Senaste nytt

Inofficiell BC träff Hong Kong 30e nov 2019

henrik l

Medlem
Jag tror att följande länk har postats tidigare i tråden: https://hkmap.live/#
Jag ska på konferens till HK en vecka efter träffen och tittar på uppdateringarna ganska regelbundet. Om man kikar lite på kartan nu och då så får man en en ganska bra uppfattning var man INTE skall befinna sig. Just nu är väl konklusionen att håller man sig t ex i Aberdeen, Stanley, eller det pittoreska Shek O, då är man på betryggande avstånd från oroligheterna. Har varit i HK +20 gånger sedan 2010, så har väl hyfsad lokalkännedom kring var man kan vara och inte vara. Men ni som är på plats får komma med mera initierad info.

Kan väl lägga till att jag åkte från HK i april 2010 till Bangkok när rödskjortorna protesterade och folk i HK undrade hur jag kunde åka dit. Då kände jag inte till stan så bra, men höll mig borta från epicentrum. Det är väl ett grundtips för att slippa problem, skaffa info om var du inte skall vara. Så stalltipset är, boka in er på Marriott Ocean Park, då håller man sig på avstånd:)
 

Kaykay

Medlem
Hong Kong MTR idag.
32BDADB5-25A5-4F0A-A7B2-E6F52364E123.jpeg
 

pqvst

Medlem
@pqvst kan nog uppdatera er lite om läget på plats :D

Jag är i Hong Kong till den 20e. Ska på bröllop. Senaste dagarna har varit lite nervösa. Jag bor just nu i Sheung Wan där det är helt lugnt (man märker inte av något alls). Men 10 minuter bort i Central har det varit typ "krigszon" senaste dagarna. Även Mong Kok och andra delar på Kowloon sidan har påverkats mycket. Vi har inte satt vår fot vid Central under hela tiden vi varit här pga att det sker protester väldigt spontant (ofta vid lunch tid). Och inte heller tagit MTR då vi inte vill fastna någonstans om/när det stoppar tågen. Visst, det fungerar att vara här men det är inte direkt lika trevligt som vanligt.

Jag håller mig uppdaterat genom att läsa på Twitter då folk skriver snabbt där det sker något nytt. Även lokala vänner som håller mig uppdaterat och jag använder Hongkong Protests Map - hongkong.liveuamap.com
 

palmen

Moderator
Om vi ska titta lite mer specifikt på denna träff och oroligheterna i staden.

Central är ju nära Beer Bay vid Pier 3 som är där vi tänkt att samlas.
Finns det något i dagsläget som säger att vi absolut inte bör befinna oss där nere vid piren?

Hur är det med området ovanför, tänker mest på LKF och nattlivet där. Är det ett område man bör undvika på en lördag kväll?
Hur är det med star-ferry, har de varit utsatta för något eller kan man hoppas på att de ska kunna operera som vanligt?

Om man fortfarande vill bo "centralt" finns det något område som är att föredra?
Wan Chai? Admiralty? Tsim Sha Tsui?
 

Taggen

Medlem
Jag kommer nog byta hotel. Hotel Jen by Shangri-la ligger lite väl nära Universitetet (HKU) och de bråkar där en del.
 
Toppen