Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

RickardG

Medlem
Du har lyckats pricka in de UA-flighter som har Z och P-klass utnollade. Om jag stället väljer SK945, UA743, UA300, UA284 och SK946 får jag ett pris på 29037SEK där inrikessegmenten blir bokade i P och hela faren är en SK-fare i Z.
Varför skiljer det sig om man inkluderar första benet? Utan detta går hela resan att boka.
 

AABack2ARN

Medlem
Varför skiljer det sig om man inkluderar första benet? Utan detta går hela resan att boka.

Nja, boka och boka vet jag inte. ITA kan åtminstone räkna ut ett pris. En bra resebyrå borde kunna fixa det i alla fall

Varför det inte funkar vet jag inte men kan tänka mig att om du börjar experimentera med olika forcerade fares kan resultatet bli annorlunda. Har en känsla av att SAS Z-fare har begärnsningar som gör att prissättningen blir omöjlig för ITA att fixa.
 

RickardG

Medlem
Ja boka var kanske att ta i. Teoretiskt möjlig att boka kanske. Det jag vill förstå är varför jag kan boka (och nu menar jag boka för jag har pratat med SAS) samma rutt om jag väljer tre andra United-flighter på samma sträckor och samma dagar. Och som sagt, det går teoretiskt att boka just de tre United-flighter jag vill ha om jag skippar första delen med SAS.

Det måste vara något som gör att jag inte kan kombinera att resan startar med SK945 i Business med just de tre United-flyg jag vill ha - men vad?
 

agehall

Medlem
Finns det verkligen tillgänglighet i rätt bokningsklasser på alla dessa flyg då? Låter ju som att det är något sådant som strular.
 

RickardG

Medlem
Finns det verkligen tillgänglighet i rätt bokningsklasser på alla dessa flyg då? Låter ju som att det är något sådant som strular.
Du menar att beroende på om jag påbörjar resan med SK945 eller inte så blir det olika bokningsklasser på de tre United-flygen? Med de tre United-flyg som är bokningsbara blir det Z-P-P-P-Z, d.v.s. P för alla tre. Skippar jag SK945 blir det F-F-F-C, d.v.s. F för alla tre. Jag antar att det då innebär att det inte finns tillgänglighet i P på de tre flyg jag vill ha? Kan man kolla upp det på något sätt, att den teorin stämmer?
 

agehall

Medlem
Z och P är ju discounted business/first. F och C är fullfare. Det tyder på att du får en helt annan farebasis i det senare fallet som tillåter dessa bokningsklasser.

Det bästa är om du slår upp tillgänglighet för alla flighter i ExpertFlyer men ett annat alternativ är att söka på ITA Matrix utan att ta hänsyn till platstillgång. Får du upp resultat då så är det platstillgången som är problemet.
 
Jag sitter och använder ITA för första gången och funderar på om jag fattat de rätt om man för varje segment skall boka på respektive bolag för att säkra att man får sina poäng för varje flight?

Jag har gjort en sökning där jag får i stort sett samma pris av Air Canada med en codeshare för att ta mig till CPH som om jag väljer de som ITA beskriver som "multiple carriers".
 

agehall

Medlem
Nej, du ska boka hos ett bolag. Normalt sett bokar man hos det bolag som flyger längsta segmentet men det finns gott om undantag. Det som är viktigt är att du försöker boka med resp bolags egna flightnr så att du inte av misstag får codeshares.
 

RickardG

Medlem
Z och P är ju discounted business/first. F och C är fullfare. Det tyder på att du får en helt annan farebasis i det senare fallet som tillåter dessa bokningsklasser.

Det bästa är om du slår upp tillgänglighet för alla flighter i ExpertFlyer men ett annat alternativ är att söka på ITA Matrix utan att ta hänsyn till platstillgång. Får du upp resultat då så är det platstillgången som är problemet.
Sedär, då dök mitt önskade alternativ upp utan problem när jag bockade ur det valet. Helt enkelt fullt i de klasserna på dessa flighter alltså. Bra att veta för framtida sökningar.
 

AABack2ARN

Medlem
Detta har absolut med tillgänglighet att göra men inte bara det - utan jag tror även att det spelar in att du har långa stopovers.

Det är väldigt ont om P och Z (discounted business) på Uniteds flyg i största allmänhet och det verkar som alla SK fares mellan STO-HNL måste mappas in Z eller P om man tittar på mappningstabellen i EF oavsett prisnivå:

016 STOHNL 14MAY16 SK SEK 51613 CSEBIZ STAY---/-- BK-C
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
CSEBIZ BUSINESS UNRESTRICTED FARES C
CSEBIZ BETWEEN EUROPE AND AREA 1 APPLIES FOR ROUND TRIP FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS
VIA SK C REQUIRED WHEN OFFERED C- FARES WITHIN
EUROPE
VIA SK Y REQUIRED C- FARES WITHIN EUROPE
IF VIA SK C- FARES
VIA DX C REQUIRED
VIA AS P REQUIRED WHEN AVAILABLE
VIA AS Y REQUIRED


Alternate Airline (UA)

>$LB16/UA
016 STOHNL 14MAY16 SK SEK 51613 CSEBIZ STAY---/-- BK-C
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
CSEBIZ BUSINESS UNRESTRICTED FARES C
CSEBIZ BETWEEN EUROPE AND AREA 1 APPLIES FOR ROUND TRIP FARES

BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: UA
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
2120-2369
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
2725-2899
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
2950-3249
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
6549-9999
IF VIA AC C- FARES VIA ATLANTIC
VIA UA C REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 1
IF VIA AC ALL BUSINESS VIA ATLANTIC
VIA UA Y REQUIRED WITHIN AREA 1
IF VIA AC C- FARES VIA PACIFIC
VIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 1
IF VIA AC ALL BUSINESS VIA PACIFIC
VIA UA Y REQUIRED WITHIN AREA 1
IF VIA AC C- FARES VIA PACIFIC
VIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLE WITHIN AREA 3
IF VIA AC ALL BUSINESS VIA PACIFIC
VIA UA Y REQUIRED WITHIN AREA 3

IF VIA SK C- FARES
VIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA SK ALL BUSINESS
VIA UA P REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA SK ALL BUSINESS
VIA UA E REQUIRED

IF VIA BR BETWEEN CHINESE TAIPEI-HOU FLTS
0051/0052
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS
BETWEEN HOU-USA
IF VIA NZ C- FARES BETWEEN SFO-AKL VIA
PACIFIC
VIA UA C REQUIRED
IF VIA NZ C- FARES BETWEEN LAX-SYD VIA
PACIFIC
VIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA NZ C- FARES BETWEEN SFO-SYD VIA
PACIFIC
VIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA NZ C- FARES BETWEEN LAX-MEL VIA
PACIFIC
VIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA NZ C- FARES BETWEEN SFO-MEL VIA
PACIFIC
VIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA NZ ALL BUSINESS BETWEEN LAX-SYD
VIA PACIFIC
VIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA NZ ALL BUSINESS BETWEEN SFO-SYD
VIA PACIFIC
VIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA NZ ALL BUSINESS BETWEEN LAX-MEL
VIA PACIFIC
VIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA NZ ALL BUSINESS BETWEEN SFO-MEL
VIA PACIFIC
VIA UA Z REQUIRED WHEN AVAILABLE
VIA UA M REQUIRED
VIA UA M REQUIRED
VIA UA M REQUIRED
VIA UA M REQUIRED

Min markering i rött indikerar vad som krävs för att en plats på ett UA-kodat flyg med en SK-biljett. I exemplet ovan så måste även den absolut dyraste SK-biljetten bokas i Z eller P - annars så blir det ekonomi. Det är förhoppningvis ett fel men tyvärr tror jag helt enkelt att SAS inte har lyckats förhandla fram bättre villkor med United. E-klass väljer ITA bort eftersom du valt "business or higher".

Det finns några SK-codeshares på den sträckan du vill åka som har bra tillgänglighet i rätt bokningsklasser men eftersom du inte väljer närmast tillgängliga flyg får du problem med att välja dessa.
 
Toppen