Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av agehall, 29 Juni 2012.

1. Brandten

Brandten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men (om det är någon tröst) några kronor rikare!
    Tack för info!

Anders S gillar detta.
  2. Gyllenbock

Gyllenbock Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Drabbades också av den inställda flighten. Framåt 19-tiden anade jag hur det skulle sluta, när väl informationen kom gick det snabbt att få hotell och bli ombokad. (då jag knallade till Sky City plingade det till i mobilen om att jag blivit ombokad till LH801 och CX288 dagen efter i Business) Hade aldrig åkt Cathay Pacific Business så det var ändå kul att få ha provat det. Nu ska vi se hur det kommer att gå med ersättningen.

nollbit, Lauda 777, Anders S och 1 annan gillar detta.
  3. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hade liknande situation i fjol, runt midsommar. 600 EUR ersättning utan problem och ombokning (efter några samtal) till de flighterna du nämner.
    Gillade verkligen Cathay Pacific Business, de kan service.

Brandten och Agö gillar detta.
  4. Gyllenbock

Gyllenbock Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Låter bra att det inte var några problem med ersättningen. Gillade också Cathay Pacific även om jag tycker att maten och drycken är bättre på SAS, särskilt då ölen.

Lauda 777 och Canadien gillar detta.
  5. MrDollar

MrDollar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Någon som vet vad som hänt med dagens SK939? Den verkar inte ha kommit iväg ännu?

shaco03 gillar detta.
  6. pswe

pswe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ingen aning om anledning men verkar vara på gång nu.

7. MrDollar

MrDollar Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Var delayed till 12:25.

Dagens SK945 verkar bli försenad till 18:00. Ska avgå 15:30.

8. flygahitochdit

flygahitochdit Medlem

"Tekniskt problem" på SK939 sa de utan att specificera närmare. Det blev inga matvouchers denna gång utan istället polarrulle + jos i gatekorridoren i samband med att man boardade planet.

pswe och Brandten gillar detta.
  9. BAS

BAS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har begärt ersättning av SAS för ett inställt flyg mellan Miami och Oslo, SK956, den 24 oktober. Vi fick flyga till Chicago dagen efter, och därifrån flyga hem (till Arlanda), ca 27 timmar försenade. Nu har jag fått följande svar från SAS:

"Det var vädret som ställde till det den här dagen och gjorde så att du och många andra True travelers inte kom dit de skulle, när de skulle. SAS har ju som du förstår ingen möjlighet att påverka vädret, även om vi många gånger verkligen skulle önska att vi hade det.
    Vad jag däremot kan göra är att ersätta dig för de extra kostnader du fick på grund av vädret. "

Det jag är väldigt fundersam över är hänvisningen till vädret. På plats i Miami sa SAS att flygplanet stod parkerat i Orlando och inte kunde ta sig till Miami. Nu är inte jag någon meteorolog och har svårt att uttala mig om väderförhållanden på flyghöjd, men markvädret var det inget större fel på, och har inte läst om något hårdare väder under dessa dagar heller...

Vad har ni för verktyg för att ta fram statistik för övriga flyg till/från MIA under dagen, 24 oktober? Jag hittar inget bra verktyg, antagligen finns det betaltjänster som ger bra statistik för detta, men jag har ingen sådan.

miami.GIF

orlando.GIF

10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Var det inte då det var lite kaos väder ute över havet som gjorde att många plan blev diverted till andra flygplatser. Även om vädret var bra just för er kan ATC sätta stopp för flyg pga väder och det styr inte sas över.

Du kan kanske titta inkommande plan och se hur det flög för att hamna i Orlando. Cirklade de ett tag utanför Miami flest var det troligtvis pga väder.

BAS gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!