Senaste nytt

Ingen resning för Finnair i Svea Hovrätt

Ingen resning för Finnair – 200 000 svenskar kan pusta ut

Svea hovrätt avslog igår en resningsansökan från Finnair, och därmed stängs möjligheten för flygbolag att återkräva redan utbetald förseningsersättning när passageraren väntat länge med att reklamera. Det skriver Ifdelayed i ett pressmeddelande.

Rickard Ravdsepp, 32, skulle hösten 2011 flyga till Hong Kong, men Finnair ställde in hans resa. Fyra år senare sökte han kompensation och efter två år i domstol fick han med hjälp av Ifdelayed ut 6000 kronor i ersättning.

Svenska resenärer har tidigare haft tio år på sig att begära den här typen av ersättning, men Högsta domstolen satte i mars i år en ny praxis som innebär att reklamationen måste göras inom två månader. Finnair begärde då nästan direkt resning i Rickards mål och krävde att få tillbaka de pengar som han fått utbetalt.

– Jag fick hem 50 sidor från domstolen där det stod att Finnair begärt resning och att jag hade 14 dagar på mig att svara. Annars kunde jag riskera att få betala tillbaka pengarna och dessutom stå för flygbolagets rättegångskostnader, säger Rickard Ravdsepp.

Erik Tengvall, jurist och grundare av Ifdelayed, är specialist på flygmål och den som drivit Rickards mål i domstolarna.

– Vi var övertygade om att domstolen skulle gå på vår linje men det var såklart ändå väldigt skönt, inte minst för min klient som är väldigt lättad över att han slipper återbetala de pengar han fått ut och redan spenderat, säger Erik Tengvall.

I och med att domstolen avslår resningsansökan kan flygbolag alltså inte återkräva ersättning från de närmare 200 000 svenskar som reklamerat mer än två månader efter sin resa och sedan fått ersättning utbetald. Att just Finnair begärde resning var inget som förvånade Erik Tengvall.


Erik Tengvall håller med HD. Foto: Lars M Falkenström
– För mindre än en månad sedan svartlistades Finnair av den finska konsumentnämnden för att de snålade med ersättningar. De är notoriskt dåliga på detta så jag räknar med att vi får fortsätta göra stämningar för att deras passagerare ska få sin lagstadgade ersättning, säger Erik Tengvall.

Källa: Ingen resning för Finnair – 200 000 svenskar kan pusta ut – Travel News
 

joakgarp

Medlem
Väldigt tråkigt att läsa detta för jag är oerhört nöjd med Finnair. Väljer Finnair där det är möjligt inom europa och alltid till Asien. De har sina premiumpriser men känner mig väl omhändertagen på deras flygplan. Sen kommer detta med ersättning vid problem. Som jag hittills inte har haft med flygbolaget *ta i trä*
Snåla flygbolag är det värsta jag vet.
 
Verkar som att Finnair gjort bedömningen, eller åtminstone hoppats, att Flyget till Alanya skulle ha en retroaktiv rättsverkan. Förvisso har jag förståelse för att rättsfrågan i sig kan vara av intresse att pröva, men att begära tillbaka utbetalda kompensationer från enskilda privatpersoner känns som att be om ett mediadrev emot sig.
 
Verkar som att Finnair gjort bedömningen, eller åtminstone hoppats, att Flyget till Alanya skulle ha en retroaktiv rättsverkan. Förvisso har jag förståelse för att rättsfrågan i sig kan vara av intresse att pröva, men att begära tillbaka utbetalda kompensationer från enskilda privatpersoner känns som att be om ett mediadrev emot sig.
Ja det fascinerande i sammanhanget är ju att Finnairs talan enbart makes sense ifall de faktiskt tänkt begära tillbaka redan utbetalda kompensationer. Kompensation som kan ha betalats ut länge(!) sedan.

Tänk dig att få ett brev hem från Finnair: "För tre år sedan flög du med Finnair till X och kom fram fyra timmar för sent. Ett år senare ansökte du om ersättning för den förseningen och fick 3000 kr. Vi vill ha tillbaka dem nu, gärna med ränta enligt 5 § Räntelagen". Fullständigt hål i huvudet.
 

Ping

Medlem
Jag som alltid sett finnair som ett bra bolag och flygbolag jag bokar i första hand när jag reser österut. Men med tanke på vad bolaget gör, så ska jag nog undersöka andra alternativ vid nästa resa.
 

agehall

Medlem
Jag som alltid sett finnair som ett bra bolag och flygbolag jag bokar i första hand när jag reser österut. Men med tanke på vad bolaget gör, så ska jag nog undersöka andra alternativ vid nästa resa.
Med avseende på EU261/2004 spelar finnair i en av de absolut sämsta ligorna och har gjort det under lång tid.
 
Toppen