Senaste nytt

Interline agreements, Checka in bagage vid två separata bokningar ?

Senator

Moderator
Jag kan bekräfta att American Airlines har en policy att enbart checka-in bagage på separata bokningar om flyget utförs av ett bolag inom OneWorld. Igår hade vi följande scenario:
NAS-MIA på en bokning för två personer med AA, med andra ord två biljetter - en per person
MIA-ATL på en biljett med AA för en person
ATL-FRA-ARN på en biljett med Lufthansa för en person
MIA-LGA,JFK-LCY,LHR-DUB på en biljett för en person med AA/BA

Person 1 fick vi ok med: NAS-MIA + MIA-ATL med AA. Dock inte transfer till Lufthansa
Person 2 behövdes väskan hämtas på LGA i alla fall, så den taggades bara dit

Det är första gång jag har haft denna typ av utmaning, men jag har alltid rest inom samarbetspartners innan. Jag kan förstå denna policy också delvis då regler för bagage skiljer sig.

Värt att märka att American och Lufthansa har ett interline-avtal, så hade allt varit på samma bokning eller biljett hade detta varit helt ok.
 

agehall

Medlem
Har du även dokumentation kring detta? AA's policy ang missade connections är ju tex väldokumenterad på deras hemsida, så de borde ha samma typ av dokumentation kring detta tycker jag.
 

Senator

Moderator
Har du även dokumentation kring detta? AA's policy ang missade connections är ju tex väldokumenterad på deras hemsida, så de borde ha samma typ av dokumentation kring detta tycker jag.

När jag stod med en ganska senior incheckingsagent i Nassau igår tog hon fram en pärm under incheckningen. Hon läste detta till mig.

Så jag plingade nu en gammal kompis: någon algoritm som Larry och Sergey skapade.. Där hittade jag detta:
American Baggage Policy For Separate Tickets Changing - One Mile at a Time
 

Senator

Moderator
Larry och Sergey är bra fiffiga... :)

Precis... i samma inlägg står detta som är väldigt intressant:
United Eliminating Checked Bags On Separate Tickets Outside Star Alliance - One Mile at a Time

Med andra ord, United gör samma sak. Men här står det tydligt att United tar emot bagage till andra Star Alliance bolag på separata biljetter. Det är goda nyheter, så för alla som vill boka 2-for-1 till USA med SAS, och köpa till extra segment inom Nordamerika är nog United trots allt bästa alternativ..
 

tob

Medlem
Med andra ord, United gör samma sak. Men här står det tydligt att United tar emot bagage till andra Star Alliance bolag på separata biljetter. Det är goda nyheter, så för alla som vill boka 2-for-1 till USA med SAS, och köpa till extra segment inom Nordamerika är nog United trots allt bästa alternativ..

Testade precis just detta senaste helgen då jag på hemvägen reste på separat inrikesbiljett med United för att fortsätta på min bonusbokning med SAS, var inga problem att checka in väskan hela vägen (vilket var tur eftersom inställt plan och försenat efterföljande plan annars gjort att jag inte hunnit checka in den på nytt på IAD..).
 
Jag har en gång råkat ut för en nitisk dam på United som inte ville checka bagaget hela vägen, men i övrigt har det gått bra. Har dock bara testat från UA till andra *A.
 
Lånar tråden med en fråga.

Ska resa hem på måndag med Thai först MNL-BKK-HND för att sedan åka Lufthansa HND-FRA-ARN. Jag tänker mig direkt att Thai check in i Manilla inte kommer kunna skriva ut boarding pass för HND-FRA-ARN men kommer de kunna checka in väskan hela vägen?

Allt är ju bokat på samma bokning (eurobonus award) men kan inte hitta något om interline avtal mellan Lufthansa och Thai.
 
Toppen