Senaste nytt

Jämförelse av Eurbonuspoäng och en fårhage

palmen

Moderator
Jag tycker det varit lite otydligt i tråden angående AmeEx Elites statusgrundande poäng. De är ej vanliga baspoäng utan enbart statusgrundande. De går med andra ord inte att använda för att exempelvis köpa bonusresor utan är, såvitt jag förstår, enbart till nytta för att uppnå status.
Baspoäng kan du aldrig boka bonusresor för. Baspoäng räknas enbart mot status.
 

Delayed

Medlem
Baspoäng kan du aldrig boka bonusresor för. Baspoäng räknas enbart mot status.
OK, nu blir jag mer förvirrad än vanligt, vilket inte säger lite...

Om jag tittar på mitt eurobonuskontoutdrag så ser jag att min senaste flight gav 1500 "Basic Points". Det är ju poäng som dels hjälper mig att nå status och dels ökar mitt saldo av tillgängliga bonuspoäng som kan användas för att boka bonusresor. I min värld består mitt saldo på eurobonuskontot av baspoäng som kommit in via flighter och extrapoäng som kommit in via exempelvis kreditkort. Hela det tillgängliga saldot går ju att använda för att boka resor. Jag fattar inte vad du menar med att man aldrig kan boka resor för baspoäng.

När poäng från en flight kommer in på kontot kallas de uppenbarligen baspoäng, de ökar saldot och kan användas för att boka resor. Vad är det jag missar?
 

mha321

Medlem
OK, nu blir jag mer förvirrad än vanligt, vilket inte säger lite...

Om jag tittar på mitt eurobonuskontoutdrag så ser jag att min senaste flight gav 1500 "Basic Points". Det är ju poäng som dels hjälper mig att nå status och dels ökar mitt saldo av tillgängliga bonuspoäng som kan användas för att boka bonusresor. I min värld består mitt saldo på eurobonuskontot av baspoäng som kommit in via flighter och extrapoäng som kommit in via exempelvis kreditkort. Hela det tillgängliga saldot går ju att använda för att boka resor. Jag fattar inte vad du menar med att man aldrig kan boka resor för baspoäng.

När poäng från en flight kommer in på kontot kallas de uppenbarligen baspoäng, de ökar saldot och kan användas för att boka resor. Vad är det jag missar?
SAS har väldigt förvirrande termer.

Det stämmer som du säger.

Det gör tyvärr att sättet som Amex status poäng kommer in helt enkelt inte passar i modellen. Inte heller de poäng du köper för extrapoäng (för de kan du ju inte använda för att boka resor för längre).

Det hade varit mycket enklare om det var som @palmen skrev, men det är inte de termer som SAS själva använder. I verkligen finns två olika sorters baspoäng.
 

Canadien

Medlem
SAS har väldigt förvirrande termer.

Det stämmer som du säger.

Det gör tyvärr att sättet som Amex status poäng kommer in helt enkelt inte passar i modellen. Inte heller de poäng du köper för extrapoäng (för de kan du ju inte använda för att boka resor för längre).

Det hade varit mycket enklare om det var som @palmen skrev, men det är inte de termer som SAS själva använder. I verkligen finns två olika sorters baspoäng.
Nej, det finns bara en sorts baspoäng. När man flyger får man både baspoäng och extrapoäng. På SAS.se framgår det tydligt, se bild;

Screenshot_20161216-073032~2.png
 

mha321

Medlem
Nej, det finns bara en sorts baspoäng. När man flyger får man både baspoäng och extrapoäng. På SAS.se framgår det tydligt, se bild;
Just där ja. På andra ställen står det ju tex att du tjänar baspoäng (inte extrapoäng) på flyg. Enligt det skulle du isåfall inte kunna använda de poängen att flyga för och det är uppenbarligen inte rätt.

Det är så det är byggt i backend, absolut. Men det är inte en bild som SAS kommunicerar konsekvent.

(Haha... Jag använde "konsekvent" och "sas" i samma mening.. *fniss*)
 

Delayed

Medlem
Nej, det finns bara en sorts baspoäng. När man flyger får man både baspoäng och extrapoäng. På SAS.se framgår det tydligt, se bild;[/ATTACH]
Jag tycker inte det är det minsta tydligt. Ingenstans i samband med dina flighter används orden extrapoäng. Inte speciellt tydligt att man då skulle få extrapoäng för en flight.
 

Canadien

Medlem
Jag tycker inte det är det minsta tydligt. Ingenstans i samband med dina flighter används orden extrapoäng. Inte speciellt tydligt att man då skulle få extrapoäng för en flight.
Nej, men det finns två kolumner, antingen får du poäng i den ena, i båda eller bara i den andra. Korvspad. Att det sedan inte syns på detta sätt i t ex appen spelar ingen roll, det finns bara en sorts baspoäng.
 

palmen

Moderator
OK, nu blir jag mer förvirrad än vanligt, vilket inte säger lite...

Om jag tittar på mitt eurobonuskontoutdrag så ser jag att min senaste flight gav 1500 "Basic Points". Det är ju poäng som dels hjälper mig att nå status och dels ökar mitt saldo av tillgängliga bonuspoäng som kan användas för att boka bonusresor. I min värld består mitt saldo på eurobonuskontot av baspoäng som kommit in via flighter och extrapoäng som kommit in via exempelvis kreditkort. Hela det tillgängliga saldot går ju att använda för att boka resor. Jag fattar inte vad du menar med att man aldrig kan boka resor för baspoäng.

När poäng från en flight kommer in på kontot kallas de uppenbarligen baspoäng, de ökar saldot och kan användas för att boka resor. Vad är det jag missar?
Som @Canadien förklarat, så får du baspoäng och "tillgängliga poäng" som även kallas extrapoäng. När du flyger får du lika många baspoäng som extrapoäng. När du handlar med ditt Amex får du inga baspoäng. Skaffar du Amex elite får du 20k baspoäng men inga tillgängliga poäng.

Tittar du på dina eurobonus sidor har du en stapel för hur många baspoäng du tjänat i perioden. Denna stapel nollställs när ditt nya år börjar och du har då 0 baspoäng på kontot. Skulle du inte då kunna boka en resa med poäng?
20161216_081255.png

Denna diskussion dyker upp lite då och då och det förklarades för ett tag sedan med svarta och vita får om någon hittar den tråden.
 

Delayed

Medlem
Jag är rätt säker på att jag helt förstår hur det fungerar i praktiken. Dock tycker jag terminologin är extremt förvirrande och inkonsekvent. Flera här hävdar att en flight ger både baspoäng och extrapoäng. Kan någon hänvisa till ett enda ställe där SAS säger detsamma?
 

Canadien

Medlem
Jag är rätt säker på att jag helt förstår hur det fungerar i praktiken. Dock tycker jag terminologin är extremt förvirrande och inkonsekvent. Flera här hävdar att en flight ger både baspoäng och extrapoäng. Kan någon hänvisa till ett enda ställe där SAS säger detsamma?
Se min post med skärmdump från SAS där de visar att du får poäng i två kategorier när du flyger.
 
Toppen