Senaste nytt

Integrering av Terminal 4 och 5 på Arlanda

maswan

Medlem
Så har man det ju inte i Göteborg. Där går ju alla igenom tullfilter ändå oavsett var man kommer ifrån.

Och så fungerar det ju på en hel hög andra flygplatser runt om oss som i Helsingfors och Köpenhamn.

Mer praktiskt tycker jag det är om bagagebandet i ankomsthallen på T4 skärmas av, då kan tullen plocka vem de vill där.

Sen är det ju skillnad på Schengen/icke-schengen såklart.

Ja, men då måste man ju bygga ut ett ordentligt tullfilter efter bagageupphämtning i T4 och bygga om utgångarna så de hamnar inne i bagageupphämtningsutrymmet, vilket jag är skeptisk till att det får plats med, och från beskrivningen av projektet (1 år att bygga gången) så verkar det inte ligga i planerna. Men vi får väl se när (och om) byggplanken dyker upp.
 

Hachans

Medlem
Ja, men då måste man ju bygga ut ett ordentligt tullfilter efter bagageupphämtning i T4 och bygga om utgångarna så de hamnar inne i bagageupphämtningsutrymmet, vilket jag är skeptisk till att det får plats med, och från beskrivningen av projektet (1 år att bygga gången) så verkar det inte ligga i planerna. Men vi får väl se när (och om) byggplanken dyker upp.

Ja, men annars blir det svårt med utrikestrafik från T4 som det skrivs om i inledande text. Då måste man fortsatt separera eller bussa passagerare bort till terminal 5. Har ju svårt att glädjas över att ankomma till T4, och sen behöva gå hela vägen bort till terminal 5 för att hämta bagaget eller komma ut från flygplatsen.
 

maswan

Medlem
Ja, men annars blir det svårt med utrikestrafik från T4 som det skrivs om i inledande text. Då måste man fortsatt separera eller bussa passagerare bort till terminal 5. Har ju svårt att glädjas över att ankomma till T4, och sen behöva gå hela vägen bort till terminal 5 för att hämta bagaget eller komma ut från flygplatsen.

Sant, jag hade missat att tänka hela vägen på den biten. Blir väldigt intressant att se hur det kommer att se ut runt bagaget på T4 då.
 

Plus

Medlem
Kommer de verkligen ha kvar bagageanläggningen på T4?
Jag förstår det som att T4 blir en del av T5. Incheckning görs på T5 och T4 kommer bli ytterligare en pir till T5 likt F och G-Pir. Bagagehallen på T5 byggs ju om, så jag gissar på att allt bagage kommer till samma plats som förut?
 

maswan

Medlem
Kommer de verkligen ha kvar bagageanläggningen på T4?
Jag förstår det som att T4 blir en del av T5. Incheckning görs på T5 och T4 kommer bli ytterligare en pir till T5 likt F och G-Pir. Bagagehallen på T5 byggs ju om, så jag gissar på att allt bagage kommer till samma plats som förut?

Ja, det är ju en obesvarad fråga. För min del så skulle det vara odelat positivt med en sådan utveckling, men jag tror att det finns en hel del inrikespendlare till/från Stockholm som skulle bli rätt sura över att behöva gå omvägen ut via/inom T5 varje vecka istället för rakt ut som idag.
 

Plus

Medlem
Jag tror att du är låst vid dagens lösning.

Jag ser detta som att DY och SK kommer att få opererera från nuvarande T5 medan andra bolag (LCC, mm) får använda nuvarande T4.
Därmed kommer de bolag med transfererande pax få en bättre lösning än idag.
 

maswan

Medlem
Jag tror att du är låst vid dagens lösning.

Jag ser detta som att DY och SK kommer att få opererera från nuvarande T5 medan andra bolag (LCC, mm) får använda nuvarande T4.
Därmed kommer de bolag med transfererande pax få en bättre lösning än idag.

Njae, jag la in ett "inom" för att reflektera de rätt långa promenaderna inne i T5 om man landar vid "fel" pir. Som sagt, långt bättre för mig, speciellt om det blir udda bolag som hamnar på gamla T4, men nuvarande T5 är betydligt större och tar mer tid att komma ut från.

Om de river bagagehanteringen vid T4, betyder det att de får utrymme för massa nya bussgater i markplan då också, kanske?
 

Plus

Medlem
Har det aldrig diskuterats att helt införliva Sky City i airside-delen? Jag har alltid tyckt att det är den bästa delen av Arlanda men helt underutnyttjat när det ligger landside.
Det hade ju varit den snabbaste lösningen. Säkerhetskontrollen där den är idag och sedan göra Sky city till airside.

Dock stängs tvåan och trean helt av från femman med den lösningen.
 

Hachans

Medlem
Har det aldrig diskuterats att helt införliva Sky City i airside-delen? Jag har alltid tyckt att det är den bästa delen av Arlanda men helt underutnyttjat när det ligger landside.

Det är inte så underutnyttjat som du tror. Det finns mycket service där framförallt för de som jobbar på Arlanda och kringliggande verksamheter drar nytta av som bank, frisörer, vårdcentral och liknande. Utöver då alla hotellen, stationen för fjärrtågen, resebyråerna och lunchställena.
 
Toppen