Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

RickardG

Medlem
Bonsuresor kan man plocka ihop flight för flight så länge det finns tillgänglighet.
Detsamma gäller dock inte för vanliga resor, där krävs det att det finns en fare som tillåter det sättet du försöker flyga. Väldigt sällan som den tillåter att blanda kabinklasser om jag förstått det rätt. Det du kan göra är ju att titta på vad varje ben kostar som enkelbiljett, men det kommer att bli jättedyrt i slutändan.
Du kan med andra ord inte jämföra en bonusbiljett i mixade klasser (för det mesta) mot vad en motsvarande genomgående biljett skulle kosta i samma kabinklass på varje flight.
Ok, då förstår jag varför det inte går. Det skulle ändå vara trevligt att kunna söka på olika kabinklasser för olika ben, utan att behöva gissa sig till möjliga bokningsklasser, för de tillfällen det finns fares som tillåter detta. Kanske omger i en framtida version...
 

agehall

Medlem
Ok, då förstår jag varför det inte går. Det skulle ändå vara trevligt att kunna söka på olika kabinklasser för olika ben, utan att behöva gissa sig till möjliga bokningsklasser, för de tillfällen det finns fares som tillåter detta. Kanske omger i en framtida version...

Om det inte finns en fare som tillåter det, så kan du lika gärna söka segment för segment med den kabinklass du vill för det måste ändå bokas som end-to-end combination av en resebyrå.

Så nyckeln till det du vill göra är att först hitta en fare som tillåter just det du vill göra.
 

RickardG

Medlem
Låter som att gå över ån efter vatten. Utan att veta vilken data ITA Matrix har tillgång till eller hur det är upplagt så tycker jag att det borde vara möjligt för dem att lägga till en dropdown-meny vid varje ben istället för en vid totalen. Sen att jag kanske är helt ensam om att vilja göra den typen av sökningar och att det ligger allra sist i priolistan kan jag förstå.
 
Toppen