Senaste nytt

Interline agreements, Checka in bagage vid två separata bokningar ?

agehall

Medlem
Jag funderar på att leta upp en bra resbyrå för komplexa resor med flera biljetter så löser allt detta sig per automatik (i vanliga fall).

Säg till när du hittar en - jag tror vi är fler här som vill ha tag på en bra sådan. Ser fram mot den dag då BC öppnar egen resebyrå.
 

agehall

Medlem
Jag skulle nöja mig med att de bokade riktiga fares precis så som jag bad dem om och höll ögonen öppna för bättre fares (högre boknings/kabinklass till marginellt högre kostnad) på samma flighter.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/flygplatser/17162-minimum-connection-time-dubai.html#post233885
CX och OS har interline agreement så bagaget ska inte vara ngt problem.
Minimum Connection Time på DXB är 1,15h så det ska också vara ok.
Även om det finns interline avtal, ska man inte räkna med att man kan checka in väskan hela vägen när man flyger med två separata biljetter. Man bör ha tillräcklig marginal vid sådan byte.
Det går när det går, men det är ungefär samma sak som kreditering av codeshare flight till Star Alliance flygbolags bonusprogram.
 

pep

Medlem
Fløj 6 segmenter her i januar på 2 billetter:

1. NAN (Fiji)-AKL-SIN-BKK-SGN (mixed-business, award billet med *A) Selskaber: NZ, SQ, TG, TK
2. SGN-DOH-NBO (economy, ordinær "købt billet" med Oneworld) Selskab: QR

Fra Nadi ville de gerne checke bagagen ind helt til Nairobi (NBO) men havde store problemer med at inkludere det 6te leg. Ifølge dem skulle det være muligt vha. 2 udskrevne tags så rejsen fortsætter på tag nummer to. Vi blev til sidst enige om kun at checke ind til Doha, så ville jeg forsøge undervejs at forlænge kuffertens rejse

I SIN tog jeg det op med SQ, der ville forlænge kuffertens rejse helt til NBO ved at "re-lable" tags på kufferten og skifte labels ud. Jeg fik det noteret på mit bagaemærke at slutdestinationen nu var NBO

I NBO var kufferten alligevel ikke med! Den blev omgående sporet til "formentlig DOH". Den ankom 28 timer senere til mit hotel nydeligt pakket ind i QR plastik pose, Ifølge bagagemærkerne på kufferten var den blevet korrect relabelled i SIN, men det originale bagagemærke til DOH sad der også (var kun overskrevet med en pen). Det er nok derfor den ikke kom med fra DOH til NBO i første omgang. Kufferten var skadet: det hænger på QR, selv om de ikke checkede den ind og den formenlig er skadet før den nåede SGN. Dette er en grund for selskaberne til ikke at checke bagage igennem med mange billetter da uregelmæssigheder ikke let kan spores eller adresseres. Men som regel går det blot det ikke er LCC's

agehall har ret: de store selskaber samarbejder, også selv om de tilhører forskellige alliancer.

Nyere eksempel Februar 2014:

NBO-ADD-JNB med ET (1ste billet)
JNB-IST-WAW med TK (2nden billet)
WAW-CPH med LO (3dje billet)

Både fra Nairobi til CPH og hjem fra CPH til NBO (via JNB og ADD) lykkedes det uden problemer at checke kufferten helt igennem. Men det er selvfølgelig kun 5 legs per vej og alt er *A
 

agehall

Medlem
Problemet är oftast inte att olika carriers inte sammarbetar utan snarare att de inte vill ha ansvaret ifall något går snett.

Tänk dig att du har A-B på en biljett och sedan B-C på en annan, med olika carriers. Även om carriern på A-B har interline-avtal med de som flyger B-C, så vill de oftast inte riskera att något går snett med väskan på vägen och de därmed blir inblandade i ersättningsärenden etc.

Jag misstänker att det även finns avgifter inblandade i interline-avtalen som gör att den första carriern för betala den andra för att skicka väskan vidare automatiskt.

Ibland funkar det, men det är som sagt inget man ska räkna med...
 

pep

Medlem
For mig har det næsten altid fungeret, blot der ikke er domestic legs og blot der ikke er LCC's indvolveret. Som du ser ovenfor kan det lade sig gøre med 3 forkellige billetter, blot der er et par timer imellem arrival og departure.
 

Dr. Miles

Expert
Det som blir problematiskt är att folk börjar att tro att det är okej att boka två separata biljetter med mindre marginal vid byte och förväntar sig att flygbolaget checkar in väskan hela vägen. Sedan får man problem då låter det som om flygbolaget var oschysst och dåligt.

Vi pratar här om medvetna resenärer då tycker jag att man måste vara medveten om eventuella risker vid separata bokningar.
Att andra eller jag har fått väskan checkat in hela vägen med två eller flera biljetter betyder inte per automatik att den tredje också får det.
 

pep

Medlem
Sidder i CIP loungen i Istanbul: Jeg fik igår en stor positiv overraskelse idet det lykedes mig - efter lidt forhandling - lov at checke in min bagage ind hele vejen NBO-DOH-BUD-IST-YYZ selv om det er med 2 konkurrerende alliancer (QR i OW og TK i *A) og på 2 forskellige biletter endda et mix af economy og business. Ydermere, kunne QR i NBO udskrive alle mine 4 boardingskort for hele rejsen ! Dette var en fordel i transitten i Budapest! Chief purser ombord på QR sagde at det er formentlig lykkedes via deres nye bookingssystem (de har forladt Amadeus til fordel for et nyt som jeg ikke husker navnet på lige nu...)

DSC03221.jpg
Her er 4 boarding-kort udskrevet af QR for dem selv NBO-DOH-BUD og videre med TK BUD-IST-YYZ. Selv FFP numrene er indsat korrekt på alle boardingkort. Det er bemærkelsesværdigt at bookningerne, betalingerne, biletterne er totalt uafhængige - lige indtil jeg checkede ind og ville have bagagen med mig. Til højre ses luggage tag for hele vejen. Det bliver 2 tags da maskinen kun kunne udskrive 3 sektors per tag.

DSC03225.jpg
Endelig i luften med QR fra Nairobi igår nat. Selv økonomi-klasse er ikke altid så ringe - selv bringer jeg mit langstilkede vinglas med, da det passer som fod i hose i den lille fordybning i bordet...retten igår var marineret seabass med nudler. Senere nappede jeg også en gang kylling da der var mange som sov - og der var meget mad til overs
 
Sidder i CIP loungen i Istanbul: Jeg fik igår en stor positiv overraskelse idet det lykedes mig - efter lidt forhandling - lov at checke in min bagage ind hele vejen NBO-DOH-BUD-IST-YYZ selv om det er med 2 konkurrerende alliancer (QR i OW og TK i *A) og på 2 forskellige biletter endda et mix af economy og business. Ydermere, kunne QR i NBO udskrive alle mine 4 boardingskort for hele rejsen ! Dette var en fordel i transitten i Budapest!

Thats the spirit! Man sætter pris på det når det virker, men du virker nu til at være heldig generelt når det gælder interline :)
 
Toppen