Senaste nytt

Inställt flyg från Sälen (Scandinavian Mountains) med TUI

Axxo

Medlem
Du har villkoren här. Max 2000 kr per person för mat, dryck och logi mot kvitto.
https://www.americanexpress.com/con...s/forsakringsvillkor/sas-elite_kreditkort.pdf

Ok, då får man endast betalt för utlägg. Hann ju inte köpa med mig något gott på bussen, dom kommer erbjuda mackor och dryck vid ett stop.
Dom kommer släppa oss på centralstationen och Landvetter när vi kommer fram. Jag bor i centrala stan så central stationen passar mig bättre.

Tror ni att jag kan köpa en middag på central stationen samt ta en taxi från central stationen med Amex försäkringen ?
 

pswe

Medlem
Ok, då får man endast betalt för utlägg. Hann ju inte köpa med mig något gott på bussen, dom kommer erbjuda mackor och dryck vid ett stop.
Dom kommer släppa oss på centralstationen och Landvetter när vi kommer fram. Jag bor i centrala stan så central stationen passar mig bättre.

Tror ni att jag kan köpa en middag på central stationen samt ta en taxi från central stationen med Amex försäkringen ?
Min erfarenhet är att AmEx är välvilliga vid hanteringen. Mat i GBG är väl på gränsen. Taxi hem känns helt ok. Hoppas de stannar vid nåt ställe där du kan handla istället.
 

Alf

Medlem
Det ser riktigt dåligt ut i Sälen och prognosen ger inget hopp om något mer flyg idag.

upload_2021-2-21_15-48-12.jpeg


Det är ju tråkigt för TUI att drabbas av detta när man satsat på att flyga upp sportlovsfirare, vilket jag tycker var ett smart drag. Det är ju alltid något att dom fixat en buss, vilket är självklart att göra. Men buss i dessa Coronatider känns ju inte heller så bra. Hoppas du kommer hem någorlunda i tid och att du hade en skön vecka i Sälen. Jag tycker din planering att flyga till Sälen var en bra planering. Synd bara att det blev skitväder när du skulle hem.
 

Mr Basic

Medlem

ekf

Medlem
Udda med en 3-timmars TAF, sannolikt gjord enkom för TUI.
Giltigheten för en TAF brukar väl inte sträcka sig längre än den tid då tornet är bemannat? Inte ett problem på GOT/ARN, men på lite mindre flygplatser händer det ofta att det inte finns en giltig TAF pga att tornet är stängt.
 

Mr Basic

Medlem
Giltigheten för en TAF brukar väl inte sträcka sig längre än den tid då tornet är bemannat? Inte ett problem på GOT/ARN, men på lite mindre flygplatser händer det ofta att det inte finns en giltig TAF pga att tornet är stängt.
Det har du förstås rätt i, bara jag som haft ett (för) stort fokus på 24-timmarsflygplatser. Dessutom finns ju risken att en giltig TAF ”lurar” piloter att tro att det är öppet. Tror jag blandade ihop det med att man tidigare gjorde 9-timmars TAF (om jag inte minns fel igen) men ändrade till 24-timmars TAF. :oops:
 

Axxo

Medlem
Jag lyfter en fråga till :)

Lång historia kort, TUI erbjud oss en liten fralla samt en vatten i början av våran 7-8 timmars tripp. TUI meddela oss även att vi efter halva resan skulle stanna på Burger King för en mat paus. Vi alla var tvungna att bekosta maten samt drycken själva då det inte fanns någon dryck eller mat på bussen.

TUI säger nu i efterhand att dom inte står för mat kostanden på Burger King. Har dom inte skyldighet att ge oss mat under resan? Nu kommer Amex Elite förmodligen att täcka denna kostnad men jag vill ändå veta om dom göra rätt efter sig.
 

palmen

Moderator
Jag lyfter en fråga till :)

Lång historia kort, TUI erbjud oss en liten fralla samt en vatten i början av våran 7-8 timmars tripp. TUI meddela oss även att vi efter halva resan skulle stanna på Burger King för en mat paus. Vi alla var tvungna att bekosta maten samt drycken själva då det inte fanns någon dryck eller mat på bussen.

TUI säger nu i efterhand att dom inte står för mat kostanden på Burger King. Har dom inte skyldighet att ge oss mat under resan? Nu kommer Amex Elite förmodligen att täcka denna kostnad men jag vill ändå veta om dom göra rätt efter sig.
De är skyldiga att till duty of care som är någon form av förtäring efter X timmar. Om de sedan måste erbjuda mer efter Y timmar låter jag vara osagt. Läs på i 261/2004 så står detta i klartext.

Ingen idé att du tar det med TUI om du inte har massa fritid. Dra det med amex istället så löser de det åt dig.
 
Toppen