ITA Matrix hjälp och tips

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av nagm, 4 Juli 2011.

1. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    2654:- får jag det till:
    2016-01-04_1340.png

freppa87 gillar detta.
  2. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @olo - varför fick inte jag upp EWR-MCO direkt :(

3. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag sökte utan att kolla på tillgänglighet: "Only show flights and prices with available seats"
    Förmodligen det som spelade roll.
    2016-01-04_1347.png

freppa87, Dr. Miles och bnr gillar detta.
  4. freppa87

freppa87 Medlem

Bokat och klart nu, totalen blev 2206kr per person! Gjorde en ny sökning på Matrix med exakt samma flighter som då sa att det skulle kosta 2195kr. Tänkte inte bråka om 11kr!

5. Några kronor kan skilja mellan olika bokningssystemen beroende på vilken valutakurs de använder.

6. Harnos

Harnos Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Försöker lista ut hur mycket det blir i skatter & avgifter på en resa till Quito (Ecuador) med open jaw hem från GPS (Galapagosöarna/Ecuador) användandes utav Eurobonus poäng?
    Kör jag via ITA Matrix som T/R får jag avgifterna till 1785 SEK.

tor.jpg
    CPH-LHR-BOG-UIO
    GPS-UIO-BOG-LHR-CPH

Om man kör som två enkelbiljetter får jag avgifterna till 694 + 4881 = 5575 SEK.

t.jpg

r.jpg

En sak som smyger in när jag valt enkelbiljetter är "Ecuador Government Transportation Tax" som är rätt hög.
    Någon som vet hur SAS (Tallinn AMEX 2-4-1) räknar här, som T/R eller två enkelbiljetter?

7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det stämmer att skatter och avgifter kan skilja baserat på om det är enkel eller tur/retur.

SAS ska ta ut avgifter enligt hur du bokar, dvs bokar du tur/retur är det så de ska ta ut avgifter.

8. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    "Ecuador Government Transportation Tax" verkara vara en skatt som enbart tas ut på resor som startar i Equador. (Straffskatt för att säkerställa att ekvadorianerna inte försvinner ut i vida världen??). Från en 12 år gammal tråd på FT:

Så säkerställ att biljetten bokas som T/R så får du "enbart" betala de andra skatterna från Equador.

9. och beroende på VAR man biljetterar bonusresor (Sales city).

T ex resor från Brasilien är undantagna från bränsletillägg OM resan biljetteras i Brasilien.

Ett exempel:
    Samma resa, samma datum, samma klass, men olika Sales city.

[Tips] Smart sätt att undvika bränsletillägg på bonusresor (Star Alliance) | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jakob Österberg och agehall gillar detta.
  10. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förlåt ifall detta redan har frågats, men jag undrar hur man söker efter en specifik bokningsklass (R) och ett specifikt flygbolag (Qatar Airways, dvs Qatar Airways). Jag provade detta

/f bc=r&c=BOKSTAVEN_Q_FÖLJT_AV_BOKSTAVEN_R+

men det verkar inte funka.

Edit: Det gick inte att skriva flygbolagskoden för Qatar Airways i syntaxen ovan (förkortningen expanderades), men ni kan nog lista ut hur syntaxen ska se ut.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!