Intressant info från Lufthansa Gruppen

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av sembl, 7 Mars 2021.

  1. H4ipM8adRg9nvkRu

    H4ipM8adRg9nvkRu Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Som jämförelse, såhär säger BRA om svenska marknaden:

    > BRA-ägaren räknar med att mellan 30 och 40 procent av affärsflyget som fanns innan covid-19 slog till inte kommer tillbaka under överskådlig tid. Pandemin har lärt näringslivet att kommunicera via digitala verktyg.

    BRA-ägarens nya besked: Blir kvar på Bromma
     
  2. FilipJ

    FilipJ Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Håller med dig, det var en lägre siffra än jag förväntat mig.
    Från egen erfarenhet jag jag åkt en del long haul ekonomi i jobbet. Numera är min arbetsgivares policy premium ekonomi, aldrig business (för min lönegrad i varje fall).
     
  3. Kom ihåg att detta troligtvis kommer enbart från bokningar som Lufthansa kan se i sina system kopplat till avtal eller småföretagprogram som PartnerPlus. Det finns också storföretag som låter anställda boka vad som helst och claima tillbaka.

    Sen måste man skilja på "bum in seat" eller intäkter. Att en flygning mellan FRA-JFK "bara" har 30% av resenärer som markeras som affärsresande är väl ganska troligt. Sen finns det troligtvis en dold grupp som är samma, men som har köpt biljetter själva och claimar dessa sernare... t.ex. som jag och ett antal medlemmar härinne. Jag dyker inte nödvändigtvis upp i deras statistik.
     
    FilipJ gillar detta.
  4. FilipJ

    FilipJ Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Absolut en bra poäng, men man kan ju tycka att Lufthansa borde vara mer flinka med statistik än att bara basera de 30% på faktiska biljetter köpta genom företagsavtal etc. Annars borde deras kapacitetsplanering vara ganska felaktig.
     
  5. Lite ny info från Lufthansagruppen idag gällande tidigare leveranser av bland annat B787-9 till Lufthansa.

    Skall bli intressant att se om dessa hamnar i FRA eller MUC, med eller utan First och med/eller utan nya Business med tanke på att dessa är redan byggda av Boeing.
     
    aruba1 gillar detta.
  6. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Vilken typ skall ersätta OS maskiner, 767 skall utgå och om jag har förstått det hela även 777-200, kan det tänkas att OS får 787-9
     
  7. Fredde18

    Fredde18 Medlem

    Ort:
    Norrköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Kanske, men enligt länken ovan är det 5 maskiner till Lufthansa Airlines. Nämns inget om typer till övriga i gruppen mer än att 4-motor ska dras ner på.
     
  8. Just denna order för B787-9 är tillägnat Lufthansa. Min gissning är att dessa tidigareläggs då man accelererar pensionering av A340-x/B744 flottan,, B777-X är försenad samt att jag gissar man får dessa till ett kanonpris eftersom de redan är producerade samt som kompensation för förseningar av B777-X.

    Lite mer om nuvarande och framtida flotta här:
    Fleet - Lufthansa Group Investor Relations
    Fleet Development - Lufthansa Group

    Jag hittar ingenting specifikt om Austrian. Det har länge varit en diskussion om long-haul kommer överleva:
    Austrian to reduce fleet and staffing levels | News | Flight Global
    Austrian Airlines Outlines Plans For Smaller Fleet | One Mile at a Time
    The Future Of Austrian Airlines' Long Haul Fleet - Simple Flying
     
    011430121 och Fredde18 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×