Senaste nytt

Inställd renovering av SAS Business Class

"Jonas C skrev:Nej, snarare att OT är ett tecken på att flygbolag är i kris ekonomisk. Air Baltic, Spanair, Malev, KingFisher, Arik Air, AirAsia X, etc."


Stämmer mycket bra att nämnda bolag inte går så bra rent ekonomiskt/konkursbolag, men bara för att ett bolag är med i OT betyder det inte att de har svårt att fylla sina premiumkabiner. SAS ser detta som ett utmärkt tillfälle att försöka öka sin revenue på flygstolar genom att erbjuda en möjlighet att på stand-by basis uppgradera till ett rabatterat pris likaså som t ex LX och BA har genom kampanjer och low flex business class. Det man också ska tänka på är att ett bolag som t ex. SAS har svårt att konkurrera med t ex. BA som säkert har lättare att fylla sina F och CW kabiner då de flyger från mer flygplatser och har ett strategisk bra val utav nav- Heathrow. Framför allt när man ser på den transatlantiska trafiken.
Dock hoppas jag att SAS börjar med samma strategi som KF, att erbjuda OT även på intra europa. KF och SK ingår ju trots allt i samma koncern.
 

Jonas C

Medlem
Vem? Är det BA:s calculator eller SK:s (hoppas SK har inte sjunkit så lågt att ta fram en räknare)?

Tyvärr rörde det sig om SAS egna variant. Enda argumentet SAS hade mot att inte flyga BA var någon form av avgift för spädbarn, som BA tydligen skulle ta ut (inte helt 100 exakt på vad avgiften handlade om, men obetydlig var den). 90kr rörde det sig om i alla fall, om minnet inte sviker.
 
Nu är det lite offtopic men eftersom en del idén från denna forum verkar hamna på SAS todo-lista så föreslår jag följande till marknads och utvecklingsavdelningen:
1. Skriva ett avtal med alla sina anställda om en konstant förbättringprocess på 2 år. Den som inte förbättrat sig och sin kunskap får flyttas dit bolaget anser det lämpligt(aka AMS och arbetslösa). Alternativet är noll löneutveckling under denna tid.
2. Subventionera kraftigt RTW eller IATA biljetter i alla klasser(som man själv erbjuder) och se till att alla möjliga kombinationer av bolag är täckta till affärsutvecklare och alla som vill gärna bidra till förbättringen. I gengäld reser man på sin egen fritid och utan restidsersättning eventuellt räknas det som distansarbete och ingen traktamente utgår.
3. Efter varje resa måste man skriva och återlämna en rapport minst i samma omfattning som reportager på BC.se med bilder och detaljer.
4. Det måste presenteras en lista på förbättringsförslag efter varje resa. För varje förslag som man har kommit med och som har införts och gett positiv resultat får man en poäng. Minst en resa - en poäng skall det vara.
5. Man sätter en gräns på minimal antal poäng som man uppnår på 2 årsperiod och alla som har passerat tröskeln har återkvalificerat sig till nästa 2års period.
6. Alla som har 0 på poängsaldot har kvalificerat sig till Basic nivå och under nästa period belönas med lika antal tjänsteresor som på poängsaldot.

Morot och piska i ett. Låt de fatta hur det är att flyga 3 timmar utan vatten, mat, kort eller kontant i fickan och dessutom när man inte kan språket till landet som de flyger till :p
 

JonW

Medlem
Frågan är väl dock om de största konkurrenterna verkligen har bättre hårdvara. Lufthansa kommer inte att ha ny C i alla sina maskiner förräns om flera år, KLMs C är äldre än SKs, Air France har också angled lite-flat, Air Berlin och Norwegians hybrid-business lär inte kunna jämföras med legacy-C. Av de europeiska bolagen som Skandinaver kan tänkas åka med är det väl egentligen bara Finnair, BA och Swiss som har objektivt sett bättre hårdvara i C. Arabbolagen har jag inte så bra realtidskoll på.

Du glömmer Thai, som har 16 avgångar i veckan från ARN/CPH.
Redan med de gamla kärrorna är deras C långt bättre än SAS.
Och de ska väl snart in på kabinbyten, mycket talar då för att vi får de 747:eek:rna med de nyare inredningarna hit, och då kommer det
ju att skilja ljusår.
När det gäller araberna är det väl lite blandat vilka som har flatbeds, men även deras lie flat-kabiner är ju långt bättre än SAS, mjukvaran ska vi bara inte tala om..
Gällande hårdvara kommer nog samma att gälla även Air Berlin och Norwegian.
 

EricT

Medlem
SAS är slut som koncept. (varför ska alla svenskar envisas och tycka att det är "fint" att vi har ett flygbolag?) Kanske bra för korta men jag väljer hellre alternativ där det går. Betydligt hellre Norwegian...
 

Jacob

Medlem
Verkligen synd! SAS nuvarande business class produkt är tyvärr inte top of the line och börjar närma sig sitt utgångsdatum och att man avbryter ett moderniseringsprogram i detta läge är inga positiva nyheter.
 

Svenska73

Medlem
Jag kanske är förblindad av nostalgi för vårt egna flygbolag. Dock så har jag varit väldigt nöjd med SAS Business produkt förutom 1 gång från ORD-ARN där personalen hade tagit surpiller. Nej, det är inte lyxprodukt a la Qatar med andra. Stolarna är inte super sköna med Lufthansas tycker jag är värre. Varför gillar jag SAS? Personalen. Jag uppskattar flygvärdinnan 50+ som är rutinerad, har glimten i ögat och är trevlig. I januari åkte jag och min 5-åring till ORD och de såg till att han fick färsk frukt och oliver hela resan över (konstig kombo I know men det var hans dåvarande favorit). SAS service i luften har klart förbättrats de senaste åren. Visst, det hade varit trevligt med en förbättring utav kabinen men jag kommer fortfarande välja SAS över andra. Däremot om det är en SAS rep som läser detta. Snälla istället för OT, kör rea på Business long haul ibland.
 

Jacob

Medlem
Varför gillar jag SAS? Personalen.
Absolut! Jag håller med. Jag har haft många trevliga flygningar i SAS business class och i synnerhet de svenska kabinbesättningarna brukar för det mesta vara mycket bra.

Men det kommer till en gräns när produkten helt enkelt inte är värd att betala för, i alla fall inte med de priser de har, hur trevlig servicen än må vara. Stolen börjar redan nu kännas gammal och sliten och att uppgradera en produkt gör man inte på en månad. Det är ofta flera års studier och tester innan en stol väl lanseras. Och att man nu tar ett beslut att vänta innebär att det kan dröja ett antal år innan vi får se något nytt.
 
Toppen