Senaste nytt

Intervju med Rickard Gustafson, Sveriges Radio idag 13 oktober 2015 efter kl. 13

A

Aurora

Guest
Inget med miljön att göra? Kanske inte skall överdriva åt något håll här.

Når folk snakker om miljø - snakker de om CO2-utslipp. Klimatendringer. CO2-taxes. Etc. Flygplan har inget med klimatet å gjøre, det eneste flygplan har med klimatet å gjøre, er å bidra til global dimming. Dvs at contrailsene skaper ekstra refleksjon av solens energi-influx og dermed senker temperaturen på jorda. De største miljøproblemene relatert til flygplan er lokale; rundt flygplatsen.
 
Når folk snakker om miljø - snakker de om CO2-utslipp. Klimatendringer. CO2-taxes. Etc. Flygplan har inget med klimatet å gjøre, det eneste flygplan har med klimatet å gjøre, er å bidra til global dimming. Dvs at contrailsene skaper ekstra refleksjon av solens energi-influx og dermed senker temperaturen på jorda. De største miljøproblemene relatert til flygplan er lokale; rundt flygplatsen.
Så et fly udleder ikke CO_2 i jordens atmosfære?
 
A

Aurora

Guest
Så et fly udleder ikke CO_2 i jordens atmosfære?

Ca. like mye CO2 til jordens globale atmosfære som Fyrisån bidrar til influx av vatten til Mälaren värje år, om inte mindre än som så. Det man kaller en minuscule value. Irrelevant for klimatets utvikling.
 

d99mlu

Medlem
Flygbränsle är i regel inte förnyelsebart. Så frågan är relevant.
Det här kan jag väl hålla med om är det egentligen enda relevanta miljöargumentet. Att flygning är en förhållandevis ineffektiv användning av en ändlig resurs av koncentrerad energi. Med det sagt flyger jag ofta och gärna.
 
Toppen