Senaste nytt

Inte bra april för SAS

mha321

Medlem
Vid bait-and-switch får man inte intäkter på bait-delen naturligtvis. Men när alla kunder lärt sig att man som leverantör alltid är den billigaste så kan man höja priserna och ta igen det med marginal.

Norwegian pushade väl en hel del extremt billiga biljetter för att få tillbaks folk efter strejken. Sådant kostar naturligtvis på kort sikt.
 

Fredrik

Medlem
Vill därmed påstå att yielden inte är det viktigaste som du påstår...

Det är rimligen av en anledning som det måttet specas i de här presentationerna men om man inte jobbar i branschen kan det vara svårt att veta hur man ska förhålla sig till rörelser i yield och/eller kabinfaktor och så vidare när måtten rör sig åt olika håll. Är yield viktigare än kabinfaktor eller vad gäller?

Jag skulle uppskatta ett flödesschema/excelsheet där jag själv kan trixa med siffrorna och se konsekvenserna. När jag får tid över någon dag...
 
A

Aurora

Guest
Vill därmed påstå att yielden inte är det viktigaste som du påstår...

Nytter ikke å ha fulle hus om du ikke tjener på det. Men det er og en "no shit sherlock" uttalelse, så ;)

Vi blir alle sherlocks til vi får vite RASK og PASK og de der greiene publiseres, pleier de ikke å gjøre det? Mener det var en del av disse pressemeldingene før i tiden.
 

Agö

Medlem
Det är rimligen av en anledning som det måttet specas i de här presentationerna men om man inte jobbar i branschen kan det vara svårt att veta hur man ska förhålla sig till rörelser i yield och/eller kabinfaktor och så vidare när måtten rör sig åt olika håll. Är yield viktigare än kabinfaktor eller vad gäller?

Jag skulle uppskatta ett flödesschema/excelsheet där jag själv kan trixa med siffrorna och se konsekvenserna. När jag får tid över någon dag...

Det vore mkt intressant att se!

Självklart är det en kombination av alla dessa och de mått @Aurora menar.

Nytter ikke å ha fulle hus om du ikke tjener på det. Men det er og en "no shit sherlock" uttalelse, så ;)

Vi blir alle sherlocks til vi får vite RASK og PASK og de der greiene publiseres, pleier de ikke å gjøre det? Mener det var en del av disse pressemeldingene før i tiden.

Nej, men som sagt, jag vände mig mest mot ditt säkra påstående att "yield" är det viktigaste måttet. Om det tvistar de lärde (och det är inte jag).



Följande från pressmeddelandet är mycket intressant. Ligger det något i våra "findings" att SAS är varsammare i sin prissättning som ju diskuterats i ett antal trådar.

SAS traffic development in April 2015 is an outcome of more active yield management and shall also be set in relation to the strong traffic growth, record high passenger load factor and double digit decrease in the yield in April 2014.

SAS traffic figures – April 2015 | SAS
 
D

Deleted member 4971

Guest
Tycker det är konstigt att man inte gör något när 3 av 10 sittplatser är lediga, på en standard 737-700 har man 141 platser, det betyder då med 70,1% att typ 42 platser saknar passagerare i snitt, det låter jädrans mycket.

Jag undrar hur mycket som beror på deras (många gånger) galna prissättning när man närmar sig resdatum? Jag har svårt att förstå varför man inte fyller planen. En 100 lapp i vinst är väl bättre än ingenting, fasen det är väl bara sätt ut biljetter på Tradera och gör som SJ när det är 24 timmar kvar.
 

mha321

Medlem
Tycker det är konstigt att man inte gör något när 3 av 10 sittplatser är lediga, på en standard 737-700 har man 141 platser, det betyder då med 70,1% att typ 42 platser saknar passagerare i snitt, det låter jädrans mycket.

Men vänta nu. Om de fyller upp planen får vi ju inte seat block som EBD och EBG! Det är det som är de extra procenten!
 

AABack2ARN

Medlem
Konstigt - jag upplever aldrig dessa plan med 70%-ig beläggning. :(

Hur räknas denna procent ut för övrigt? Räknas ID-resenärer eller Bonusbiljetter in i beläggningen?
 
Toppen