Senaste nytt

Inrikesloungen på Arlanda byggs om?

maswan

Medlem
Låter väl som ganska konsekvent vad gäller Swedavia-policies? De fokuserar ju på det som de anser är viktigaste funktionen hos en flygplats, nämligen shopping.

Följer väl rätt naturligt av att intäkter från butikshyra är en stor del av de totala intäkterna för Arlanda.

Tyvärr i det här fallet, för att jag skulle betydligt hellre se SAS inrikes och resten av *A sitta ihop utan att man skulle behöva gå lanside, men Swedavia ser minskade intäkter utan att kostnadsminskningen för säkerhetskontroller etc skulle bli lika stor. Och jag tror inte att SAS och Norwegian skulle vara peppade att pynta det i en extra T4-avgift när det kommer ner till det alternativet heller.
 

olo

Medlem
Fast vore det verkligen så negativ för verksamheterna i SkyCity om T5 blev *A, för bortsett från hotellen är det främst restauranger där. Det enda jag har besökt är apoteket och när jag har handlat där, har det varit värt omvägen.

Ett samlad T5 hade förmodligen skapat mer rörelse mellan A/B-gater och F(/G)-gater, vilket också ge högre intäkter. Stressade resenärer som måste byta terminal är knappast de köpstarkaste.
 

maswan

Medlem
Verksamheterna kanske inte skulle klaga, snarare tvärt om om de fick lägre hyra utan större inverkan på deras kundunderlag, om vi antar att terminalbytande resenärer är osannolika kunder (jag hör definitivt till den kategorin). Men eftersom hyressättningen är som den är, där Swedavia får mer betalt ju fler personer går förbi butiken, så är ju inte Swedavia direkt motiverade av bra kundunderlag, utan så hög genomströmning som möjligt.
 
Toppen