på det vi här försöker förklara i form av hur det faktiskt fungerar. Välj själv vilket du tycker är enklast.
 

palmen

Moderator
Så här ser jag på det:

Det finns tre typer av eurobonuspoäng:

  • Baspoäng. Dessa får man endast från flygningar, "ass in seat". De bygger på ditt eurobonussaldo, alltså den mängd poäng du har till förfogande för exempelvis resor, uppgraderingar och muffins. De påverkar din möjlighet till status.
  • Extrapoäng. Från partners, exempelvis kreditkort. Kan också fås som kompensation i olika sammanhang. De bygger på ditt eurobonussaldo. De påverkar ej din möjlighet till status.
  • Statusgrundande poäng. En "avart" som enbart påverkar din möjlighet till status men ej bygger på ditt eurobonussaldo. Kan fås via AmeEx Elite.
Det är att komplicera det och sas pratar aldrig om 3 olika sorters poäng.
Du har poäng som räknas mot din status och du har poäng du kan göra saker för. Det är bara dessa två typer av poäng som existerar. Sen att alla verkar kalla detta för olika saker, kundtjänst, sas hemsida, sas telefon support och olika användare på BC.

Om du jämför detta med British Airways är Baspoäng detsamma som Tier Points (räknas bara mot status). Extrapoäng (tillgängliga poäng) är detsamma som Avios (poäng du kan spendera).
 
Toppen