Fløj 6 segmenter her i januar på 2 billetter:
1. NAN (Fiji)-AKL-SIN-BKK-SGN (mixed-business, award billet med *A) Selskaber: NZ, SQ, TG, TK
2. SGN-DOH-NBO (economy, ordinær "købt billet" med Oneworld) Selskab: QR
Fra Nadi ville de gerne checke bagagen ind helt til Nairobi (NBO) men havde store problemer med at inkludere det 6te leg. Ifølge dem skulle det være muligt vha. 2 udskrevne tags så rejsen fortsætter på tag nummer to. Vi blev til sidst enige om kun at checke ind til Doha, så ville jeg forsøge undervejs at forlænge kuffertens rejse
I SIN tog jeg det op med SQ, der ville forlænge kuffertens rejse helt til NBO ved at "re-lable" tags på kufferten og skifte labels ud. Jeg fik det noteret på mit bagaemærke at slutdestinationen nu var NBO
I NBO var kufferten alligevel ikke med! Den blev omgående sporet til "formentlig DOH". Den ankom 28 timer senere til mit hotel nydeligt pakket ind i QR plastik pose, Ifølge bagagemærkerne på kufferten var den blevet korrect relabelled i SIN, men det originale bagagemærke til DOH sad der også (var kun overskrevet med en pen). Det er nok derfor den ikke kom med fra DOH til NBO i første omgang. Kufferten var skadet: det hænger på QR, selv om de ikke checkede den ind og den formenlig er skadet før den nåede SGN. Dette er en grund for selskaberne til ikke at checke bagage igennem med mange billetter da uregelmæssigheder ikke let kan spores eller adresseres. Men som regel går det blot det ikke er LCC's
Så
agehall har ret: de store selskaber samarbejder, også selv om de tilhører forskellige alliancer.
Nyere eksempel Februar 2014:
NBO-ADD-JNB med ET (1ste billet)
JNB-IST-WAW med TK (2nden billet)
WAW-CPH med LO (3dje billet)
Både fra Nairobi til CPH og hjem fra CPH til NBO (via JNB og ADD) lykkedes det uden problemer at checke kufferten helt igennem. Men det er selvfølgelig kun 5 legs per vej og alt er *A