stewigriffin
Medlem
Reflexen låter vara liknande det som många har vid bilkörning: bromsa! även om med dagens bilar går det att styra undan faran.
I mina ögon är det en helt sund reaktion att "dra spaken bakåt" när man får en varning om överfart (vad skulle man annars göra?) Den refererade artikeln var lite rörig så det var inte helt lätt att förstå vad som hände därefter.
The pilot should not pitch up to reduce speed, but should attempt to maintain the cruise altitude by making smooth inputs on the sidestick.
Och hur ofta läser man handboken innan man börjar köra en ny bil?Det är HELT FEL reaktion på en A330/340. Så här står det i Airbus Flight Crew Training Manual angående overspeed warning vid cruise altitude
Och hur ofta läser man handboken innan man börjar köra en ny bil?
Och hur ofta läser man handboken innan man börjar köra en ny bil?
En pilot som flyger longhaul skrapar ihop i snitt 3½ flygtimmar per år. Resten av tiden flyger planet på autopilot. Jo, det stämmer: tre timmar och 30 minuter. Inte undra på att basic flying skills försvinner.