Senaste nytt

Jämförelse av Eurbonuspoäng och en fårhage

Delayed

Medlem
Jag kan köpa tolkningen av att baspoäng inte går att använda till resor och att flighter ger både baspoäng och extrapoäng. Med den tolkningen får man en bild av hur det fungerar i praktiken.

Jag hävdar dock att det är en tolkning av hur systemet fungerar och inget som stöds av det SAS skriver. Exempelvis på Hur tjänar jag poäng? | SAS Eurobonus World MasterCard skriver de så här:

Du tjänar EuroBonus Baspoäng på alla dina flygresor. Dessa poäng är nivågrundande för ditt EuroBonus-medlemskap.

Men du tjänar dessutom Extrapoäng på allt du betalar med ditt kort i butiker. Du får 10 Extrapoäng för varje hundra kronor, oavsett vad du handlar. Poängen, som du kan använda till resor, hotell, biluthyrning och i EuroBonus Shop, överförs till ditt EuroBonus-konto. Dessa poäng är inte nivågrundande. (Du får inte poäng på kontantuttag).

Andemeningen i detta är för mig uppenbar. Flyg ger baspoäng, extrapoäng kan man få via exempelvis kreditkort. Återigen kan någon hänvisa till någonstans SAS skulle påstå att man får extrapoäng för en flight.
 

palmen

Moderator
Jag är rätt säker på att jag helt förstår hur det fungerar i praktiken. Dock tycker jag terminologin är extremt förvirrande och inkonsekvent. Flera här hävdar att en flight ger både baspoäng och extrapoäng. Kan någon hänvisa till ett enda ställe där SAS säger detsamma?
Det lättaste är om du totalt ignorerar vad sas säger och kommunicera och går på det som sägs här på BC. Den samlade kunskapen här är mycket större än hos sas vad det gäller poäng.

Ungefär som att lyssna på forumet och inte kundtjänst.
 

banditan

Medlem
Men där står ju inget om att man får båda baspoäng och extrapoäng? Där står att man fått baspoäng som också är tillgängliga för konsumtion.

Logga in på sas.se och gå till dina aktiviteter:
Om du flyger med SAS så får du både baspoäng och tillgängliga poäng (=extrapoäng) - siffror i bägge kolumnerna.
Köper du något med kort, ex Amex Elit, får du bara extrapoäng - siffra i tillgängliga poäng, 0 i baspoängkolumnen
Amex Elit i sig själv ger baspoäng - 0 i tillgängliga poäng, siffra i baspoängkolumnen

Easy peasy japanesy

----
EDIT Bilden jag försökte hänvisa till lite snyggt vill inte följa med. Men om du loggar in på SAS och kikar på dina aktiviteter så ser du det jag beskriver.
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Det lättaste är om du totalt ignorerar vad sas säger och kommunicera och går på det som sägs här på BC. Den samlade kunskapen här är mycket större än hos sas vad det gäller poäng.

Ungefär som att lyssna på forumet och inte kundtjänst.
Du har nog rätt. Mitt problem är inte att jag inte vet hur det fungerar i praktiken utan att jag hänger upp mig på terminologin. Jag hävdar fortfarande att flighter enbart ger baspoäng och att dessa går att boka resor för.

Som jag ser det är vi alla ense om hur det fungerar men oense om korrekt terminologi. Det kan jag leva med. :)
 

mha321

Medlem
Se min post med skärmdump från SAS där de visar att du får poäng i två kategorier när du flyger.
Men enligt den finns inte konceptet extrapoäng alls. Som man hänvisar till på andra ställen.

Jag tror man har gjort en klassiker - genom att försöka förenkla så har man gjort allt mycket krångligare.

På just det sättet är ju tex ba mycket bättre som använder helt olika termer för det som är för status respektive användning.
 

agehall

Medlem
Jag skrev en förklaring för länge sedan som jag inte hittar just nu.

I princip: Se poäng som får som är på väg in i hagen. Du sitter vid grinden och räknar alla får som går in. Varje får som går in i hagen är en baspoäng innevarande år men du nollställer den räknaren varje år. Antalet poäng du har att använda för resor (det som kallas extrapoäng) är dock antalet får du har i hagen vid en viss tidpunkt. Det kan givetvis hoppa in lite får vid sidan av grinden, typ från kreditkort och annat, som inte räknas som baspoäng men som är tillgängliga att boka resor för.

När du har för många får i hagen slaktar du en sissodär 120-180k av dem och får i gengäld en trevlig resa.
 
Logga in på sas.se och gå till dina aktiviteter:
Om du flyger med SAS så får du både baspoäng och tillgängliga poäng (=extrapoäng) - siffror i bägge kolumnerna.
Köper du något med kort, ex Amex Elit, får du bara extrapoäng - siffra i tillgängliga poäng, 0 i baspoängkolumnen
Amex Elit i sig själv ger baspoäng - 0 i tillgängliga poäng, siffra i baspoängkolumnen

Easy peasy japanesy

----
EDIT Bilden jag försökte hänvisa till lite snyggt vill inte följa med. Men om du loggar in på SAS och kikar på dina aktiviteter så ser du det jag beskriver.
Jo, jag vet hur det fungerar. Dock, förklaringen att flygningen ger extrapoäng och baspoäng står inte beskrivit någonstans på SAS. Jag ser inte ordet extrapoäng någonstans faktiskt.
 

RobeAnJa

Medlem
Flyg med SAS ger bara baspoäng. Tabellen har ingen kolumn för "extrapoäng". Kolumnen tillgängliga poäng visar att de aktuella poängen är tillgängliga för köp - av exempelvis bonusresa.
Innan AmEx började med Elite-kortet, som är undantaget som krånglar till det lite eftersom det ger de enda baspoängen (de 20000 poängen/år) som INTE kan användas för köp, var det enklare att förstå detta. Alla baspoäng, utom de som man får för AmEx Elite, kan användas för köp och har därmed samma siffra i båda kolumnerna i tabellen, men man får bara in den ena i totala poängsaldot.
 
Last edited:
Jag skrev en förklaring för länge sedan som jag inte hittar just nu.

I princip: Se poäng som får som är på väg in i hagen. Du sitter vid grinden och räknar alla får som går in. Varje får som går in i hagen är en baspoäng innevarande år men du nollställer den räknaren varje år. Antalet poäng du har att använda för resor (det som kallas extrapoäng) är dock antalet får du har i hagen vid en viss tidpunkt. Det kan givetvis hoppa in lite får vid sidan av grinden, typ från kreditkort och annat, som inte räknas som baspoäng men som är tillgängliga att boka resor för.

När du har för många får i hagen slaktar du en sissodär 120-180k av dem och får i gengäld en trevlig resa.
Sen finns de där 20.000 fåren som har rymt från grannens hägn (herr AMEX) och de springer förbi din grind och du hinner räkna alla 20.000. Tyvärr har de mul- och klövsjukan och måste direkt avlivas, därför kan du inte slakta just de 20.000 fåren och på så sätt få en resa. Däremot orkar du inte räkna 20.000 baklänges så de får räknas i antal får som gått in i hagen just det året.
 
Toppen