Internet ombord på SAS flygen

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av HenkeD, 3 Maj 2011.

1. Gyllenbock

Gyllenbock Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Får se vad som händer när Gogo snart kommer med ett nytt, bättre system för wifi ombord. Gissar att det är en av anledningarna till att SAS avvaktar med att installera internet på fler kärror.

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du menar att SAS skulle ha installerat i en handfull plan, marknadsfört det som att alla hade det och sedan bestämt sig för att vänta på bättre teknik? Nähedu, det tror jag inte en sekund på.

3. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gogo använder främst "radiolänk" från flygplan direkt till markstationer. Det finns bara markstationer i USA och Kanada, så det är där som systemet fungerar.

I Europa och över Atlanten använder man satellit, dvs vad Gogo hittar på i Amerika kommer inte Europa till del.

Däremot händer det spännande saker på satellitområdet för tillfället. Norska Telenor håller på att driftsätta en ny satellit som skulle lämpa sig bra för flyg inom Europa. Samtidigt stuvar Telenor om bland sina dotterbolag och ger en mer framträdande roll åt just det som jobbar med denna typ av tjänster. Det handlar dock om obeprövad teknik och obeprövade affärsmodeller, men att det skulle komma någon typ av "testballong" som resultat av detta är nog högst troligt. Förmodligen under 2016-2017, och då med SAS som "försökskanin".

Som sagt, det händer mycket inom farkostbaserade satellittjänster just nu (både på tekniksidan och affärssidan). 2016 blir ett spännande år för branschen.

GOTATH, Kiev, Gyllenbock och 1 annan gillar detta.
  4. Gyllenbock

Gyllenbock Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Syftade mer på att SAS kanske avvaktar att installera wifi innan ett nytt bättre system är taget i bruk. Kanske inte så smart att investera i något som är "ute" om några år, fast vad vet jag?

5. Tockstew

Tockstew Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Låter som @fcx vet mycket mer än vad som skrivs:). Låter dock mkt intressant även för folk som bor i avlägsna landsdelar!

6. maswan

maswan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har för mig att jag hört från en SAS-representant (tror det var på ett av pendlarmötena) att de stoppade utrullningen på shorthaul för att det funkade så dåligt (kass fart, och bara uppkoppling på marschhöjd vilket gör det rätt värdelöst för 1h-hoppen som är en rätt stor del av SAS shorthaul) och hoppades på att nästa generation teknik skulle ge en mindre miserabel uppkoppling i luften. Att det sedan dröjde något år innan marknadsföringsavdelningen fick reda på det är väl SAS as usual...

7. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Senaste resan med SAS hade jag en nedladdningshastighet på 7 Mbps ombord...

Enda sättet att dra upp hastigheten rejält är en lösning som typ Gogo, men det kommer aldrig att hända så länge som det är upp till varje enskilt land att styra över frekvensrättigheter etc.

8. MBA

MBA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Longhaul wifi har funkat klockrent för mig på de senaste resorna, refurb A330

Malu gillar detta.
  9. Malu

Malu Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan bara hålla med. Nya WiFi-lösningen har fungerat utmärkt, gratis (för Plus, Business och minst Gold) och med helt OK hastighet.

10. crown

crown Medlem

Någon som vet om det är gratis enbart för EBG+ eller även för *G?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!