Senaste nytt

Inget fjärrtåg mellan Stockholm Central–Stockholms södra mellan 2018-JUN-25 och 2018-AUG-19

Dr. Miles

Expert
Trafikverket (banverket?) renoverar spåren mellan Stockholm Central–Stockholms södra under sommarsemestertiden så att inget fjärrtåg går mellan 25 juni klockan 00.00 och 20 augusti klockan 05.00, 2018.
Man måste ta pendeltåget till Stockholm södra och får betala SL biljetten själv.

Trafikverket skrev:
Stockholm Central–Stockholms södra, Getingmidjan

Vi renoverar spåren mellan Stockholm Central och Stockholms södra, en av landets mest trafikerade tågsträcka. Arbetet pågår dygnet runt mellan 25 juni klockan 00.00 och 20 augusti klockan 05.00, 2018.

Stockholm Central–Stockholms södra, Getingmidjan - Trafikverket


Idag hjälpte jag två kinesiska turister som skulle ta MTR Express tåg till Göteborg med avgång 09:30 från Stockholm C.
När jag kollade tåginfos webbsida, kunde jag inte hitta 09:30 avgång mot Göteborg.
Vi gick in i Stockholm C och där stod många personal med väst som meddelade resenärer om banarbetet och hur man ska ta sig till Stockholm södra.
De sa att man måste köpa SL biljett för Stockholm C-Stockholms södra och det inte ingår i biljettpriset som kinesiska turisterna köpte från MTR Express.
 

Protein48

Medlem
Trafikverket (banverket?) renoverar spåren mellan Stockholm Central–Stockholms södra under sommarsemestertiden så att inget fjärrtåg går mellan 25 juni klockan 00.00 och 20 augusti klockan 05.00, 2018.
Man måste ta pendeltåget till Stockholm södra och får betala SL biljetten själv.



Stockholm Central–Stockholms södra, Getingmidjan - Trafikverket


Idag hjälpte jag två kinesiska turister som skulle ta MTR Express tåg till Göteborg med avgång 09:30 från Stockholm C.
När jag kollade tåginfos webbsida, kunde jag inte hitta 09:30 avgång mot Göteborg.
Vi gick in i Stockholm C och där stod många personal med väst som meddelade resenärer om banarbetet och hur man ska ta sig till Stockholm södra.
De sa att man måste köpa SL biljett för Stockholm C-Stockholms södra och det inte ingår i biljettpriset som kinesiska turisterna köpte från MTR Express.

Det går med anledning av detta heller inte att förbeställa mat i 1:a klass. Detta pga, vad SJ hänvisade till, "logistiska problem".
 
När man köper en biljett med SJ AB mellan till exempel Stockholm Central och Göteborg under avstängningen, ingår i alla fall SL resan till Stockholm Södra med pendeln för byte till X 2000 tåget där.

Man kan för övrigt alltid köpa och ”baka” in en lokal resa, så kallad resplus på SJ AB:s försäljningssite. Till exempel från Rinkeby T-bana till Liseberg i Göteborg. Då får man allt på samma biljett. SL biljetten, SJ biljetten och Västtrafikbiljetten. Det är förvånansvärt många som inte känner till detta, utan man köper endast Stockholm Central till Göteborg Central. Och måste sedan kanske ”krångla” med att införskaffa de lokala biljetterna.
 

Alf

Medlem
Det är typiskt SJ att lösa problemet på ett kundovänligt sätt. Istället för att hjälpa de passagerare som berörs genom detta krångel fixar man inte till helheten. Har man en biljett till Stockholm får SJ se till att man hamnar i Stockholm på ett enkelt sätt. Att behöva byta till pendeltåg ät ju bara det en ansträngning. Inte sänker man priserna heller för eländet man ställer till med. Ja, jag vet att det är Banverket som orsakar det här men det måste väl finnas ett övergripande ansvar någonstans. Dessutom är det mitt i turistsäsongen med alla vilsna turister som kommer med tåg.

Det blir definitivt bilen till Stockholm under denna tid det byggs om.
 

palmen

Moderator
Det är typiskt SJ att lösa problemet på ett kundovänligt sätt. Istället för att hjälpa de passagerare som berörs genom detta krångel fixar man inte till helheten. Har man en biljett till Stockholm får SJ se till att man hamnar i Stockholm på ett enkelt sätt. Att behöva byta till pendeltåg ät ju bara det en ansträngning. Inte sänker man priserna heller för eländet man ställer till med. Ja, jag vet att det är Banverket som orsakar det här men det måste väl finnas ett övergripande ansvar någonstans. Dessutom är det mitt i turistsäsongen med alla vilsna turister som kommer med tåg.

Det blir definitivt bilen till Stockholm under denna tid det byggs om.
Nu var det väl specifikt MTR det handlade om i detta fall, men kanske är så att SJ agerar på samma sätt.
Men vilket sätt menar du skulle vara smidigare att ta sig från Stockholm Södra till Stockholm Central än att ta pendeltågen? De tågen går ju minst 8 gånger i timmen och tar typ 3 minuter. Tyvärr är ju detta något vi får leva med när det inte finns några andra sätt att ta sig söderut från Cetnralen om man inte ska åka runt Mälaren.
För oss andra som pendlar i Stockholm så går inga tåg alls till Odenplan från norrort, vi hänvisas till att åka buss/tunnelbana istället och förlänger restiden på sträckan med 100-200%. Så har det varit de senaste 4 somrarna så inget nytt utan bara att gilla läget.

Det trista i detta är ju alla tursiter som blir drabbade som inte har koll på detta. Vi som bor runt Stockholm är rätt medvetna om problemet och vet hur vi ska ta oss runt det på ett vettigt sätt.
 
Det är typiskt SJ att lösa problemet på ett kundovänligt sätt. Istället för att hjälpa de passagerare som berörs genom detta krångel fixar man inte till helheten. Har man en biljett till Stockholm får SJ se till att man hamnar i Stockholm på ett enkelt sätt. Att behöva byta till pendeltåg ät ju bara det en ansträngning. Inte sänker man priserna heller för eländet man ställer till med. Ja, jag vet att det är Banverket som orsakar det här men det måste väl finnas ett övergripande ansvar någonstans. Dessutom är det mitt i turistsäsongen med alla vilsna turister som kommer med tåg.

Det blir definitivt bilen till Stockholm under denna tid det byggs om.
Men vänta nu, som jag skrev så har SJ AB inkluderat biljetten på pendeln. Dr Miles inlägg handlade ju om MTR.
 

Dr. Miles

Expert
Men vänta nu, som jag skrev så har SJ AB inkluderat biljetten på pendeln. Dr Miles inlägg handlade ju om MTR.
Jag vet inte om det är så eller inte, men personalen med gul vest på Stockholm C sa att alla måste köpa (om man inte redan har SL biljett) SL biljett när man åker pendeltåg mellan Stockholm C och Stockholms södra. Det var inte MTR specifikt.

Sedan kan det vara så att SJ betalar tillbaka till kunden när man skickar kvittot, men det vet jag inte.
 

AABack2ARN

Medlem
@Alf Nja, nu tycker jag du är lite orättvis mot SJ (och det tillhör inte vanligheterna att jag försvarar varken dem eller spårbunden trafik i allmännhet).

Jag har ingen aning om hur MTR hanterat detta och det verkar vara just MTR som pekas ut i första posten. Den information som finns avseende MTR hittar du här: https://mtrexpress.se/sv/getingmidjan

SJs information säger detta: Banarbete i Stockholm sommaren 2018

Har du en biljett till eller från Stockholm Central med SJ ingår SL-biljetten mellan Flemingsberg/Stockholms södra till Stockholm City. De som köpte biljett innan tidtabellerna och datum blev klara skall ha fått information om detta. Vet dock inte om de kan resa på samma biljette eller fått en ny biljett.

De som INTE vill ha en SL-biljett (dvs betala extra för pendeltågssträckan då de redan har SL-biljett) kan köpa sin resa med utgångspunkt från Stockholms södra eller Flemingsberg. Vet ej prisskillnad.

Jag skulle kunna tro att en utmaning är att MTR kallar destinationen "Stockholm" och har en banner som säger följande

På grund av ett banarbete under perioden 25/6 - 19/8 kommer ingen tågtrafik kunna passera mellan Stockholm Central och Stockholms södra. MTR Express tåg kommer därför att ankomma och avgå från Stockholms södra. För resa från/till Stockholm Central kan du resa med SL pendeltåg. Det kräver en giltig SL-biljett som du kan köpa i samband med din MTR Express resa. Läs mer om hur det påverkar din resa här .

SL-biljetten väljs till genom en kryssruta hos MTR.

SJ kallar det för Stockholm Central och Stockholm Södra (samt tusen andra Stockholms-adresser man kan åka till via SL) och det är inte så lätt för en utlänning att veta skillnaden.

SJ skriver så här när man försöker boka en biljett till eller från Stockholm


Din resa påverkas av ett banarbete
Mellan den 25 juni och 19 augusti arbetar Trafikverket med spåren söder om Stockholm Central. Södergående tåg stannar och avgår från Stockholm Södra eller Flemingsberg istället för Stockholm Central.

Vad innebär det här för dig?
Du behöver byta till SLs pendeltåg för att ta dig från eller till Stockholm Central. Kostnaden för SL-biljetten är inkluderad i priset.

Har du redan SL-biljett?
Välj istället att resa till eller från Stockholm Södra eller Flemingsberg i nästa steg och ta dig själv till din avrese- eller ankomststation med din egen SL-biljett.

Så, ja jag tycker nog bolagen informerar vid köp. Men bokar du via tredjepart eller inte vet skillnaden på Stockholm C och Stockholms S blir det så klart svårt. Det är dock lika svårt för mig när jag reser till Paris, London eller andra städer när tågen kommer och går från olika stationer

Har man en SJ-biljett som uttryckligen säger Stockholm C som destination skall SL-resan ingå.

För övrigt retar jag mig på att SJ inte kan lära sig att stationen heter Stockholms södra när till och med MTR kan få det rätt ;)
 
Toppen