Som man kan läsa i
Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 55 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor så bokade jag nyss en intra-Asien-award med en Amex 2-4-1-voucher (totalt 25000 poäng i C alltså). Tyvärr hann tillgängligheten på "rätt" flyg mellan NRT-ICN försvinna, så den blev inte så optimal som jag hade hoppats på. Hursomhelst, eftersom detta är en inspirationstråd och routing blivit bekräftad som giltig (vid andra försöket att prata med Tallinn) så kommer här min ursprungliga rutt:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Den började med att jag funderade på att åka och hälsa på en kompis i Hong Kong (och helst ge en gästföreläsning i en kurs på hans universitet) under min tid i Beijing i höst, och eftersom jag hade en 2-4-1-voucher utan något egentligt syfte började jag kolla om det gick att hitta något roligare sätt att resa dit än att bara köpa en billig biljett. Ju mer jag letade, desto mer intressanta möjligheter hittade jag. Började även kolla upp vilka routings som skulle vara tillåtna (ursprungligen trodde jag aldrig att denna skulle godkännas), och när möjligheten för vansinniga routings öppnades så tillbringade jag några timmar med att leta fram denna.
onsdag:
PEK-PVG CA1835 (A333)
8.00-10.15
PVG-NRT NH920 (B787)
13.15-17.00
NRT-ICN UA79 (B738)
18.25-21.25
torsdag:
ICN-HKG ET609 (B787)
20.50-23.35
lördag:
KIX-HKG AI315 (B787)
13.25-16.35
söndag:
HKG-ICN OZ746 (A388)
00.30-4.50
ICN-TPE TG635 (A330)
17.30-19.10
måndag:
TPE-PEK BR719 (B744)
16.20-19.35
Detta är ju givetvis en helt vansinnig rutt, men det som är lite kul med den ur ett flygnördsperspektiv är:
* 8 segment
* 8 olika flygbolag
* 4 av segmenten är fifth freedom flights
* 3 segment med Dreamliner (som jag inte åkt med tidigare)
* 1 segment med A380 (som jag inte heller åkt med tidigare)
* I stort sett en hel dag i Seoul, Hong Kong, Taipei.
De saker som gjorde denna resa extra knepig att få ihop var:
* Air India och Ethiopian flyger inte dessa sträckor alla dagar.
* Asiana flyger inte OZ746 med A380 alla dagar (givetvis kan det fortfarande bli equipment change, ment...)
* Jag ville vara i HK både på lördag kväll (inofficiell BC-träff) och antingen fredag eller måndag dag, men kan inte vara borta jättelänge och problemen med AI och ET gjorde att det var svårt att få detta att matcha bra.
Dessutom flera alternativ som föll på att avgångstiderna gjorde att man hamnade över 24h mellan två flighter.
Denna biljett är ju dessutom open jaw PEK-HKG, KIX-PEK så man måste ta sig HKG-KIX på annat sätt vilket inte är optimalt. Har man inte mina restriktioner kring när/hur jag behövde vara i HK funnits så har jag för mig att det även fanns en routing där man kunde använda samma flighter, men få till det som en t/r med TPE som destination, dvs PEK-...-TPE-...PEK.