Senaste nytt

Interline agreements, Checka in bagage vid två separata bokningar ?

Roger J

Medlem
För att bagaget ska kunna skickas automatiskt till nästa flygbolag måste det finnas ett "interline agreement". Men bara för att det finns ett sådant betyder det inte att du har rätt att utnyttja det med två separata bokningar/biljetter.
Den som checkar in kan vara snäll och skicka väskan automatiskt till nästa flygbolag - och de stora flygbolagen verkar alltid göra detta, speciellt om resenären har status eller reser i Business osv.
MCT (minimum connecting time) är också bara intressant om du har en sammanhållen bokning/biljett (denna parameter styr om det är tillåtet att göra en sådan biljett).
Det kan dock vara smart att hålla sig till MCT även med separata biljetter ifall du vill försöka få pengar från ditt försäkringsbolag i efterhand när du missat anslutningen och tvingats köpa en ny biljett. Det är en förmildrande omständighet om du inte bokat en otillåtet kort anslutning.
 

Mikael

Medlem
Om det finns ett interline agreement och det är samma biljett, kan man lita till 100% på att baggaget skickas hela vägen (jag frågar därför att jag stött på problem där det t.o.m. inom samma bolag inte gått gått att checka in baggaget till slutdestinationen, tex Air China)?
 

Dr. Miles

Expert
Om det finns ett interline agreement och det är samma biljett, kan man lita till 100% på att baggaget skickas hela vägen (jag frågar därför att jag stött på problem där det t.o.m. inom samma bolag inte gått gått att checka in baggaget till slutdestinationen, tex Air China)?

Nej, tyvärr. Check in agenten får problem när han/hon försöker checka in din väska hela vägen till din slutdestination.

När det gäller Air China är det konstigt att de inte klarar av checka in internt, men det händer tyvärr.
David har råkat ut för samma problem när han försökte flyga Sydney->Beijing->Tokyo med Air China hela vägen.
 
Incheckning av bagage vid två separata biljetter

Påbörjade min hemresa från staterna igår. När jag skulle checka in på Las Vegas flygplats igår för att resa till MCO via LAX så kunde de inte checka in mitt bagage hela vägen till GOT med hänvisning att resan innehåller 5 leg! LAS-LAX-MCO är en bokning och sen är resan vidare hem MCO-MIA-LHR-GOT en bokning. Finns det en gräns vid 4 leg per resa eller vad är det som gör att bagaget inte kan bokas hela vägen?

Reser med AA/BA
 

Alx

Medlem
antal "legs" är nog inte det stora bekymret utan snarare att du har två separata bokningar. Flygbolagen brukar vara lite kinkiga med att checka väskor hela vägen om "hela vägen" betyder två separata bokningar. Det brukar dock inte vara några problem om man pratar med de och det, som i ditt fall, är samma flygbolag/partnerflyg alla sträckor.

I det här fallet var det kanske en kombination utav många legs och bekvämligheten i att kunna säga att det var två separata bokningar som gjorde att de "inte kunde" checka väskan hela vägen?!
 

pep

Medlem
Jeg oplevede det samme med 5 legs fra DAR til HAN i 2011: Routing DAR-CAI-FRA-CPH (economy, Egypt/SAS). I had to wait 3 hours in CPH in transit and then from CPH-WAW-HAN on LOT business class. Begge billetter præsenteredes ved check-in.
Egypt Air nægtede at checke bagagen ind hele vejen selv om det var Star Alliance throughout. The argument was from the Check-In manager that there is by far too many legs and Egypt could not take responsibility for legs beyond final destination. Further, our system can not include 5 legs (likely not true?) However, he gave me as compensation a free lounge access to Tanzanite lounge in DAR, which was fine (2nd time Egypt have given me courtesy access to the lounge in DAR).

Hvad skete der så? Jo, SAS desken i CPH transit (SAS er handling agent for LOT) forsøgte at hjælpe mig og hitte og omdirigere min baggage. Desværre havde bagagestaff travlt og der kom ingen tilbagemelding. Tiden gik, og jeg blev nervøs og henvendte mig igen. Jeg fik da et pragmatisk og ærligt råd fra deres front disk manager om selv at gå ned og hitte den (bagagen lå formentlig på båndet) og checke den ind igen. Så kunne man være sikker på at den nåede at komme med. Det gjorde jeg så, men det var en svedig tur (havde 50 kg checket in og 3 stk. håndbagage at holde styr på. Manageren havde ret, jeg fandt omgående min bagage; tog den med ud og checkede den ind igen ved SAS bz-class desk 50 meter fra tolden. Men det kostede mig næsten 1hel time (ex. Schengen, told, check-in, security, immigration). Tid, som jeg hellere havde brugt i SAS loungen....
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Det blir två taggar om det inte får plats. Sista "destinationen" på den första taggen betyder då Continues. Tror det brukar stå CTD (?) eller liknande. Så det är nog separata bokningar som spökar här.
 
Toppen