Senaste nytt

Ingen Service Fee vid bokning av STAR Eurobonus?

Bokade förra veckan en award-biljett STAR 2-4-1 via kundtjänst i Tallinn eftersom online inte fungerade.
När jag blev framkopplad frågade jag om man slapp betala "Service Fee" eftersom online inte fungerar. Naturligtvis behöver man inte betala, fick jag till svar.

Nåväl, bokade, fick itinerary på mail och allt var OK och allt biljetterades...

När jag igår tittade på min Itinerary/Receipt ser jag att service fee ändå var debiterad.

Pratade med Tallin imorse och fick till svar att det bara är om man bokar SAS, via Tallin, som en service fee debiteras på 375 kr. Ingen service fee tillkommer för STAR eftersom online inte fungerar.

Mina debiterade "Service Fee 450 kr" ersätter det tidigare bränsletillägget och den avgiften ingår egentligen i Taxes, Fees, Other charges. Vilka skall betalas av alla...

Lagom rörigt, eller hur :)

Vad har ni andra för erfarenheter av Service Fee?
upload_2019-2-22_10-26-56.png
 

DanielKif

Medlem
Bokade förra veckan en award-biljett STAR 2-4-1 via kundtjänst i Tallinn eftersom online inte fungerade.
När jag blev framkopplad frågade jag om man slapp betala "Service Fee" eftersom online inte fungerar. Naturligtvis behöver man inte betala, fick jag till svar.

Nåväl, bokade, fick itinerary på mail och allt var OK och allt biljetterades...

När jag igår tittade på min Itinerary/Receipt ser jag att service fee ändå var debiterad.

Pratade med Tallin imorse och fick till svar att det bara är om man bokar SAS, via Tallin, som en service fee debiteras på 375 kr. Ingen service fee tillkommer för STAR eftersom online inte fungerar.

Mina debiterade "Service Fee 450 kr" ersätter det tidigare bränsletillägget och den avgiften ingår egentligen i Taxes, Fees, Other charges. Vilka skall betalas av alla...

Lagom rörigt, eller hur :)

Vad har ni andra för erfarenheter av Service Fee?
Visa bifogad bild 86998
Min erfarenhet är att man alltid får betala en serviceavgift när man bokar med Tallinn.
 

mha321

Medlem
Ja, att det tillkommit en "Service Fee" som redovisas separat istället för bränsetillägget är jag med på. Det jag funderade på var vart bränsetillägget normalt ingår.
Hos sas ligger det under domestic and international ja. De avskaffade ju specifikt bränsletillägg för några år sedan (lite ärligare faktiskt, att bara kalla det gör fee). Det heter olika på olika bolag (men har såklart i praktiken inget med bränsle att göra, annat än i namnet).

Antagligen flyttade man det till service fee för att slippa hantera att det är så olika och heter olika, vilket man säkert fick mycket diskussioner med kunder om.
 
Hos sas ligger det under domestic and international ja. De avskaffade ju specifikt bränsletillägg för några år sedan (lite ärligare faktiskt, att bara kalla det gör fee). Det heter olika på olika bolag (men har såklart i praktiken inget med bränsle att göra, annat än i namnet).

Antagligen flyttade man det till service fee för att slippa hantera att det är så olika och heter olika, vilket man säkert fick mycket diskussioner med kunder om.
Ja, så var det nog dom förklarade det. Bränsle har blivit service fee, fastän det inte är det, eller tvärtom?!...
Hursomhelst blev det ju mycket billigare på totalen än förut!

Tack för alla svar!
BC kan man lita på :)
 
Det funkar ju egentligen som en boknings/ändrings-avgift då den inte är kopplad alls till hur mycket man flyger (eller alls, tex om man avbokar).
 

richard87

Medlem
Så vad gäller då vid ombokning?

Har gjort två ändringar senaste veckorna och fick ena gången betala 600kr (450+150) och ena gången 450kr i ändringsavgift på star alliance-biljetter.

Vilken soppa...
 

Canadien

Medlem
Så vad gäller då vid ombokning?

Har gjort två ändringar senaste veckorna och fick ena gången betala 600kr (450+150) och ena gången 450kr i ändringsavgift på star alliance-biljetter.

Vilken soppa...
Ingen vet 100% vad som gäller, man får ta det som bjuds eller prova att göra en HUACA. Ibland slipper Diamond de 150:-, ibland verkar man slippa de 450:- även om jag tror det bara är på rena SAS-bokningar.

I villkoren står
"When booking over phone via SAS Sales & Service/EuroBonus a service fee is imposed on the member for award tickets that can be booked in the Star Booking System."

Men även om man bokar online i Star Booking System så tas ju de 450:- ut, så det är inte riktigt klart vad de menar.
Exempel på en T o R ARN-SIN via onlineverktyget som har serviceavgiften
Fee.JPG


"Any service fee will not be refunded at cancellation. A service fee will be charged for rebooking of Star Alliance award tickets."

D v s man kan tyda det som att på rena SAS så tas inte denna avgift ut. Är nog lite förvirrande i tråden om folk som bokat rena SAS via Tallinn påpekar att ingen serviceavgift togs ut och detta förväxlas med att den ska tas ut på Star Alliance.
 
Toppen