Senaste nytt

Istanbuls nya flygplats

Vojago

Medlem
Eftersom jag inte lyckas lägga in information om den nya flygplatsen under recensionsfliken så skriver jag en vanlig tråd istället. Moderatorerna får gärna flytta texten om de vill.


Det var länge sedan jag var i Istanbul men den här helgen blev det en jobbresa och det föll sig så att det blev precis när Istanbuls nya flygplats skulle öppna. Jag landade på gamla Ataturk Airport. Innan avresan var det något oklart om hemresan skulle ske från Ataturk Airport eller Istanbuls nya flygplats. I Turkish Airlines disk på Arlanda fick jag beskedet att avresan skulle bli från Ataturk men lär jag landade sa de att det skulle bli nya flygplatsen. Ett flertal kollegor som kom med andra flyg hade fått sina flyg ombokade till andra tider eller till och med fått sina flyg avbokade. Överlag var det mycket osäkerhet kring helgens flyg till och från Istanbul. Jag bad därför hotellet att ringa Turkish Airlines och konfirmera och till slut kom även ändringen in i Turkish app. Nya flygplatsen skulle öppna den 6:e april, det vill säga vår avresedag.


En annan sak som var osäker var hur lång tid det skulle ta att åka till nya flygplatsen. Istanbuls trafik är ökänd och eftersom nya flygplatsen ligger lite längre från staden än Ataturk så bokade vi transfer tre och en halv timma innan avgång. Det visade sig dock att det bara tog 45 minuter från hotellet i Gayrettepe till nya flygplatsen en lördag eftermiddag som denna.


Några korta fakta om nya flygplatsen. Istanbuls nya flygplats sägs vara världens största. När den är fullt igång beräknas den kunna ta svindlande 200 miljoner passagerare per år. Under den första fasen räknar de med 90 miljoner passagerare per år. Det finns 113 gater och transportbanden för bagaget sägs vara sammanlagt 42 km långt. En food court på 33000 kvadratmeter erbjuder både turkiska och internationella delikatesser. Turkish Airlines har en särskild terminal för sig själv som är 1,4 miljoner kvadratmeter stor.


Vår transport släppte av oss vid ingång 3. Där var det ganska långa köer eftersom allt bagage skulle röntgas innan passagerarna fick komma in på flygplatsen. Vi frågade om det fanns någon Priority kö och de förklarade att det fanns en helt egen ingång för Priority. Vi gick därför raskt till ingång 5 där det inte var några köer alls. Incheckningen för business class och Star Alliance Gold var rymlig med små soffgrupper utmed ena sidan. Ett flertal incheckningsdiskar var helt tomma så det gick oerhört snabbt och smidigt.


P1020420.jpg
Ingången till nya flygplatsen.

P1020421.jpg
Ingång 3. International departures.

P1020423.jpg
Ingång 5. Priority.

P1020426.jpg
Incheckning Business Class.

P1020428.jpg
Priority inchecking helt utan köer.

P1020430.jpg
Soffgrupper i anslutning till Priority incheckning.


Väl inne på flygplatsen slogs vi av den höga takhöjden och arkitekturen som tänkt att spegla Istanbuls historiska kupoler. Den gav ett väldigt ljus och luftigt intryck. Det fanns ett flertal Taxfree butiker även om många ännu inte var öppna. Det fanns också ett flertal olika lounger att välja mellan. När vi frågade olika personer vilken som var bäst så framhöll alla att de var likvärdiga. Vi hade tyvärr inte tid att prova alla så framtida recensenter får utröna huruvida detta stämmer. Jag var dock inne på Miles & Smiles loungen och Business Class loungen och de verkade vara mer eller mindre lika både till både utformning och utbud.


När jag kom in på Miles and Smiles Loungen möttes jag av en stor skärm som visade bilder från den nya flygplatsen. På ett litet bord stod en vas med rosor. Till höger fanns ett antal boxar där det gick att låsa in väskor och andra tillhörigheter. Till höger fanns också ett antal lånedatorer med skrivare och ett utbud av olika dagstidningar. Det fanns också ett antal små konferensrum som jag antar gick att boka. I anslutning till lånedatorerna fanns concierge service:


Till vänster vid ingången stod ett självspelande piano. Sedan var det en väl tilltagen del för mat och vila. Det fanns ett antal olika matgrupper där kökspersonal bland annat stekte kebab och bakade bröd. Drycker fanns för självservice, både alkohol och alkoholfritt. Vinutbudet var ganska enkelt. Tyvärr fanns ingen champagne när jag frågade men det är ju numera svårt att hitta i Gold loungerna, i Europa i alla fall. Det hade annars varit trevligt på invigningsdagen. Ett enklare utbud av spritflaskor fanns också för den som så önskade. Ett bord med olika sorters teer fanns i en salong. Maten var dock mycket välsmakande eftersom den till stor del lagades direkt innan servering.


Ytterligare faciliteter var ett filmrum med popcorn maskin. Det fanns också en TV hörna med ett antal skärmar med olika kanaler. Det gick att låna hörlurar så att man kunde lyssna på den kanal man ville följa. Toaletterna var fräscha med en stor vas med rosor placerad i mitten. Personalen var vänlig och hjälpsam men man fick hämta mat och dryck själv.


P1020431.jpg

P1020432.jpg
Det fanns ett flertal lounger att välja mellan.

P1020433.jpg

P1020438.jpg
Ingång till Miles & Smiles lounge uppför rulltrapporna.

P1020440.jpg
Ingång till loungen.

P1020441.jpg
Självspelande piano.

P1020444.jpg

P1020446.jpg

P1020447.jpg

P1020448.jpg

P1020477.jpg
Kryddväxter.

P1020456.jpg

P1020454.jpg
Enklare vinutbud.

P1020460.jpg
Enklare spritutbud.

P1020450.jpg
Filmrum.

P1020451.jpg
Popcornvagn i filmrum.

P1020457.jpg

P1020459.jpg
TV hörna.

P1020466.jpg
Förvaring.

P1020467.jpg
Lånedatorer.

P1020471.jpg

P1020462.jpg
Stämplar från gamla och nya flygplatsen.


Sammanfattningsvis höll loungen mycket hög klass för att vara en Gold lounge. Maten höll god klass även om dryckesutbudet var av det enklare slaget. Det fanns många olika delar att röra sig mellan. Eftersom flygplatsen ännu inte har så många passagerare fanns det gott om utrymme. Här går det lätt att tillbringa ett antal timmar!


Business Class loungen var alltså mer eller mindre lika dan som Miles & Smiles Loungen så jag beskriver inte den ytterligare.


Då det var väldigt länge sedan jag var i Istanbul så jag kan inte jämföra med loungerna på Ataturk. Jag pratade med några andra resenärer på loungerna och de sa att mycket av innehållet i de nya loungerna var ungefär det samma som på Ataturk. Mer frekventa IST resenärer får gärna kommentera detta yttterligare.
 
Last edited:

Voyageur

Medlem
Eftersom jag inte lyckas lägga in information om den nya flygplatsen under recensionsfliken så skriver jag en vanlig tråd istället. Moderatorerna får gärna flytta texten om de vill.


Det var länge sedan jag var i Istanbul men den här helgen blev det en jobbresa och det föll sig så att det blev precis när Istanbuls nya flygplats skulle öppna. Jag landade på gamla Ataturk Airport. Innan avresan var det något oklart om hemresan skulle ske från Ataturk Airport eller Istanbuls nya flygplats. I Turkish Airlines disk på Arlanda fick jag beskedet att avresan skulle bli från Ataturk men lär jag landade sa de att det skulle bli nya flygplatsen. Ett flertal kollegor som kom med andra flyg hade fått sina flyg ombokade till andra tider eller till och med fått sina flyg avbokade. Överlag var det mycket osäkerhet kring helgens flyg till och från Istanbul. Jag bad därför hotellet att ringa Turkish Airlines och konfirmera och till slut kom även ändringen in i Turkish app. Nya flygplatsen skulle öppna den 6:e april, det vill säga vår avresedag.


En annan sak som var osäker var hur lång tid det skulle ta att åka till nya flygplatsen. Istanbuls trafik är ökänd och eftersom nya flygplatsen ligger lite längre från staden än Ataturk så bokade vi transfer tre och en halv timma innan avgång. Det visade sig dock att det bara tog 45 minuter från hotellet i Gayrettepe till nya flygplatsen en lördag eftermiddag som denna.


Några korta fakta om nya flygplatsen. Istanbuls nya flygplats sägs vara världens största. När den är fullt igång beräknas den kunna ta svindlande 200 miljoner passagerare per år. Under den första fasen räknar de med 90 miljoner passagerare per år. Det finns 113 gater och transportbanden för bagaget sägs vara sammanlagt 42 km långt. En food court på 33000 kvadratmeter erbjuder både turkiska och internationella delikatesser. Turkish Airlines har en särskild terminal för sig själv som är 1,4 miljoner kvadratmeter stor.


Vår transport släppte av oss vid ingång 3. Där var det ganska långa köer eftersom allt bagage skulle röntgas innan passagerarna fick komma in på flygplatsen. Vi frågade om det fanns någon Priority kö och de förklarade att det fanns en helt egen ingång för Priority. Vi gick därför raskt till ingång 5 där det inte var några köer alls. Incheckningen för business class och Star Alliance Gold var rymlig med små soffgrupper utmed ena sidan. Ett flertal incheckningsdiskar var helt tomma så det gick oerhört snabbt och smidigt.


Visa bifogad bild 88905
Ingången till nya flygplatsen.

Visa bifogad bild 88906
Ingång 3. International departures.

Visa bifogad bild 88907
Ingång 5. Priority.

Visa bifogad bild 88913
Incheckning Business Class.

Visa bifogad bild 88914
Priority inchecking helt utan köer.

Visa bifogad bild 88915
Soffgrupper i anslutning till Priority incheckning.


Väl inne på flygplatsen slogs vi av den höga takhöjden och arkitekturen som tänkt att spegla Istanbuls historiska kupoler. Den gav ett väldigt ljus och luftigt intryck. Det fanns ett flertal Taxfree butiker även om många ännu inte var öppna. Det fanns också ett flertal olika lounger att välja mellan. När vi frågade olika personer vilken som var bäst så framhöll alla att de var likvärdiga. Vi hade tyvärr inte tid att prova alla så framtida recensenter får utröna huruvida detta stämmer. Jag var dock inne på Miles & Smiles loungen och Business Class loungen och de verkade vara mer eller mindre lika både till både utformning och utbud.


När jag kom in på Miles and Smiles Loungen möttes jag av en stor skärm som visade bilder från den nya flygplatsen. På ett litet bord stod en vas med rosor. Till höger fanns ett antal boxar där det gick att låsa in väskor och andra tillhörigheter. Till höger fanns också ett antal lånedatorer med skrivare och ett utbud av olika dagstidningar. Det fanns också ett antal små konferensrum som jag antar gick att boka. I anslutning till lånedatorerna fanns concierge service:


Till vänster vid ingången stod ett självspelande piano. Sedan var det en väl tilltagen del för mat och vila. Det fanns ett antal olika matgrupper där kökspersonal bland annat stekte kebab och bakade bröd. Drycker fanns för självservice, både alkohol och alkoholfritt. Vinutbudet var ganska enkelt. Tyvärr fanns ingen champagne när jag frågade men det är ju numera svårt att hitta i Gold loungerna, i Europa i alla fall. Det hade annars varit trevligt på invigningsdagen. Ett enklare utbud av spritflaskor fanns också för den som så önskade. Ett bord med olika sorters teer fanns i en salong. Maten var dock mycket välsmakande eftersom den till stor del lagades direkt innan servering.


Ytterligare faciliteter var ett filmrum med popcorn maskin. Det fanns också en TV hörna med ett antal skärmar med olika kanaler. Det gick att låna hörlurar så att man kunde lyssna på den kanal man ville följa. Toaletterna var fräscha med en stor vas med rosor placerad i mitten. Personalen var vänlig och hjälpsam men man fick hämta mat och dryck själv.


Visa bifogad bild 88916

Visa bifogad bild 88917
Det fanns ett flertal lounger att välja mellan.

Visa bifogad bild 88918

Visa bifogad bild 88920
Ingång till Miles & Smiles lounge uppför rulltrapporna.

Visa bifogad bild 88921
Ingång till loungen.

Visa bifogad bild 88922
Självspelande piano.

Visa bifogad bild 88923

Visa bifogad bild 88924

Visa bifogad bild 88925

Visa bifogad bild 88926

Visa bifogad bild 88928
Kryddväxter.

Visa bifogad bild 88929

Visa bifogad bild 88930
Enklare vinutbud.

Visa bifogad bild 88931
Enklare spritutbud.

Visa bifogad bild 88932
Filmrum.

Visa bifogad bild 88933
Popcornvagn i filmrum.

Visa bifogad bild 88934

Visa bifogad bild 88935
TV hörna.

Visa bifogad bild 88936
Förvaring.

Visa bifogad bild 88937
Lånedatorer.

Visa bifogad bild 88938

Visa bifogad bild 88939
Stämplar från gamla och nya flygplatsen.


Sammanfattningsvis höll loungen mycket hög klass för att vara en Gold lounge. Maten höll god klass även om dryckesutbudet var av det enklare slaget. Det fanns många olika delar att röra sig mellan. Eftersom flygplatsen ännu inte har så många passagerare fanns det gott om utrymme. Här går det lätt att tillbringa ett antal timmar!


Business Class loungen var alltså mer eller mindre lika dan som Miles & Smiles Loungen så jag beskriver inte den ytterligare.


Då det var väldigt länge sedan jag var i Istanbul så jag kan inte jämföra med loungerna på Ataturk. Jag pratade med några andra resenärer på loungerna och de sa att mycket av innehållet i de nya loungerna var ungefär det samma som på Ataturk. Mer frekventa IST resenärer får gärna kommentera detta yttterligare.

Tack för en utförlig recension! Hur gick det med boarding? Ataturk har länge varit synonymt med enbart bussgater så intressant att höra erfarenheter från nya
 

FFlash

Medlem
Tusen tack för en första rapport!

Kul att höra den MS loungen är likvärdig som businessloungen. Det fanns nämligen mycket spekulation om sämre MilesSmiles lounge för stargolds.
 

Vojago

Medlem
Tack för en utförlig recension! Hur gick det med boarding? Ataturk har länge varit synonymt med enbart bussgater så intressant att höra erfarenheter från nya

Boardingen gick smidigt. Välfungerande prio boarding direkt från gaten. Eftersom flygplatsen inte är fullt igång och det ännu inte var så mycket folk vet jag inte om de kommer att ha bussgater också i framtiden.
 

Vojago

Medlem
Tusen tack för en första rapport!

Kul att höra den MS loungen är likvärdig som businessloungen. Det fanns nämligen mycket spekulation om sämre MilesSmiles lounge för stargolds.

Tack. Mitt intryck var att loungerna var nästan identiska både till uppbyggnad och utbud. Jag såg ingen skillnad i alla fall och personalen bedyrade att loungerna skulle vara likvärdiga.
 

mha321

Medlem
Jag läste på wikipedia att den här flygplatsen har 4 runways. Betyder det att i praktiken kan 4 plan lyfta eller landa samtidigt?
Den har 4 nu. Planen är väl 8 när de är klara.

De 4 som finns nu är parallella i två sets, så de går säkert att använda samtidigt. Typ en takeoff och en landing på vardera paret samtidigt.

Men eftersom de ligger ganska nära varandra är det nog rätt väderberoende. Med crosswinds går det säkert inte.
 

mha321

Medlem
Nej.

Det är två landningsbanor. 16/34 och 17/35 men eftersom man kan landa/lyfta åt båda hållen beroende på vind så betecknas det som 4 runways.
De har ju 16R/16L. Det är definitivt två olika banor. Och samma för 17L/17R.

Det går definitivt inte att lyfta från alla 4 samtidigt men nog måste man väl kunna ha flight ops igång på alla samtidigt?
 
Toppen