1, Moskva-Tokyo
Aeroflot och Japan Airlines hade codeshare mellan Moskva - Tokyo under perioden 1967-1969 och i den tiden fanns det både Aeroflots och Japan Airlines kabinpersonal på samma flight. De delade kostnader och intäkter.
Linjen flögs med Tupolev Tu-114 som hade både Aeroflot och Japan Airlines logo på.
(Foto: Wikipedia)
2, Tokyo-Wien
När ANA började att flyga mellan Tokyo-Wien (en gång i veckan), flög ANA personal på Austrian flight och jobbade. Det slutade dock när ANA ökade frekvens av Tokyo-Wien i 2003.
3, Tokyo-Seoul
ANA och Asiana samarbetar på linjen Tokyo Haneda - Seoul Gimpo med personalsuybyte.
En del av ANAs personal jobbar på Asianas flight och en del av Asianas personal obbar på ANAs flight.
ANA och Asiana kör kabinpersonalsutbyte mellan Tokyo och Seoul. | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Proration:
IATA - Proration
När ett flygbolag A vill sälja en biljett till en destination de inte flyger själva, går det att kombinera med andra flygbolags flight (så länge de har interlineavtal).
När de inte har codeshare räknas det ungefär så här:
Köpenhamn-(SAS)-Newark-(United)-Mexico City
I detta fall, SAS får betala till United antingen enligt proportion av flightens längd från totala flygavståndet, eller fast add-on pris.
Add-on visas så här i Routingreglerna:
Ibland med pris, ibland utan pris.
Det här är Aeroflots pris för resa mellan Stockholm-Shenzhen, Kina.
Kod:
**** CONSTRUCTED ROUTING STO-SZX/SU EF-07AUG15 DIS-INDEF
**PUBLISHED ARN-BJS EURG/4 PUBLISHED ROUTING 0015
**ADDON DST SZX EURG/4 PUBLISHED ROUTING 0851
I detta fall är priset mellan Beijing-Shenzhen är add-on.
När man bokar andra flygbolagets flight som codeshare som marketing carriers flightnummer, blir det annan kalkylmetod (vilket jag har inte kunnat att ta reda på) som sägs att vara förmånligare än beräkning enligt Proraion.
2, Nackdel med codeshare för marketing carrier är att även marketing carrier måste ha rättighet att flyga (marknadsföra) sträckan med egna flightnummer.
T ex SAS codeshare flight på Uniteds Newark-Mexico City
SAS måste ha tillstånd från både amerikanska och mexikanska myndigheter att sälja biljetter på flighten mellan USA-Mexico med deras flightnummer trots att de inte flyger själva. Detta underlättas om inblandade länderna har
Open Skies avtal med marketing carriers land (i SAS fall Danmark/Norge/Sverige).