Italien - vilken hyrbilsfirma rekommenderar ni?

Diskussion i 'Hyrbilar' startad av Taxman, 25 Juni 2018.

1. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    AVIS Fiumcino Rom, bokade Audi A3 cab, de kom med en Fiat 500 cab och tyckte de var likvärdiga.

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Båda saknade ju tak, så det är väl ganska lika? Jag har hyrt cab och fått bil med fast monterat tak...

MrDollar, Lounge Lizard, Berglund och 2 andra gillar detta.
  3. ulagun

ulagun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Egna erfarenheter att hyra av Hertz oavsett det gäller Umeå flygplats eller Panama City är att de tillhör kategorin ohederliga skojare.

F.ö de få gånger jag hyrt bil i Italien har det varit omständliga och tidskrävande processer att hämta ut samt lämna tillbaks bilen.

Linmet gillar detta.
  4. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag sa att risken minskar, den försvinner inte (det är lite som att välja mellan att åka en gång med Ryanair eller två gånger med Ryanair. Det ena alternativet är bättre, men inget av dem är bra).

Berglund gillar detta.
  5. Sebbef83

Sebbef83 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har hyrt vid ett flertal tillfällen av både Hertz och Avis på Bologna flygplats. Aldrig haft några som helst problem.

6. ericwg

ericwg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hyrde av Avis i Milano. En Alfa Guilia, fick en Audi A5 Cab. Nöjd!

7. ulagun

ulagun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan det vara så att det tar avsevärt längre tid på typiska semesterflygplatser där det oavbrutet dimper ned drösvis med TUI, Ryan m.fl. och väldigt många (ovana) bilhyrare.
    Som senast på Sardinien. Vårt sällskap var ute i väääldigt god tid. Total stopp vid återlämningen. Några fick checka in oss medan vi två andra försökte bli av med bilen. Boardade trots detta bland de absolut sista passagerarna.

8. BAM054

BAM054 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Att hyra bil i Italien innebär tyvärr alltför ofta obehagliga överraskningar.
    Bilarna är inte alltid i bästa skick och repor och småskador är inte ovanliga.
    Som turist har man dessutom sällan tid att kontrollera allt vid hämtning eller återlämning, vilket vissa biluthyrare tycks utnyttja.

Ett sätt att komma runt en del problem är att fullförsäkra sig via hyrbilsbolaget.
    Mest prisvärda av "de stora" är i detta avseende är nog Avis 360.

Vid förra årets biltur i södra Italien fungerade det iaf problemfritt.
    Återlämnandet vid Bari flygplats tog 1 minut och ingen koll av bilen gjordes.

Avis 360° hyrbil inkl. försäkring - Avis

9. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min erfarenhet är den motsatta. Jag har hyrt bil i Italien ett stort antal gånger under 20 år. Både i södra (Sicilien) och norra delarna, så väl lokala (Locauto) som de stora (Avis, Sixt m.fl.). Jag har aldrig upplevt mer problem än andra länder. Kanske hjälper det att jag kan språket, eller också har jag haft tur eller ni andra haft otur.

10. Taxman

Taxman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stort tack för alla synpunkter, sällskapet hittade en bil för 335 euro med självriskförsäkring och avlämning i genoa så får se hur det går.

RickardG gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!