Senaste nytt

Inställd renovering av SAS Business Class

AABack2ARN

Medlem
Nu kanske detta inte är jätte-ontopic sett till tråden, men jag har länge tänkt skriva någonstans här, eftersom just klagomålet på höga priser i SAS business väldigt ofta kommer upp, att SAS i princip alltid varit bland de billigare longhaul-alternativen i C när jag letat (de senaste två åren ungefär), MEN jag kollar från Berlin, inte från CPH eller ARN.
Kanske generellt är billigare då? Flygbiljetter har ju ofta en tendens att bli billigare ju krångligare routingen är :)

Rent konkret brukar SAS longhaul C från Berlin (alltid via CPH hittills) ligga mellan 1500 (NYC) och 2500 (BKK, NRT) euro...inte så dyrt väl?

Generellt sett är det alltid dyrare att flyga direkt än via massa olika destinationer eftersom flygbolagen tror att de kan ta bättre betalt för direktflyg. Det var säkert sant en gång i tiden när kunderna (läs företagen som betalade affärsresenärernas business-biljetter) värdesatte tid mycket högre än vad de gör nu.

Nu är väl TXL inte den bästa utgångspunkten för LH långdistans men kolla priser från FRA så ser du att de flesta flygbolag är billigare på C-biljetter än just hemmabolaget LH.

Det är också här SKs problem uppstår om deras koncept SAS Plus och SAS Minus kan ställa till det problem. Om transit-sträckorna s*ger kommer passagerarna kanske välja andra bolag med bättre anslutningsflyg om de nu ändå skall ha anslutning någonstans på vägen till USA eller Asien. Många flygbolag erbjuder dessutom bättre turtäthet än SK varför troligtvis SK måste sänka priserna mer för att locka betalande passagerare till sina C-kabiner. Det är ju tyvärr inte så många svenskar, danskar och norrmän som faktiskt betalar för att flyga business utan uppgraderar sig med poäng eller OptionTown...

Det kan ju såklart bli att SK sänker priserna i interkontinental Business-klass även för skandinaver för att just locka betalande passagerare men då deras affärsidé så här långt inte inneburit detta är jag tveksam till att vi får se det nu.

Som sagt, denna idé med att anslutningsflyg är billigare än direktflyg är inte på något sätt unik för SAS, men lite extra sårbar för SAS - tror jag - på grund av att Skandinavien har jantelagen som gör businessklass lite tabu.
 

Homer

Medlem
Generellt sett är det alltid dyrare att flyga direkt än via massa olika destinationer eftersom flygbolagen tror att de kan ta bättre betalt för direktflyg. Det var säkert sant en gång i tiden när kunderna (läs företagen som betalade affärsresenärernas business-biljetter) värdesatte tid mycket högre än vad de gör nu.

Nu är väl TXL inte den bästa utgångspunkten för LH långdistans men kolla priser från FRA så ser du att de flesta flygbolag är billigare på C-biljetter än just hemmabolaget LH.

Det är också här SKs problem uppstår om deras koncept SAS Plus och SAS Minus kan ställa till det problem. Om transit-sträckorna s*ger kommer passagerarna kanske välja andra bolag med bättre anslutningsflyg om de nu ändå skall ha anslutning någonstans på vägen till USA eller Asien. Många flygbolag erbjuder dessutom bättre turtäthet än SK varför troligtvis SK måste sänka priserna mer för att locka betalande passagerare till sina C-kabiner. Det är ju tyvärr inte så många svenskar, danskar och norrmän som faktiskt betalar för att flyga business utan uppgraderar sig med poäng eller OptionTown...

Det kan ju såklart bli att SK sänker priserna i interkontinental Business-klass även för skandinaver för att just locka betalande passagerare men då deras affärsidé så här långt inte inneburit detta är jag tveksam till att vi får se det nu.

Som sagt, denna idé med att anslutningsflyg är billigare än direktflyg är inte på något sätt unik för SAS, men lite extra sårbar för SAS - tror jag - på grund av att Skandinavien har jantelagen som gör businessklass lite tabu.

Jag drar slutsatsen att de räknat på saken och kommit fram till att de inte får in mer pengar bara för att byter ut sätena,
men om vi får AABack2ARN med nya fina säten kanske de skulle bli fart på dem :p
 

Storsteffe

Medlem
Med tanke på hur mycket krångel det är med de gamla stolarna så måste det vara lönsamt att byta ut dom, frågan är om det blir en business variant av Norwegian typ eller en riktig.
 

AABack2ARN

Medlem
Skall man nu tro bl.a. Jan Carlzon i dagens SvD att detta är helt rätt för SAS och att de gör något som är viktigt för hela flygbranschen så kanske det är så att det bara blir SAS Plus och SAS Minus även på longhaul... Något bolag måste ju vara först - varför inte SAS?!! Friskt vågat hälften vunnet!
 
Toppen