Senaste nytt

Inspirationstråd - Maximera Eurobonus-award

RickardG

Medlem
Åk American Airlines i förstaklass via LAX istället så har du, i princip, ett silverkort med BA (motsvarar Star Alliance Gold).
Vi är 5 pers så det blir en nätt liten summa. Nu kommer vi lite OT men med Alaskan kostar det oss 9500kr, med Virgin 15600kr och med United, där vi får ca 9000 poäng, 21000kr. Jag har inte plöjt igenom detaljerna för att veta vad som passar bäst av dessa.
 

RickardG

Medlem
Det var ett lågt pris. Då undrar ju jag varför mitt pris för motsvarande resa ARN -EWR - HNL slutar på 2958 kr, varav 2508 kr är bränsletillägg. SAS till EWR och UA till HNL. Samma väg tillbaka.
Det låter som om någon har räknat fel och debiterat dig bränsletillägg på SAS-flighterna.
 
Hej! Jag är ju ny på forumet så ni får ursäkta... MEN jag har strax över 120 000 eurobonus poäng och fick för någon månad sedan min 2-4-1 AMEX voucher. Innebär det att jag och min sambo skulle kunna göra den resa som föreslog i första posten (givet att vi hittar platser)? Jag tänkte försöka boka en liknande resa 2016 och tror att vi t.o.m kan ha ytterliggare lite poäng tills dess.

Men min fråga är egentligen om den resa som föreslogs i första posten teoretiskt skulle kunna bokas med ca 100000 poäng och en 2-4-1 för två personer.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

flum

Medlem
Hej! Jag är ju ny på forumet så ni får ursäkta... MEN jag har strax över 120 000 eurobonus poäng och fick för någon månad sedan min 2-4-1 AMEX voucher. Innebär det att jag och min sambo skulle kunna göra den resa som föreslog i första posten (givet att vi hittar platser)? Jag tänkte försöka boka en liknande resa 2016 och tror att vi t.o.m kan ha ytterliggare lite poäng tills dess.

Men min fråga är egentligen om den resa som föreslogs i första posten teoretiskt skulle kunna bokas med ca 100000 poäng och en 2-4-1 för två personer.
Välkommen till BC :) Svar ja, teoretiskt är det möjligt att boka detta för 110000 poäng (2 pers och 2-4-1). Dock tillkommer ju skatter och avgifter.
 

Silferlood

Medlem
Problemet är dock att det inte finns ett vettigt sätt att kolla tillgänglighet av Singapore Airlines Business class award plats på Airbus A380 och Boeing 777-300ER flygningar (som går att boka med SAS EuroBonus poäng) online.

Tillgängligheten som visas på Singapore Airlines KrisFlyer stämmer inte med vad SAS agenter kan se. LifeMiles likaså.
Uniteds webbsida visar inte Singapore Airlines flygning (award) alls, ANA och Aeroplan visar inte Singapore Airlines Business class award plats på Airbus A380 och Boeing 777-300ER flygningar.
Good point!
 

Thornado

Medlem
Som man kan läsa i Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 55 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor så bokade jag nyss en intra-Asien-award med en Amex 2-4-1-voucher (totalt 25000 poäng i C alltså). Tyvärr hann tillgängligheten på "rätt" flyg mellan NRT-ICN försvinna, så den blev inte så optimal som jag hade hoppats på. Hursomhelst, eftersom detta är en inspirationstråd och routing blivit bekräftad som giltig (vid andra försöket att prata med Tallinn) så kommer här min ursprungliga rutt:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Den började med att jag funderade på att åka och hälsa på en kompis i Hong Kong (och helst ge en gästföreläsning i en kurs på hans universitet) under min tid i Beijing i höst, och eftersom jag hade en 2-4-1-voucher utan något egentligt syfte började jag kolla om det gick att hitta något roligare sätt att resa dit än att bara köpa en billig biljett. Ju mer jag letade, desto mer intressanta möjligheter hittade jag. Började även kolla upp vilka routings som skulle vara tillåtna (ursprungligen trodde jag aldrig att denna skulle godkännas), och när möjligheten för vansinniga routings öppnades så tillbringade jag några timmar med att leta fram denna.

onsdag:
PEK-PVG CA1835 (A333)
8.00-10.15
PVG-NRT NH920 (B787)
13.15-17.00
NRT-ICN UA79 (B738)
18.25-21.25
torsdag:
ICN-HKG ET609 (B787)
20.50-23.35

lördag:
KIX-HKG AI315 (B787)
13.25-16.35
söndag:
HKG-ICN OZ746 (A388)
00.30-4.50
ICN-TPE TG635 (A330)
17.30-19.10
måndag:
TPE-PEK BR719 (B744)
16.20-19.35

Detta är ju givetvis en helt vansinnig rutt, men det som är lite kul med den ur ett flygnördsperspektiv är:
* 8 segment
* 8 olika flygbolag
* 4 av segmenten är fifth freedom flights
* 3 segment med Dreamliner (som jag inte åkt med tidigare)
* 1 segment med A380 (som jag inte heller åkt med tidigare)
* I stort sett en hel dag i Seoul, Hong Kong, Taipei.

De saker som gjorde denna resa extra knepig att få ihop var:
* Air India och Ethiopian flyger inte dessa sträckor alla dagar.
* Asiana flyger inte OZ746 med A380 alla dagar (givetvis kan det fortfarande bli equipment change, ment...)
* Jag ville vara i HK både på lördag kväll (inofficiell BC-träff) och antingen fredag eller måndag dag, men kan inte vara borta jättelänge och problemen med AI och ET gjorde att det var svårt att få detta att matcha bra.
Dessutom flera alternativ som föll på att avgångstiderna gjorde att man hamnade över 24h mellan två flighter.

Denna biljett är ju dessutom open jaw PEK-HKG, KIX-PEK så man måste ta sig HKG-KIX på annat sätt vilket inte är optimalt. Har man inte mina restriktioner kring när/hur jag behövde vara i HK funnits så har jag för mig att det även fanns en routing där man kunde använda samma flighter, men få till det som en t/r med TPE som destination, dvs PEK-...-TPE-...PEK.
 

Dr. Miles

Expert
Svar till inlägget från Utnyttja zoner till max - Eurobonus Award Chart i Economy | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Perth-Tahiti/Fiji/Tonga med New Zealand
Ja, Australien/Nya Zeeland-Söderhavet är bra värde och det har några medlemmar bokat.
Boka Eurobonus bonusbiljett med andra bolag än SAS | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Casablanca-Entebbe/Juba med Egypt
Norra Afrika (som inkluderar en stor del av Afrikanska kontinenten) & Mellanöstern zon är ganska stor så det bör man kunna hitta en bra routing.
T ex:
Casablanca-(Egyptair)-Kairo-(Egyptair)-Dubai-(Ethiopian Airlines)-Addis Ababa-(Ethiopian Airlines)-Maputo // open jaw // Lilongwe-(Ethiopian Airlines)-Addis Ababa-(Ethiopian Airlines)-Accra-(Egyptair)-Kairo-(Egyptair)-Beirut

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Sedan är det en annar fråga om vad man gör i dessa städer inom 24 timmar... (Det kostar att ansöka visum också)

@Thornado lyckades att maximera bonusresan inom Östra Asien. (Han kunde ha åkt till Kazakhstan och Uzbekistan också, om han skulle maximera ännu mer ;))
Inspirationstråd - Maximera Eurobonus-award | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Beijing-(Air China)-Hong Kong-(ANA)-Tokyo-(ANA/Asiana)-Seoul-(Asiana)-Almaty // open jaw // Tashkent-(Asiana)-Seoul-(Asiana)-Osaka-(EVA Air)-Taipei-(EVA Air)-Shanghai

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Sao Paulo-Venezuela med Avianca
Lima-(Avianca)-Santiago de Chile-(Air Canada)-Buenos Aires-(Turkish Airlines)-Sao Paulo-(Avianca)-Bogota // open jaw // Aruba-(Avianca via Bogota)-Guayaquil-(Avianca via Lima)-La Paz-(Avianca)-Bogota-(Avianca)-Curacao

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ytterligare en fråga jag har: Måste det vara en published route för att man ska få boka den som award, eller räcker det att tillgängligheten finns på varje enskild sträcka?
Den biten är lite hemligt men enligt @Thornado s erfarenhet, bör det inte vara krav med MPM (Maximum Permitted Mileage) eller publicerad fares.
 

Glenn E

Medlem
Hur mycket omväg kan man göra på en enkelresa på EB poäng??
Jag bokade ju nyligen en enkel till Jakarta från Bali vilket ju är en rejäl omväg.

Ka man för att hårddra det boka en enkel i business från Göteborg till Stockholm via Istanbul, Warszawa , London, Wien, Berlin, München och Zürich ?:) För 30000 EB poäng??
Det skulle ju kunna bli en rolig vecka.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Edit:
Eller varför inte motsvarande i Nordamerika zonen eller flärran östern zonen
 

Dr. Miles

Expert
Svar till inlägget från Utnyttja zoner till max - Eurobonus Award Chart i Economy | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Ja, Australien/Nya Zeeland-Söderhavet är bra värde och det har några medlemmar bokat.
Boka Eurobonus bonusbiljett med andra bolag än SAS | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor


Norra Afrika (som inkluderar en stor del av Afrikanska kontinenten) & Mellanöstern zon är ganska stor så det bör man kunna hitta en bra routing.
T ex:
Casablanca-(Egyptair)-Kairo-(Egyptair)-Dubai-(Ethiopian Airlines)-Addis Ababa-(Ethiopian Airlines)-Maputo // open jaw // Lilongwe-(Ethiopian Airlines)-Addis Ababa-(Ethiopian Airlines)-Accra-(Egyptair)-Kairo-(Egyptair)-Beirut

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Sedan är det en annar fråga om vad man gör i dessa städer inom 24 timmar... (Det kostar att ansöka visum också)

@Thornado lyckades att maximera bonusresan inom Östra Asien. (Han kunde ha åkt till Kazakhstan och Uzbekistan också, om han skulle maximera ännu mer ;))
Inspirationstråd - Maximera Eurobonus-award | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Beijing-(Air China)-Hong Kong-(ANA)-Tokyo-(ANA/Asiana)-Seoul-(Asiana)-Almaty // open jaw // Tashkent-(Asiana)-Seoul-(Asiana)-Osaka-(EVA Air)-Taipei-(EVA Air)-Shanghai

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Lima-(Avianca)-Santiago de Chile-(Air Canada)-Buenos Aires-(Turkish Airlines)-Sao Paulo-(Avianca)-Bogota // open jaw // Aruba-(Avianca via Bogota)-Guayaquil-(Avianca via Lima)-La Paz-(Avianca)-Bogota-(Avianca)-Curacao

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Den biten är lite hemligt men enligt @Thornado s erfarenhet, bör det inte vara krav med MPM (Maximum Permitted Mileage) eller publicerad fares.
Observera att min post ovan skrev jag i april när jag inte visste om Double-open jaw kostar som två enkelresor (dvs 60% av Star Alliance award T/R x 2 = 20% mer poäng än vanligt).
Double Open Jaw kräver 2 st Amex 2-4-1 voucher ifall man använder den, sa kundtjänsten i Tallinn.
 
Toppen