Senaste nytt

iPod connector ombort hos Swiss - vad gör den?

agehall

Medlem
Det finns även RJ45-uttag på LH's A380. Jag har funderat på om det öht är inkopplat i andra ändan, men jag har inte provat. Får nog ta och göra det nästa gång.
 

bL0m

Medlem
Tillbaka till ämnet. :)

Jag såg att det fanns även ett RJ-45 uttag förutom USB uttag på Cathay Pacific Airbus A330 i Business class.
Den lyste även när jag kopplade min nätverkskabel till laptopen, men det hittade inte något nätverk. :confused:
Visa bifogad bild 7582

Undrar om detta RJ45 uttag har PoE? :)

Ontopic:

Nästa gång du flyger med denna flight/flygplan så får du ha en mediaserver med dig, typ TVersity. Kanske kan du streama media från PC till skärmen via RJ45?

Bland informationen som du fick vid din sittplats (brukar finnas lektyr tillgängligt), fanns det någon information där det stod att du hade möjlighet att få tillgång till internet både via WiFi och RJ45? Sistnämnda var under förutsättning att ditt RJ45 uttag var aktiverat?

/Blomman
 
Last edited:

jurgenb

Medlem
För att verifiera behöver man nog vara två som testar och se ifall man finner varandra där, kanske bara är switchat nätverk mellan stolarna.
Alt är det för framtida Högtflygande Internet-planer som dom stoppat in dom där för säkerhetsskull.. av någon märklig anledning när det finns WiFi ;)

Vad gäller iPad's laddande el icke så levereras en iPad med en 10W USB laddare just pga att iPhonens vanliga laddare inte riktigt kan ladda en iPad (om den används). Gissar att USB uttaget levererade något mindre ström än vad iPaden ansåg vara "laddning" och därav meddelade som den gjorde (trots att den alltså laddade - om än långsamt)
 

agehall

Medlem
Även om nätet bara är switchat så lär man få länk om man stoppar i en kabel och det är en switch i andra ändan. Så det går att verifiera själv.
 

agehall

Medlem
Bland informationen som du fick vid din sittplats (brukar finnas lektyr tillgängligt), fanns det någon information där det stod att du hade möjlighet att få tillgång till internet både via WiFi och RJ45? Sistnämnda var under förutsättning att ditt RJ45 uttag var aktiverat?

Det var en A380 på FRA-JNB, där finns inte Internet svjv. Eller har de fått FlyNet på sina A380 också?
 

bL0m

Medlem
Även om nätet bara är switchat så lär man få länk om man stoppar i en kabel och det är en switch i andra ändan. Så det går att verifiera själv.

Jag får boka ett flyg och ta med mig en Fluke DTX för att testa om det finns någon aktivitet i uttaget :)

Fn-dtx1800_01d_.jpg

Källa: Network Testing | DTX Cable Analyzer

Sorry att jag kom av mig gällande ämnet om USB connectorn...
 
Last edited:

bL0m

Medlem
Tillbaka till ämnet. :)

Jag såg att det fanns även ett RJ-45 uttag förutom USB uttag på Cathay Pacific Airbus A330 i Business class.
Den lyste även när jag kopplade min nätverkskabel till laptopen, men det hittade inte något nätverk. :confused:
Visa bifogad bild 7582

Nu hittade jag något intressant:

All of the Airbus A380 flights will have laptop power plugs, USB ports and RJ45 ports in Premium Economy class and above. Those planes will also have wireless Internet access.

The connectivity upgrades are similar to what Virgin America plans on doing when it launches on August 8th. Every seat on Virgin will have RJ45 and power plugs, although the carrier hasn’t yet reached a deal on a broadband provider.


Detta betyder att RJ45 uttagen än så länge inte aktiva, men det är på "gång".

Jag upplever stor skillnad mellan kabel (RJ45) och trådlöst. Hoppas att det är CAT6 eller CAT7 som standard i planets infrastruktur.

källa: Qantas to upgrade planes with wifi, power | TG Daily
 
Last edited:

agehall

Medlem
Hoppas att det är CAT6 eller CAT7 som standard i planets infrastruktur.

Varför skulle du behöva sådan overkill? Cat5E räcker gott till alla som inte ska köra 10Gbit och allt annat är bara dyrt änsålänge. Det blir säkert dyrt nog ändå då jag misstänker att de inte kan ta vilken kabel som helst.
 

bL0m

Medlem
Varför skulle du behöva sådan overkill? Cat5E räcker gott till alla som inte ska köra 10Gbit och allt annat är bara dyrt änsålänge. Det blir säkert dyrt nog ändå då jag misstänker att de inte kan ta vilken kabel som helst.

Du har rätt! Dock tänkte jag på framtiden, med andra ord att de väljer "en större kragstorlek" på alternativen bland kablagen för att slippa behöva dra om kablaget i framtiden.

Offtopic:

Du börjar nära dig inlägg nummer 2000, hur ska du fira detta?
 
Toppen