Senaste nytt

Inställd renovering av SAS Business Class

JacobGBG

Medlem
Som flygentusiast tycker jag förstås detta är tråkigt, men som svensk skattebetalare så ser jag det som det enda vettiga. Den investering som en C renovering innebär är inte lika till hands för SAS just nu rent ekonomiskt. Man skulla kunna argumentera att man måste investera för att kunna generera intäkter men det känns som SAS är bortom den punkten nu.
 

Jonas C

Medlem
Och var/när hur har ett sådant löfte avlagts? På sin höjd har det nog handlat om att någon i en intervju antytt någonting om att de "tittar på nya möjligheter".

Tjaa, om jag inte minns helt fel så gick VD:n ut med detta på presskonferensen i höstas. Men visst, huruvida det skulle betraktas som ett löfte eller ej är upp till kunden själv att avgöra. Kaffet däremot var ett löfte SAS lyckades hålla ;)
 

Roger J

Medlem
Åkte med OY-KBI (Rurik Viking) häromdagen och Business-kabinen var nyrenoverad. Såg inga skavmärken samt att alla läderdetaljer (armstöd + kanten runt stolarnas "skärm") var helt nytt. Kändes fräscht.
Men givetvis samma gamla stol som tidigare... :)
 

Concorde

Founding Member
Problemet med SAS är att facket har alldeles för mycket att säga till om. Lönerna på SAS är skeva. Många ligger kvar på avtal från flygets guld-era eller dom relativt goda tiderna på 80 och 90 talet vad anbefaller flygbranschen. Pensionerna kommer snart som ett brev på posten och ska finansieras.
Och självklart en törstig flotta som inte är vidare konsoliderad. Och en IT infrastruktur som kostar skjortan och är gammal.

Någon här skrev att man kanske helt enkelt skulle börja om från början. Känns tyvärr som det enda som skulle kunna lösa problemen.
Det liknar ett par jeans som lappats så många gånger att ursprungsbrallan inte finns kvar.
Märkligt att vi skattebetalare accepterar år efter år av att våra pengar stödjer en kroniskt sjuk patient.
 
Last edited:

andreijas

Medlem
Fattar inte varför det ska ta många år av studier för att byta ut stolarna, vill de så konsulterar de sina stoltillverkare som redan installerat tusentals stolar på andra bolag, beställer lite biljetter hos konkurrenterna och flyger, alternativt har en omröstning här om vilka stolar folk vill ha...

Allt går om man vill...men som ngn troligen konstaterat, facken ger hellre pengarna till de anstälda och lämnar in kk ansökan om några år...sen kan de fortsätta snylta.

Jag e inte bitter
 

Tjaeng

Medlem
Fattar inte varför det ska ta många år av studier för att byta ut stolarna,

Kanske för att man inte vill göra ett förhastat val som förra gången? Jag tycker att det behövs lite perspektiv i den här frågan. Den nuvarande businessclasstolen infördes faktiskt så sent som 2005-2006, och blev lite av en flopp just för att man hakade på lie-flattrenden under en tid då industristandarden snabbspolade till flatbed med rekordfart. Låt gå för att man kan tycka att vinklade liggpositioner och slitna stolar är lite sunkigt, men som sagt, lite perspektiv tack. Jag vägrar tro på att världens samlade business class-klientel har gått och blivit mångdubbelt mera gnälliga/krävande/diskbråckade/tjocka under de senaste fem åren. Don't get me wrong, jag är inte alls emot en ny businessclassprodukt hos SAS. Men jag tar för den delen den nuvarande stolen för vad den är; En bekväm flygstol som jag tyckte var utmärkt för fem år sedan och som fortfarande är lika utmärkt även om många konkurrenter har bättre produkter. En del får det fan att låta som om vinklad lieflat är värre än en medeltida tortyrkammare.
 

JonW

Medlem
Och det baserar du på vad? Jag har åkt gamla F (säljs som C) och tyckte inte att det var någon höjdare.



Eh? Air Berlins nuvarande C är ju snarare på samma nivå som Air Chinas B772 till ARN.

Thais C från ARN/CPH är visserligen äldre men ligger långt före SK vad gäller kabinrymd, pitch, width och sovkomfort mm.

När det gäller Norwegian och Air Berlin avsåg jag som framgår av inlägget stolarna i de plan man nu inväntar leverans av, inte befintliga.
Anledningen är förstås att diskussionen gällde vilken effekt SK:s oväntade beslut får för deras framtida konkurrenskraft. Att det inte påverkar dagens konkurrenskraft är väl ändå ganska uppenbart...
Men jag kan förstås ha fel, de kanske har beställt gammal Air China-standard till sina 787:eek:r. Men jag har väldigt svårt att tro det.
 

Tjaeng

Medlem
Menar inte att produkten är kass... Bara att det inte ska ta så lång tid att få fram en produkt om man bestämmt sig...

Bra saker behöver få tid på sig för att ske. Det gäller särskilt SAS vars historia är fullkomligen nerlusad av hastiga investeringsbeslut som sedan visat sig bli en enda stor fiaskotårta.
 
Last edited:
Toppen