Senaste nytt

Inget mer kaffe i Go? (en fråga som inte härstammar från "äkta" sas utan endast på en liten linje)

Lägger in det i den här tråden så det inte blir OT i nån annan.

Nu har detta beteendet fortsatt och dessutom har vi fått lite annat skit på halsen så jag tog och mailade in till customer care så får vi väl se om jag bara får ett "tack för dina synpunkter vi ska ta det vidare internt bla bla" svar eller nått faktiskt konkret.

"Hej,

Som frekvent resenär på linjen VBY-ARN (4-8 legs i veckan) noterar jag ett och annat under mina timmar i luften.
En del saker är inte värda att ta upp men en del är saker jag däremot inte förstår. Det är dessa jag nu vill dela med mig av.

På den här linjen opereras era flygningar av JetTime sedan starten för linjen Mars 2014. Nedan följer några observationer jag önskar få svar på varför, när de kommer åtgärdas, samt vad er uppfattning om de är utifrån mig som kund hos SAS.

1) JetTime tillåter EJ användandet av hörlurar från det att du stiger på planet tills "lampan med säkerhetsbälte" släcks, samt från att den tänds igen inför inflygning tills man lämnar flygplanet. Detta är ca 60% av hela flighten. Vad jag vet finns ingen annan operatör eller ens SAS själva som begär detta.

2) Sedan Mars 2015 har JetTime helt slutat servera Kaffe/The till pax i GO klass, de hänvisar till baksidan av cafe sortimentet där det finns en formullering om selektiv service på linjen VBY-ARN, det står däremot ingenting om att kaffe inte skall serveras. Självklart sker ingen annan ombordförsäljning till GO heller

3) Sedan 1/4 2015 har Jettime helt slutat flyga med de ATR72-600 Maskiner som användes från starten av linjen innan. Dessa har istället ersatts av en blandad flotta av SAS brandade maskiner och JetTime brandade maskiner (se bild). De JetTime brandade flygplanen är i STORT behov av renovering. Det är mer än 25% trasiga stolsryggar, de är olåsta och lutar således bakåt när någon sätter sig i de. Det finns flertalet brickbord som är helt trasiga och är lagade med antingen Silvertejp eller infant-belts! (se bilder)

4) Flertalet tillfällen senaste veckorna har kaffe/the EJ serverats även i PLUS, detta med hänvisning till att varmvatten ej lastats på antingen VBY eller ARN, detta har aldrig skett tidigare någon gång.

5) Sedan 1/4 har frekvensen på försenad ankomst / avgång ökat markant, det verkar vara dels på grund av otroligt tight planering av CC personal som byts mellan linjer på ARN och ankommer sent / fel. Dels pga tekniska omständigheter med de maskiner som nu mer används

6) Vid ett tillfälle, den 8/4 2015 flight SK086, fick vi information kvällen innan att planet var inställt. Jag ställde in hela min arbetsdag pga detta då vi blev ombokade till 09:25 flighten efter som i effekt krashar hela min dag. Under dagen fick jag likväl information att den flighten faktiskt avgick på morgonen med 13 PAX som "råkade vara på plats"

7) Under två månaders tid har seating config varit frekvent fel, JetTime har 3 olika versioner i sina plan, en med 18 rader, en med 19 rader och en med 20 rader. Det verkar som att SAS får fel information om vilket plan som skall användas och bokar upp baserat på det. Men när ett plan planerat med 20 rader istället ersätts av det med 18 rader utbryter smärre kaos, jag har själv som EBD meddelats två tillfällen vid Gate att jag är på "Stand By" för boarding pga att jag tilldelats ett säte som inte finns.

Mvh
Christian Sternudd"

Ber även om ursäkt för bilderna om ni redan sett de i en annan tråd men ville samla ihop allt på samma ställe
Jahopp, såklart får jag ett j*kla icke svar som vanligt...

"Hej Christian,



Tack för ditt mail.



Det var riktigt tråkigt att läsa om dina upplevelser ombord och vi förstår att SAS denna gång inte levt upp till dina förväntningar.



När det gäller serveringen ombord så ska du, när du reser i GO, få kaffe eller te serverat fram till kl. 9. Efter klockan 9 ska du också få kaffe och te serverat, dock finns inte möjligheten att handla något ur Eat & drink meny.



När du reser i SAS Plus ska du få en frukostmacka samt en juice på flygningar som avgår före kl. 9. Efter kl. 9 ska det serveras kaffe/te samt en chokladbit, dock har du inte möjlighet att handla ur vår Eat & drink meny.



Jag har givetvis vidarebefodrat dina synpunkter till ansvarig för berörd avdelning, så att de får ta del av dina upplevelser. Vi tar din feedback på stort allvar och kommer nu att ta detta vidare internt och vidta lämpliga åtgärder inför framtiden.



Jag hoppas att resorna ändå gett utbyte och jag tackar för att du tagit dig tid att skriva till oss.



Jag önskar dig en trevlig dag!



Hjälp oss att bli bättre! Klicka här och besvara några enkla frågor om hur du upplevde din kontakt med oss.

Med vänlig hälsning



Ida

Customer Care Team"
 

El0

Medlem
Haha. Vilket långt sätt att skriva "du har rätt till en kopp kaffe även om du flyger med JetTime".
De verkar ju totalstrunta i resten av dina synpunkter..
 
A

Aurora

Guest
Er litt usikker på hvordan "Jag har givetvis vidarebefodrat dina synpunkter till ansvarig för berörd avdelning, så att de får ta del av dina upplevelser. Vi tar din feedback på stort allvar och kommer nu att ta detta vidare internt och vidta lämpliga åtgärder inför framtiden." ikke er godt nok? Altså, jeg er enig i at med tanke på alt du har skrevet så hadde det føltes mye bedre å fått et svar til hvert punkt. Det hadde jeg også følt.

Men mye av det du skreiv var "påstander" og ikke noe man som customer care medarbeider kan si noe om. Hva vet Ida om regelverket rundt hørlurar ombord i fly, tror du? Antakeligvis ikke noe mer enn deg, siden du trossalt mener det ikke er noen andre carriers som driver med dette forbudet (når det er flere carriers der ute du ikke får bruke hørlurar hos). Sånn sett er det jo viktig at hun sier at tilbakemeldingene tas opp internt og bearbeides der. I tilfelle du tror det bare er bogus, så kan jeg iallefall berolige med at det er mye som tas opp internt ifht tilbakemeldinger fra kunder. Især det med mat, vet jeg de tar seriøst og snakker mye om for å få optimalisert.

Jeg kan jo si at jeg f.eks har hatt en del kontakt med Nextjet i forbindelse med at Nextjet opererte for Estonian på en flyvning. Nextjet er en liten maur ifht SAS i størrelse, så jeg fikk rimelig raskt svar, men det var HELT på jordet. Man skulle tro at et flyselskap visste selv hvordan driften og operasjonen av flyene sine fungerer, men vedkommende på customer care skjønte ikke bæret av det jeg sa. Jeg måtte sende en hel mail for å forklare hvordan den daglige drift av flyflåten fungerer(!) for at de faktisk skulle sende et vettugt svar. I grunnen ikke rart jeg fikk et vettugt svar, da jeg så de hadde videresendt mailen min direkte til operations hos Nextjet.

Det er vel en vanskelig linje å trekke, om hvor mye kunnskap customer care skal sitte med ifht tekniske løsninger, regelverk og operasjonell drift av et flyselskap.
 
@Aurora Jag bad om svar på mina frågor, jag frågade vad SAS tänkte göra åt saken att deras inhyrda operator inte håller sig till de förpliktelser som SAS stipulerar. De bryter helt enkelt mot det kontrakt de åtagit sig att utföra. Vad jag fick tillbaka var ett svar jag kunde hittat i det finstilta på cafe-sortiments broschyren.
Eftersom jag ombeds skriva sådanna här saker i customer care formuläret som ENDA kommunikationsmedel till ett bolag jag spenderar personligen en kvartsmiljon kronor på om året kunde man kanske förvänta sig att jag fick tillbaka svar på frågorna och inte ett blaha blaha.

Jag vet vad du tycker och om du bedriver affärsverksamhet så är det ju fantastiskt att kunna låtsas som att det regnar varje gång en kund har ett klagomål. Man viftar bort det med "tack för att du tog dig tid att skriva till oss och jag looooovar dig att vi kommer göra något kanske möjligtvis med det du säger" men de facto, några av dessa saker har pågått i snart 1 års tid.

Jag skriver inte till SAS för att jag är en grinig gubbe som leker ordningspolis, jag skriver då jag bryr mig om att min linje ska vara välfylld och ekonomisk. Jag ser till mitt eget intresse såväl i kabinen som till att jag ens får flyga med de i framtiden också.

Det är en liten ort jag bor på, vi är knappa 55 000 innevånare och ryktet att SAS inte ens serverar kaffe på planet medans Braathens ger alla guld och champange när de kliver på (hittepå såklart) har gjort att många privatpersoner väljer det bolaget istället...FÖR KAFFE!

Sen har du de övriga frågorna som de inte ens bemödade sig försöka svara på tillbaka till mig som kund...
Personligen känner jag mig förolämpad av ett sådant beteende. Det är tamefasiken inte en ynnest att få vara kund hos SAS, det är en ynnest för SAS att jag väljer att resa med de. Varför är du så nitisk på att vi alla ska vara tacksamma hela tiden oavsett hur vi behandlas / produkten levereras?
 
Vi tar din feedback på stort allvar och kommer nu att ta detta vidare internt och vidta lämpliga åtgärder inför framtiden.
Haha! SAS Customer Care leverer endnu en gang!

Jeg ville meget gerne vide hvad "lämpliga åtgärder" er - måske at fjerne din mulighed for at klage? Udlevere en form for bedøvelse? Få styr på leverandøren? Eller måske ingenting? Jeg tror det sidste mest sandsynligt.
 

Palazzi

Medlem
Haha! SAS Customer Care leverer endnu en gang!

Jeg ville meget gerne vide hvad "lämpliga åtgärder" er - måske at fjerne din mulighed for at klage? Udlevere en form for bedøvelse? Få styr på leverandøren? Eller måske ingenting? Jeg tror det sidste mest sandsynligt.

Lämpliga åtgärder är givetvis: 1. Skapa ett nytt, standardiserat, mailsvar. 2. Skriv finstilt i menyn "lokala avvikelser kan förekomma" 3. Se till att ingen i personalen, av misstag, råkar svara på de verkliga frågor kunderna kan tänkas ha - raka svar kan få förödande konsekvenser för verksamheten :p

;)
 

Agö

Medlem
Vad som är särskilt trist är att vi som är hyggligt frekventa resenärer men som (i) inte har en sambo som jobbar inom SAS, (ii) driver Sveriges största sajt för medvetna resenärer eller (iii) blir inbjudna till pendlar- eller Pandionmöten på regelbunden basis, som @Christian Sternudd skriver, inte har något effektivt sätt att ventilera åsikterna på - det är ju som att tala med en vägg. Man skulle ju hoppas på att någon gång bli kontaktad av någon som är "ansvarig för berörd avdelning". Jag har aldrig blivit det - har ni? Istället gömmer man sig effektivt bakom Customer Cares trygga mur.

@Christian Sternudd borde kanske fundera på att ta detta via SAS Facebook. Kanske kan den klassiska "Name & Shame"-taktiken få fart på kaffemaskinerna.
 
A

Aurora

Guest
Varför är du så nitisk på att vi alla ska vara tacksamma hela tiden oavsett hur vi behandlas / produkten levereras?

Jeg ser som oftest etter muligheter og løsninger, ikke bare det negative i alt. Mulig det framstilles som "take it as it is and shut up" - det er nødvendigvis ikke målet, men kanskje en sideveg jeg vaser meg bort i :)

Mye er fordi jeg ser en god del av det som skjer bak kulissene. Da er det lettere frustrerende å se folk reagere så negativt og kaste rundt seg med "ja særlig" når noe de-facto utføres. Hvis man sier man tar det opp internt, så gjør man faktisk det. Men her raljerer man rundt med "pfft, bullshit". Da blir jeg litt lei meg, for det er folk som sitter i det usynlige og tar seg av dette.

Sier også at jeg har vært gjennom samme smørja med diverse flyselskap og tilbakemeldinger - og det er irriterende. Det er da obvious at om man kommer med konkrete forslag til tiltak, også får du et relativt standardisert svar tilbake. Da blir du lei. Spørsmålet er bare hvor mye mer som kan sies fra customer care, når mye av dette (reglement rundt hørlurar, reglement rundt minimum equipment list for utstyr ombord, hva luftfartstilsynet godtar av tilstand på fly, hva som er spesifisert til underleverandøren fra billettselger) er intern kommunikasjon.

Det burde utvilsomt kunne gis en mer PERSONLIG besvarelse, altså formulert annerledes. Men innholdet ville nødvendigvis ikke vært annerledes. Det kan ikke være veldig annerledes, for det er ikke customer care sitt anliggende å håndtere de sakene - annet enn å sende de videre.

EDIT: Jeg blir litt opphengt i det tekniske - hva gjelder servicen bør det selvsagt endres, det er jeg helt enig i. De trasige juicekartongene og manglende servering er en skamplett. Utvilsomt. Hvis man får mange nok tilbakemeldinger har jeg vondt for å se at ikke SAS tar dette opp med Jettime og ber de straighten things out.
 
Ja men dåså, jag får helt enkelt förlita mig på att SAS gör allt de kan för att leverera den produkt de påstår sig leverera och att de numer kommer skärpa till sig rejält förmodligen. Jag borde egentligen inte ens skickat in mina frågor antar jag, för de visste redan om detta och har redan en plan på g...

Låter som det mest politiska dravlet jag hört på evigheter. SAS är inte social-kommunistiskt. Det är ett bolag som spelar på samma regler som alla andra. Mitt val är att resa på SAS pga olika anledningar, när det negativa överskuggar det positiva då byter jag bolag. Såsom alla andra konsumenter som inte berörs av religösa eller ideologiska anledningar kommer göra.

Men klart, låt oss alla skicka in beröm till SAS för att vi kom fram till vår destination istället från och med nu...
 
Toppen