Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

011430121

Medlem
Det blir nog eftersom i SK963 kl 11.24 DEP TPE mot HKG
Hong Kong har onekligen varit utsatt både för väder och teknik de senaste veckorna.
En undran hade SAS flyget över en besättning till TPE?
IMG_1259.PNG
 

Brandten

Medlem
Hur kan det vara planerat så att det är riktigt tight schedule ibland mellan slingorna medan flyget ibland står på backen länge innan det får flyga? LN-RKP har (enligt flightradar24.com) stått i CPH sedan 25/8?

Undrar också varför, återigen tex flightradar24 skriver ut reg på kommande flyg länge innan avgång medan tex SK925 som ska avgå bara om några timmar, inte verkar ha någon planerad kärra?

Edit: Jag skrev det i den här tråden då jag misstänker att svaret kommer ha att göra med topic.
 

onzai

Medlem
Hur kan det vara planerat så att det är riktigt tight schedule ibland mellan slingorna medan flyget ibland står på backen länge innan det får flyga? LN-RKP har (enligt flightradar24.com) stått i CPH sedan 25/8?

Undrar också varför, återigen tex flightradar24 skriver ut reg på kommande flyg länge innan avgång medan tex SK925 som ska avgå bara om några timmar, inte verkar ha någon planerad kärra?

Edit: Jag skrev det i den här tråden då jag misstänker att svaret kommer ha att göra med topic.

Det finns en enkel förklaring varför så tight - MONEY
 

AABack2ARN

Medlem
Flightradar24 har väl inga integrationer med SAS (eller andra bolag) och deras flightplanningsystem? De tar den information som finns i tillgängligt i officiella system (exempelvis hos FAA). Kan de inte hitta informationen om regnummer skrivs inget ut. Kan de hitta information tas den informationen. Men den kan ändras.

Schemaläggning och slingning är en "konstart" och bygger på allt från planens serviceintervall, slottider och inte minst anslutningsmöjligheter. Utöver det skall givetvis personalen ha rätt till dygnsvila och så vill man nyttja planen så mycket som möjligt. Sammanfattas enkelt med MONEY ;) Det räcker med att någon del krånglar så blir det grus i maskineriet. För stora flygbolag (typ Lufthansa och British Airways) är möjligheterna till sista minutenbyten betydligt större då de har fler plan. Hade SAS fokuserat all långdistanstrafik på en (1) flygplats i Skandinavien hade vi nog sett färre förseningar/cancelleringar.

Men inte ens det hjäper alltid, kolla på Finnair som fokuserar all trafik på Helsinki och ändå har det svettigt om en maskin strular. Deras tidtabell är dock fasligt optimerad för Asientrafiken. Icelandair har samma utmaning men å andra sidan möjlighet att byta flygplan från Europa-trafiken till Nordamerika då de har en i princip enhetlig flotta.
 
Toppen